batch programering
Fra : Flemming

Dato : 07-08-04 07:39

Hej.

Er der nogen der gode links til batch tutorials.

Jeg troede egentlig at alle terminalkomandoer kan afvikles
fra en batch fil, men skriver man f.eks. su i en batch fil,
skulle den jo bede om password, det sker bare ikke???

Nå, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at lave en
batch fil, eller andet script???, som starter root egenskaber
for et program,
altså:

su
EtEllerAndetKodeOrd
start programnavn

F.eks. programmet filhåndtering (superbrugertilstand), starter
en dialogboks hvor man skal indtaste root password.
Det er for at kunne springe det led over....

mvh
Flemming

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-08-04 07:50

I dk.edb.system.unix, skrev Flemming:
> [...]
>
> Nå, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at lave en
> batch fil, eller andet script???, som starter root egenskaber

Så laver du programmet set-uid-root, prøv at læse om det i mansiden til
chmod (se på +s )

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-08-04 09:00

Jesper Krogh wrote:

> Så laver du programmet set-uid-root, prøv at læse om det i mansiden til
> chmod (se på +s )

Du kan også læse mere om dette på
http://www.linuxbog.dk/admin/admin/proces-management.html#Proces-ID, men
du kan kun ændre set-UID for binære filer (og netop ikke scripts).

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-08-04 08:13

Flemming wrote:
> [...]
> en dialogboks hvor man skal indtaste root password.
> Det er for at kunne springe det led over....

Personligt har jeg haft meget nytte af "Advanced Bash-Scripting Guide",
der kan findes ved http://www.tldp.org/LDP/abs/html/

Mht. dit su spørgsmål, kan du tilføje su -c 'programnavn', så bliver du
bedt om at indtaste password under scriptet. Du kan eventuelt også
anvende sudo-kommandoen, hvis du ikke gider at indtaste password hver
gang, her skal du anvende kommandoen visudo i root-tilstand for at
redigere rettighederne af sudo.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-08-04 09:14

Den Sat, 07 Aug 2004 08:39:04 +0200 skrev Flemming:
> [...]
> fra en batch fil, men skriver man f.eks. su i en batch fil,
> skulle den jo bede om password, det sker bare ikke???

Det burde den nu nok (jeg har før brugt det), men...

> Nå, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at lave en
> batch fil, eller andet script???, som starter root egenskaber
> [...]

er en kommando, ja.

> EtEllerAndetKodeOrd

Er ikke en kommando, og kan derfor ikke skrives i scriptet. su læser
password'et fra *tastaturet*

> start programnavn

Efter su returnerer fra root (ved at brugeren taster exit), startes
programmet...

> F.eks. programmet filhåndtering (superbrugertilstand), starter
> en dialogboks hvor man skal indtaste root password.
> Det er for at kunne springe det led over....

Kig på sudo i stedet for.

Mvh
Kent