scalare yngel
Fra : Jan Funder

Dato : 04-08-04 12:32

Hejsa NG,

Jeg har tidligere postet nedenstående uden at få svar. Jeg har på
fornemmelsen at de manglende svar skyldes sommerferien. Derfor poster jeg
lige spørgsmålet igen i håbet om at der finde akvarieentusiaster, der har
forstand på scalare.

Jeg har på det seneste været så heldig at have 2 scalare par, som lægger æg
ca. hver 14. dag. Jeg har forsøgt mange forskellige metoder til at få
levende unger ud af æggene - dog uden held.
I starten flyttede jeg stenen med æggene over i et yngleakvarium med
luftsten og antiskimmel middel - med de blev ikke udklækket.
En enkelt gang er det lykkes et par at udklække æggene. I dette tilfælde lod
jeg æggene blive i det store akvarium (uden antiskimmelmiddel) så forældrene
kunne passe dem. Herefter udklækkedes de ca 4 dage efter de blev lagt. Her
havde scalareparret lagt æggene på ruden og sidenhen flyttet de udklækkede
unger ned på en sten højt i akvariet. Efter ca. 1½ dag flyttede jeg sten med
ungerne stadig påhæftet over i yngleakvariet og satte luftsten ned til dem.
Samtidig begyndte jeg at fodre nænsomt. Imidlertid døede de alle efter et
par dage.

Nu spørgsmålet: Hvad gør jeg galt?
Gode indspark og erfaringer modtages med tak.
På forhånd tak........

Jan Funder

Fra : TBL

Dato : 04-08-04 23:20

On Wed, 4 Aug 2004 13:31:39 +0200, "Jan Funder" <jfu@kr.dk> wrote:

> [...]
>forstand på scalare.

>Nu spørgsmålet: Hvad gør jeg galt?
>Gode indspark og erfaringer modtages med tak.

Hej Jan
her er et link til en hjemmeside jeg plejer at bruge
dette link passer til dit spørgsmål om du får svar må du selv bedømme
http://www.hojleddet.dk/fisk/pterophyllum_scalare.html

Med venlig hilsen
Torben B Lund
Ã…rhus C