Spørgsmål om Rejer
Fra : Iceage

Dato : 25-07-04 11:27

Sider og kikker i en bog om fisk og krebs/rejer.
Der i finder jeg så en reje art som i størgelsen ser ud til at passe mig
fint arten heder Caridina Japonica. Der står så skrevet at de minimus skal
have 34 grader varm vand kan det passe....?
Der står også skrevet at de undskyld udtrykket skider helt enormt og at man
skal rense akvarium hver dag..?
Men hensyn til plads så er mit akvarium stort nok det er en meter lang.
Mvh
Kurt

Fra : Aardvark

Dato : 25-07-04 11:31

"Iceage" <Thunder2000@tiscali.dk> wrote in

> [...]
> at man skal rense akvarium hver dag..?
> Men hensyn til plads så er mit akvarium stort nok det er en meter

Det drejer sig om Amano rejer, og de kræver ganske alm. temperaturer, og
nej de skider ikke akvariet fuldt.
De er ganske fine krebs, rør ikke fisk (snarere omvendt), og er ganske
gode til at tage foder rester og fx. penselalger.
Der er tydelig kønsforskel (størrelse!) og de er rimeligt hårdføre. Dog
skal man passe på de ikke "går" ud af akvariet.
De kræver ikke et særligt stort akvarie, da de ikke er særligt store
(max 3 cm ca.)

/Aardvark

Fra : ">

Dato : 25-07-04 16:55

> [...]
> skal man passe på de ikke "går" ud af akvariet.
> De kræver ikke et særligt stort akvarie, da de ikke er særligt store

Udtaler du dig af egen praktisk erfaring? Det lyder ikke umiddelbart sådan.
De er ikke krebs, men rejer. Mine er en del større end 3 cm, de skider vildt
meget, og jeg skulle faktisk helst suge bunden hver dag. Desuden nærmer min
rejer sig stort set aldrig overflanden, og jeg kender til dato ingen der har
nævnt at rejer hopper ud af akvariet.

/Thomas

Fra : Aardvark

Dato : 26-07-04 12:59

"><\)\)\)\)8> thomas schreiber" <NOSPAMg4@mail.dk> wrote in

> [...]
> Desuden nærmer min rejer sig stort set aldrig overflanden, og jeg
> kender til dato ingen der har nævnt at rejer hopper ud af akvariet.

Jeg har 35 af dem, så ja.
Taler vi overhovedet om det samme krebsdyr ? og ja det er en
krebs...rejer er også krebsdyr.

Fra : ">

Dato : 26-07-04 16:40

> Jeg har 35 af dem, så ja.
> Taler vi overhovedet om det samme krebsdyr ?

Muligvis ikke.

> og ja det er en
> krebs...rejer er også krebsdyr.

En reje er ikke en krebs! En fuldblods araber er ikke en islænder, men de er
begge heste.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Iceage

Dato : 26-07-04 20:44

Ringede i dag til en fiskehandler/dyrehandel for at få en pris på dem og han
fortælle mig så at de kommer hjem på fredag igen og at prisen på dem er 125
kr stykket. Er de virkelig så dyre......?
Mvh Kurt

Fra : ">

Dato : 26-07-04 21:01

> [...]
125
> kr stykket. Er de virkelig så dyre......?

125 pr stk??? Har de så guldsko på?
I århus koster de hos petworld 115kr for 10 stk hvis jeg husker rigtigt.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Iceage

Dato : 26-07-04 21:06

Ved ikke om de har guldsko på men det tyder på at det kan betale sig at køre
der ned efter dem eller prøve en anden butik.

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-07-04 21:19

"Iceage" <Thunder2000@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
125
> kr stykket. Er de virkelig så dyre......?

Lad os da lige høre hvad det er for en kræmmer der vil have så meget for
så lidt!!

Er hans andre priser også så meget ude af trit med alle andres?

