Små dyr på forrude og planter
Fra : Jan

Dato : 11-07-04 21:29

Hej,

Tidligere har jeg aldrig haft snegle i mit akvarie af nævneværdig karakter,
men nu er der kommet en del små hvide sneglelignende dyr, som sætter sig på
forruden og planterne. De er hvide og er ca. 1-2 mm. lange og har en hård
sneglehus-lignende skal, og har noget der ligner små følehorn.

Tidligere havde jeg både regnbuefisk, neonfisk og sværdragere samt et par
enkelte sugemaller i akvariet.
Jeg havde ca. 15 sværdragerunger gående i et yngleakvarie, og i forbindelse
med disse blevet sluset over i det store akvarie, skillte jeg mig af med
neonfiskene og regnbuefiskene. Nu har sværddrager gået der sammen med de
voksne sværddragere en måneds tid, og problemet med de små sneglelignende
dyr er opstået. Der er ikke kommet nye planter i akvariet de seneste 3-4
måneder.

De småkryp der sætter sig på forruden forsøger jeg sommetider at fiske op.
De sidder ikke særligt godt fast, og hvis jeg ikke får fat i dem første
gang, falder de af ruden og går til bunds. Dagen efter er de oppe igen.
Fiskene forsøger også indimellem at nappe til dem, og resultatet er det
samme - de løsner sig og falder til bunds !

Hvad er det for smådyr, og hvad skal jeg gøre for at slippe af med dem ?

Mvh Jan

Fra : plesner

Dato : 11-07-04 22:07

> Hvad er det for smådyr, og hvad skal jeg gøre for at slippe af med dem
> ?

Planarier - blå guramier spiser dem.

Plesner

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 14-07-04 10:11

"plesner" <noone@nowhere.net> skrev i en meddelelse

> Planarier - blå guramier spiser dem.
>
> Plesner

Jeg kender nu ikke nogen planarier der har hård skal og følehorn - har du et
link til hvilke det kan være ?

Efter Jan's beskrivelse lyder det mest som snegleyngel.....

/Ole

Fra : plesner

Dato : 14-07-04 10:47

> Jeg kender nu ikke nogen planarier der har hård skal og følehorn - har
> du et link til hvilke det kan være ?

Du har ret - var uopmærksom m.h.t. det med skallen. Hvis de har det, så er
det formentlig snegleyngel.

plesner

Fra : HKN

Dato : 14-07-04 20:23

> [...]
> samme - de løsner sig og falder til bunds !
>
> Hvad er det for smådyr, og hvad skal jeg gøre for at slippe af med dem ?

Formentlig snegle

Var selv ved at blive "kvalt" i dem for noget tid siden, og købte i den
forbindelse noget snegle"killer" - men inden jeg fik det i brug, anskaffede
jeg et på grønne smerlinger --> ingen snegle længere! De støvsugede hele
akvariet for snegleyngel!! Og så er de samtidig flotte at se på

-Henrik

Fra : jan

Dato : 19-07-04 17:10

> [...]
> jeg et på grønne smerlinger --> ingen snegle længere! De støvsugede hele
> akvariet for snegleyngel!! Og så er de samtidig flotte at se på

æder disse smerlinge eller smerlige idet hele taget også yngel på 1-2cm?

mvh jan

Fra : plesner

Dato : 20-07-04 22:00

> æder disse smerlinge eller smerlige idet hele taget også yngel på 1-2cm?

Smerlinger - ja, og de er gode til det.

plesner