Ang padder.
Fra : Thorbjørn

Dato : 11-07-04 17:59

Hej NG.

Jeg er ny og vil gerne vide lidt om sumpskildpader.
Hvilken temperatur kan de bedst lide og hvor meget vand/land vil de gerne
have? Er der en venlig sjæl som vil hjælpe mig og fortælle det.

Fra : Per W.

Dato : 11-07-04 18:46

"Thorbjørn" <spurre@image.dk> skrev i melding
> [...]
> Hvilken temperatur kan de bedst lide og hvor meget vand/land vil de gerne
> have? Er der en venlig sjæl som vil hjælpe mig og fortælle det.

Har selv rødørete (2 stk) i ett 330 liter som er helt fult med vann. De har
ved siden av dette ca 0.8m2 med landplass, men de er aldri på den, hunnen
har vært i sandkassa og lagt egg noen ganger, men ellers så er de stort sett
i vannet. Det som er viktig er å ha en øy litt under vann slik at de kan
ligge på denne. Temperaturen ligger på ca 24-25 grader. Har 4 stk 50Watt
halogenspott og 2 stk 18W UV lysrør, temperaturen der hvor de av og til
soler seg er ca 35-40 grader. 1 stk stort utvendig filter og 1 stk innvendig
for å få sirkulasjon i vannoverfalten for å få bort 'fett'. Ingen planter,
bare sandbunn.

Mat:
Mais, rå Kylling, Tørrfor, Levende fisk (det er mange fisker i akvariet),
kokt skinke, rå biff, vitaminer, reker, crabsticks. Noen sier at de skal
spise hovedsaklig vegetabilsk mat, men vet ikke hvilken planter de spiser,
men mais synes de er godt.

Vedlikehold:
Bytter nå vann ca 1 gang hver 6-8 uke, bytter da med å la vann renne ut fra
hevert og temperert vann inn fra springen, utvendig filter rengjøres ca 4
ganger i året, innvendig ca 1 gang i måneden eller når man ser at det
fungerer dårlig. Bruker ikke noe kjemikalier i vannet.

Dyrlege:
Er hos dyrlege 1 gang i året for kontroll og test av avføring om det er
salmonella der, har ikke hatt det enda. Da for hunnen også en sprøyte med
vitaminer fordi hun legger egg og trenger det.

Unger:
Har ikke fått noen enda, kaster eggene når de er lagt. Det hender også ofte
at de legger egene i vannet og da blir de spist med en gang.

/Per W.