Ang. Snegle....
Fra : Jessen

Dato : 08-08-04 12:21

Hej Ng.

Jeg har kort og godt fået et snegle problem af format(Syntes jeg), har
fjernet ca. 5-6 stk. pr.dag
hvad har jeg gjort galt ? og er der nogle ganske naturlige måder at komme
problemet til livs ?
det skal da siges at som bund der har jeg fint grus eller grovt sand, fra
aquastabil (kan ikke lige huske hvad den hedder), har dette noget at sige ?

Venligst

D. Jessen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-08-04 13:43

Jessen skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Snegle kan komme sammen med planter og meget andet - og de plejer at
formere sig voldsomt, når der er noget, de kan leve af...

Så et gæt er overfodring ?

Eller mangelende rengøring ?

Hvis det er et selskabsakvarie, så kan du putte 3-4 pragt-smerlinger
(eller net-smerlinger, der er lidt mindre) derned - de skal nok hurtigt
få ædt sneglene.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-08-04 17:04

Jessen wrote:

> [...]
> aquastabil (kan ikke lige huske hvad den hedder), har dette noget at sige

Jeg har haft en lille kuglefisk der spiste snegle. Det fungerede fint,
indtil den blev for grådig og blev kvalt i en snegl.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Jørgen

Dato : 08-08-04 17:56

Hej Jessen
Snegle er nok ikke til at undgå over længere tid, men det bør ikke genere
dig.
Du skal indrette dig så formeringen ikke bliver voldsom.
Fjern periodisk hvad du ser af voksne snegle på glas og planter og sørg for
nogle fisk som spiser æg og småsnegle.
Du er blevet anbefalet f.eks. smerlinger og kuglefisk.
Vær opmærksom på, at kuglefisken kan blive meget vanskelig at holde styr på,
når den bliver voksen.
Hilsen
Jørgen

Fra : coryfreak

Dato : 09-08-04 14:00

Jessen wrote:

Ø Hej Ng.

> [...]
fra
> aquastabil (kan ikke lige huske hvad den hedder), har dette noget at

Jeg har også været ramt af "snegle-pest" i mine akvarier. Jeg har også
prøvet at anskaffe mig pragt-smerlinger, sneglefælder og kartoffel-trixet.
Men disse løsningsmuligheder har ikke hjulpet noget. Så jeg fandt grovfilen
frem og gav akvariet noget sneglegift som jeg købte i en akvariebutik. Nu
har jeg en del maller og de kan ikke rigtigt tåle denne behandling så
flyttede rundt på fiskene under kuren. Det er en barsk og tidskrævende
metode at benytte, men den virker. Mine akvarier er snegle-fri på nu værende
tidspunkt.

Fra : HKN

Dato : 09-08-04 23:05

"Jessen" <D_A_Jessen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> aquastabil (kan ikke lige huske hvad den hedder), har dette noget at sige

Jeg havde samme problem - alle mine planter lignede noget jeg havde fundet i
grøftekanten på en trafikeret hovedvej. Jeg købte to grønne smerlinger, samt
noget sneglegift på foranledning hos den lokale fiske-pusher. Sneglegiften
må du gerne købe - den er helt ubrugt! 2 dage gik der, før alle de tomme
sneglehuse kunne ses på bunden!
I weekenden rensede jeg akvariet og fandt 1 snegl! Den havde gemt sig inde i
pumpen (Fluval), og jeg overlod den til smerlingerne.......

Mvh

Henrik

Fra : tjo

Dato : 10-08-04 19:56

> [...]
> I weekenden rensede jeg akvariet og fandt 1 snegl! Den havde gemt sig inde
> pumpen (Fluval), og jeg overlod den til smerlingerne.......

Samme erfaring her.

En enkelt lille smerling (ved desværre ikke typen) tog på ingen tid pusten
af et totalt sneglehelvede. Der var snegle overalt. Efter en uge var der
ingen tilbage!
Eneste problem er at den har vist sig som lidt af en psykopatfisk der jagter
de andre for et ord godt bare de kommer halvejs ned mod bunden, og min
gubbyyngel forsvandt ligeså hurtigt som sneglene

Men alt i alt en effektiv lille trekantet helvedesmaskine.

vv