Sygdom eller kanabilisme
Fra : Robert

Dato : 09-07-04 21:58

Jeg har netop opdaget at en del af mine fisk mangler det ene øje. Er der mon
tale om sygdom eller er det de andre fisk som har været efter dem?

I akvariet har jeg:

rød neon

Kileplet-tetra

Sugemaller

En enkelt halvstor rødhalet labeo

Labeo er meget efter de andre så jeg har på fornemmelsen at det kan være
den, men kan det passe?

Fra : karsten jørgensen

Dato : 10-07-04 06:37

"Robert" <(z)isl33392@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> -Sugemaller
> -En enkelt halvstor rødhalet labeo
>
> Labeo er meget efter de andre så jeg har på fornemmelsen at det kan være

uden at vide om labeo'en kan tage et øje, beskrives den ihvertfald som
potentielt aggressiv, især hvis den ikke har tilstrækkeligt skjulested. Min
egen helt sorte labeo er dog ikke så aggressiv, den tyrraniseres for tiden
af en bande algeædere.

karsten

Fra : Robert

Dato : 10-07-04 07:46

"karsten jørgensen" <aknot@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Min
> egen helt sorte labeo er dog ikke så aggressiv, den tyrraniseres for tiden

Jeg har fået labeoen af en kamerat som havde den gående i en stort akvarie
med en del andre store fisk. Han syntes det var syn at den gik sammen med de
andre, idet den konstant blev tyrraniseret og derfor var meget mindre end de
andre idet den ikke fik mad. Men nu er den altså blevet konge i mit akvarie
og er ret voldsom..

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-07-04 17:03

Robert wrote:
> -En enkelt halvstor rødhalet labeo
> Labeo er meget efter de andre så jeg har på fornemmelsen at det kan
> være den, men kan det passe?

Labeo skulle være ret fredelig som ung - men blive temmelig aggressiv med
alderen - har jeg læst et eller andet sted - men jeg har aldrig selv haft
nogle.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-07-04 18:15

Jan Vestergaard skrev:

> Labeo skulle være ret fredelig som ung - men blive temmelig
> aggressiv med alderen - har jeg læst et eller andet sted - men
> jeg har aldrig selv haft nogle.....

Det kan jeg bekræfte. De bliver nogle rene djævle jo ældre
de bliver. På et tidspunkt havde jeg to af dem i et 430 ltr.
De havde i flere år hver sin ende af akvariet og var generelt
meget fredelige både overfor hinanden og resten af akvariets
beboere, men med årene blev de mere og mere aggressive.

Til sidst kvalte den ene den anden og da der kun var én tilbage,
begyndte den at terrorisere resten af akvariets beboere, så jeg
blev nødt til at skille mig af med den.

Det behøver dog nødvendigvis ikke at være Labeo'en, som har
pillet øjet ud på en af Roberts fisk. Tetraer kæmper også meget
indbyrdes, så det kan lige så godt være en af de andre tetraer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Robert

Dato : 11-07-04 11:21

Nå nu håber jeg at det var labeoen som var efter de andre, for i går fangede
jeg den og smed den i en kæmpe murerbalje jeg bruger til akvariet. Jeg kørte
så et par timer, og da jeg kom hjem var den sprunget op af baljen og var
død. Utroligt så højt den har kunnet hoppe.

Jeg ved at jeg burde have tænkt over det, men sket er sket og det er jo lidt
synd. Havde ellers aftalt med min makker at han skulle ha' den tilbage i
hans akvarie men det blev ikke så aktuelt. Nu håber jeg at resten af fisken
beholder begge deres øjne...

Fra : karsten jørgensen

Dato : 11-07-04 11:28

> [...]
>
> Sugemaller
>
> En enkelt halvstor rødhalet labeo
>

> Labeo er meget efter de andre så jeg har på fornemmelsen at det kan være

en opdatering. Min labeo begyndte for 2 dage siden at jage de andre fisk
fuldstændig vildt. Jeg måtte af med den og aftalte m zoozity at de skulle
aftage den. Efter at have kæmpet med den(sprang ud på gulvet 2 gange, så min
mindste søn flygtede i rædsel) kørte vi derud. Vupti blev den smidt i et
kæmpe akvarie hvor enorme fisk jagtede den i plastposen og bed kæmpehuller
der i. De blev fodret m levende mus og så mente de derude at labeo'en ville
kunne nå at gemme sig. Jeg tror nu den er ædt - det var jo ikke meningen.

karsten