Carsten

Fra : Iceage

Dato : 26-07-04 21:22

Prøver lige at ringe til dem i morgen for at høre om han er galt på den
eller om han virkelig vil ha så meget for dem, inden navnet kommer frem.
Til alle jer der har rejer hvor meget har i givet for dem for at samligne
priser.

Fra : mlm

Dato : 26-07-04 22:03

> [...]
> Til alle jer der har rejer hvor meget har i givet for dem for at samligne

Hej Kurt,
Jeg mener nok at jeg gav 75 kr for 10 stk hos Flyvefisken i Kbh. Det var et
tilbud for et lille års tid siden, så jeg ved ikke, hvad de koster idag.

Mvh
Matias

Fra : Aardvark

Dato : 27-07-04 11:48

"mlm" <nomail@dk.dk> wrote in

> [...]
> Jeg mener nok at jeg gav 75 kr for 10 stk hos Flyvefisken i Kbh. Det
> var et tilbud for et lille års tid siden, så jeg ved ikke, hvad de

Gav 80 kr for 10 stk hos MaxiZoo i Odense.
Fik reelt 16, fordi det var de sidste der var tilbage.

/Aardvark

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-07-04 17:39

Der er tilsyneladende en del forvirring omkring caridina japonica og krebs,
så.....

http://aquaworld.netfirms.com/Invertebrates/Caridina/Caridina_japonica.htm

og

http://www.wirbellose.de/hsiegel/

og og og

Over 7000 hits på 0,10 sek på google

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : ">

Dato : 27-07-04 08:32

> [...]
> Til alle jer der har rejer hvor meget har i givet for dem for at samligne

Du kunne jo ringe til Petworld i Århus og spørge efter pris, og om de har
dem.

Tlf står på www.petworld.dk

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 27-07-04 08:51

> [...]
> Til alle jer der har rejer hvor meget har i givet for dem for at samligne

Jeg håber da meget at det er fordi i har snakket forbi hinanden !
"Normalprisen" for C. Japonica i de butikker jeg kommer i ligger på 15-25
kr. pr. stk. Men med alle de arter af rejer og krebs der efterhånden er, kan
det være svært for forhandlerne at følge med i hvad det egentlig er de får
hjem, før de står med det i hånden....

Sidst jeg så sådanne "uhyrlige" priser var på en tur til Flensburg - han
havde "røde" dværgkrebs, pris 350,- pr. stk. !!!!!

/Ole

Fra : Jes

Dato : 05-09-04 19:47

Hm.. lige ang rejer hvad er den latinske navn for dem der populært kaldes
spøgelses rejer ?? har søgt på google og ingen hit..

Jes

---

Fra : plesner

Dato : 05-09-04 22:59

> Hm.. lige ang rejer hvad er den latinske navn for dem der populært
> kaldes spøgelses rejer ?? har søgt på google og ingen hit..

Jeg tror du tænker på Palaeomonetes spec.

plesner

Fra : ">

Dato : 25-07-04 17:01

> [...]
> fint arten heder Caridina Japonica. Der står så skrevet at de minimus skal
> have 34 grader varm vand kan det passe....?

Mit akvarie kører med 26grader, og mine hunner går konstant med rogn. De er
faktisk meget fede, og generelt ser de meget fine og raske ud. Når jeg
skifter vand, fylder jeg iskold vand i. Og lige så sikkert som amen i
kirken, er det at mine rejer har skiftet skjold dagen efter

> Der står også skrevet at de undskyld udtrykket skider helt enormt og at
man
> skal rense akvarium hver dag..?

Det er korrekt. Jeg er blevet lidt doven her på det sidste hvad
akvarierengøring angår, så jeg renser kun ca. hver 3-4 dag. (når der ligger
så meget lort på bunden at jeg får dårlig samvittighed)

> Men hensyn til plads så er mit akvarium stort nok det er en meter lang.
> Mvh
> Kurt

Har selv et 120L sekskantet bowle akvarie fra Trope. Det er rigelig stor.

mvh
Thomas Schreiber