Hummer/rejer
Fra : Iceage

Dato : 11-07-04 23:21

Hej jeg har planer om at anskaffe mig enten rejer eller hummer til mit
aklavrier og vil derfor gerne høre lidt om dem da jeg ikke har den store
erfaring, og har ikke fundet nogle bøger der handler om dem, og hvordan er
de mod fiskene......?

Fra : Andreas Jensen

Dato : 13-07-04 20:49

Hej Iceage (...i akvariet ?)

Jeg har nu haft 6 stk. "Amano rejer" (Caridina Japonica) i 8 måneder i mit
250 kar.

Og det har været en positiv oplevelse. Jeg gør intet "specielt" for at holde
dem i live, og pånær 3 ugers forsvinden omkring juletid, har de været fremme
og aktive. De er ikke ret store (min største er ca. 6 cm), men de lærer
hurtigt selv ret store fisk (Kongotetra, Balihaj), at de bider fra sig, hvis
der er nogen, der tror, at det er "levende foder".

På det seneste er jeg - for syns skyld - (en gang eller 2 om ugen) begyndt
at fodre med mallepiller, som jeg deler i 2 og smider i akvariet. Der er
"krig" mellem rejerne og specielt Kongetetraerne( ....der er rimeligt
forslugne) om at få fat på "stumperne". Men de skader ikke hinanden. Det er
rent grovæderi....

Og så er der den mærkværdige "bivirkning" at Amanorejerne har fjernet alle
tendenser til trådalger i karet (Der er IKKE skiftet frekvens på
udskiftning af vand - jeg har en tendens til at være doven, d.v.s ikke
skifte nok vand tit nok.)

Så mit råd vil da være: Søg lidt info på nettet omkring Caridina Japonica og
køb en lille flok og smid dem i baljen. De koster stort set ingenting.

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Jespo

Dato : 18-07-04 06:59