Kuhli Ål
Fra : J.B.

Dato : 05-07-04 17:17

Jeg søher erfaringer med Kuhli Ål. De fleste steder anbefaler blød bund mens
andre mener at grus er okay hvis bare der er masser af bund-planter. Hvad
siger I?
Kan man dele sit akvarium op med grus i den ene ende og muld i den anden
eller bliver det til noget "roderi"?

M.v.h.
J.B.

Fra : plesner

Dato : 05-07-04 21:42

> Jeg søher erfaringer med Kuhli Ål. De fleste steder anbefaler blød
> bund mens andre mener at grus er okay hvis bare der er masser af
> bund-planter. Hvad siger I?

Her er en udmærket artikel om hold og opdræt af kuhli-ål. Forfatteren har
lavet flere kuld af sine kuhli'er, så der er måske lidt at hente:

http://www.loaches.com/species_pages/kuhli_eggs.html

plesner

Fra : HKN

Dato : 06-07-04 09:24

"J.B." <batmandenFJERN@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> siger I?
> Kan man dele sit akvarium op med grus i den ene ende og muld i den anden

Hej,

Jeg har altid haft et par kuhli ål gående, og jeg tror de er ligeglade om du
har grus eller sand - sålænge du har en trærod el. lign som de kan gemme sig
i. Jeg bruger selv sand, 1,4 mm, i mit akvarium.
De er i det hele taget ret hårdføre, for på et tidligt tidspunkt i min
akvariekarriere skulle jeg flytte akvariet og tømte det derfor for alt -
herunder mine rødder. Da jeg ikke kunne finde ålene, troede jeg at de var
døde, spist eller lign. Rødderne lå på køkkenbordet i over 12 timer (i et
koldt køkken!), og da jeg om aftenen havde fået ordnet det hele igen og
skulle sætte rødderne på plads i akvariet - ja, så dukkede de 2 kuhli ål op!

Mvh

Henrik

P.s har aldrig fået yngel fra dem.