Installation af Windows, derefter Linux
Fra : FePe

Dato : 06-08-04 19:57

Hvordan i alverden kan man installere Windows, hvis installationsprogrammet
siger, at den ikke kan, da der er fejl på harddisken (hvilket skyldes, at
der er en ext2-partition på 40Gb og en swap-partition på 192Mb). Der er
næsten 40Gb fri plads til Windows, men efter en formatering af C-drevet (som
er de ca. 40Gb), kommer installationsprogrammet med den ovennævnte
fejlmeddelse. Hvis man ikke laver en ext2-partition, vil Windows vel bruge
al diskplads? Håber på hjælp...

Mvh FePe.

Fra : Kent Friis

Dato : 06-08-04 21:25

Den Fri, 6 Aug 2004 20:56:40 +0200 skrev FePe:
> [...]
> er de ca. 40Gb), kommer installationsprogrammet med den ovennævnte
> fejlmeddelse. Hvis man ikke laver en ext2-partition, vil Windows vel bruge

Jeg plejer at starte med at lave en 10 MB /boot til Linux (bare for en
sikkerhedsskyld, nyere BIOS'er og nyere versioner af LILO/GRUB burde
ikke have problemer).

Derefter installeres Windows, som ikke har noget problem med den lille
partition. Man skal bare huske at fortælle den at man selv vil
partitionere disken. Jeg ved ikke hvordan XP gør, men i Win98 gøres
det ved at besvare spørgsmålet "Vil du partitionere harddisken"
LIGE OMVENDT af hvad man umiddelbart ville vælge.

"Vil du partitionere harddisken" -> "Ja" -> Al diskplads bruges til Win
"Vil du partitionere harddisken" -> "Nej" -> FDISK startes.

Til sidst kan Linux så installeres, sålænge kernen ligger på den
lille /boot partition, er det ligegyldigt hvor resten ligger, det
behøver ikke engang være en disk BIOS kan se. (Jeg har engang
installeret en maskine med kun en SCSI-harddisk, og ingen SCSI-BIOS.
Kernen + LILO på en floppy, så virkede det fint).

Mvh
Kent

Fra : FePe

Dato : 07-08-04 09:20

Kent Friis wrote:

> [...]
> installeret en maskine med kun en SCSI-harddisk, og ingen SCSI-BIOS.
> Kernen + LILO på en floppy, så virkede det fint).

Okay, det lyder fornuftigt, så det vil jeg prøve.

Mvh FePe.