Varme akvarier i det her sommervejr
Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 06-08-04 15:17

Hej

Hvad gør I andre for at holde jeres akvarier kolde i det har varme
sommervejr?

Mit 128L akvarie har nu næsten rundet de 30grader, hvor den normalt ligger
på en 25-26.
Det er efter hånden så varmt at jeg har lyst til at begynde at fylde koldt
vand i akvariet, men er det overhovedet nogen god ide?

-The Baptizer
www.moviescreenshot.com

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-08-04 15:26

Johnny Jakobsen skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Ikke noget - det er jo fisk fra troperne, så de kan nok godt klare lidt
varme

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 06-08-04 16:17

> Ikke noget - det er jo fisk fra troperne, så de kan nok godt klare lidt
> varme

Det er selvfølgelig rigtig. Men det er jo stadig en pæn forskel i forhold
til hvad de er van til og så giver det også nogle halv store temperatur
svingninger, da sådan et lille akvarie sagtens kan falde med en 4 grader om
natten for så at stige igen når solen kommer.

Men det ser dog heldigvis overhovedet ikke ud til at det rører fiskene det
mindste.

-The Baptizer
www.moviescreenshot.com

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 06-08-04 21:18

"Johnny Jakobsen" <btzSLET@area42.dk> wrote in message

> Det er efter hånden så varmt at jeg har lyst til at begynde at fylde koldt
> vand i akvariet, men er det overhovedet nogen god ide?

Alt efter hvilke fisk du har i akvariet, så bør det ikke have den store
betydning.

MHT: koldt vand, så bruger de fleste ikke andet når de skifter vand, men det
er nok ret dyrt for dig at holde temperaturen nede på denne måde, da der
skal skiftes flere gange om dagen.
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jasper Norman

Dato : 07-08-04 00:33

Du kunne prøve at dække det til med et tæppe el. lign. (Hvis det er pga.
direkte sollys) Ellers er der ikke andet at gøre, end at skifte vand en gang
om dagen. (med koldt vand naturligvis) Hvis det var mine malawier der
pludselig fik 30 grader, ville de bestemt ikke have det godt. Mener at de
dør omkring de 30-32 grader. Men jeg kan godt se dit problem med et lille
akv. hvor det ikke varer ret lang tid, før vandet igen er oppe i det
kriminelle område.

/Jasper

Fra : Jørgen

Dato : 07-08-04 17:49

"Johnny Jakobsen" <btzSLET@area42.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er efter hånden så varmt at jeg har lyst til at begynde at fylde koldt
> vand i akvariet, men er det overhovedet nogen god ide?

Jeg forstår ikke rigtigt hvordan andre har kunnet svare dig, eftersom du
slet ikke har fortalt hvilke fisk du har.
Flere anbefaler dig koldt vand.
Hvis det er neon og den slags - så ville jeg ikke tilføre koldt vand!!
Hilsen
Jørgen

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 07-08-04 18:59

> [...]
> Flere anbefaler dig koldt vand.
> Hvis det er neon og den slags - så ville jeg ikke tilføre koldt vand!!

Det er netop typiske akvariefisk som; Neon, Scalar, Mollyer etc

-The Baptizer
www.moviescreenshot.com

Fra : Jørgen

Dato : 08-08-04 16:08

> Det er netop typiske akvariefisk som; Neon, Scalar, Mollyer etc
>
> -The Baptizer
> www.moviescreenshot.com

De fisk du der nævner tåler ikke hurtige temperaturskift.
Hilsen
Jørgen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 08-08-04 17:08

"Jørgen" <jjgas@tdcadsl.dk> wrote in message

> De fisk du der nævner tåler ikke hurtige temperaturskift.

Så må man jo bare håbe på at det ikke regner ret meget der hvor de kommer
fra oprindeligt.

Fra : Jørgen

Dato : 08-08-04 18:07

> [...]
> http://www.cmnielsen.dk
> The scary thing about looking for truth is that you might find it.

Regn giver ikke hurtige temperaturskift i floder og søer.
De fleste ciklider tåler forøvrigt ret store ændringer pga deres levesteder
i dybe søer, hvor der kan være stor forskel i overflade- og bundtemperatur.
Fisk der lever på mere fladt vand har normalt ikke disse egenskaber.
Hilsen
Jørgen

Fra : John Jensen

Dato : 08-08-04 18:24

"Jørgen" <jjgas@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hilsen
> Jørgen

> Der skal godtnok også skiftes meget vand for at opnå " hurtige
temperaturskift".......

Jeg har netop idag foretaget det ugentlige vandskifte i alle mine akvarier,
jeg skifter altid
ca. 1/4 af vandet, og fylder op igen med vand fra den kolde hane, -
resultat: mindre end
2 grader temperatur fald.... fiskene elsker det, og står ligefrem henne i
den kolde stråle...

/John

Fra : J.B.

Dato : 08-08-04 19:40

> [...]
> resultat: mindre end
> 2 grader temperatur fald.... fiskene elsker det, og står ligefrem henne i

Jeg nikker stærkt genkendende..

/ J.B.

Fra : Jørgen

Dato : 09-08-04 10:31

"J.B." <batmandenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> akvarier,

> Jeg nikker stærkt genkendende..
>
> / J.B.

Hverken dig eller John fortæller noget om hvilke fisk i har i baljen.
Skal vi vædde på, at der er hverken neon, mollyer, tetraer eller lignende?
Hilsen
Jørgen

Fra : John Jensen

Dato : 09-08-04 11:12

> [...]
> Hilsen
> Jørgen

> NEJ, det er ikke nogle af de fisk du lister op som jeg har i mine
akvarier, men det ændrer jo ikke
en pind ved at du selv ved "kraftige" vandskift på 1/4 af vandet, og
opfyldning med vand fra den kolde hane
kun får et temperatur fald på under 2 grader, - og det var vel egentlig det
spørgsmålet startede med. ??

Hvis du er bange for den store mængde kolde vand så kan du jo bare skifte en
spandfuld hver dag istedet,
men det vil så efter min mening stresse fiskene unødigt med alt den
rumsteren hver dag, så jeg tror de
(her i sommervarmen) har bedre af et ugentligt eller 14 dages kraftigt
vandskifte, -uanset hvilke fisk vi snakker om.

Og for lige at slutte af, så er mine fisk hhv. Malawi & Tanganyika
cichlider.

/ John

Fra : J.B.

Dato : 09-08-04 16:48

> Hverken dig eller John fortæller noget om hvilke fisk i har i baljen.
> Skal vi vædde på, at der er hverken neon, mollyer, tetraer eller lignende?
> Hilsen
> Jørgen

Rød Neon, Rødnæser og Marmor-Scalarer.