file permissions
Fra : [x]

Dato : 06-08-04 10:37

Hey.

Jeg har for nyligt installeret Slackware 10.0. I den forbindelse tænkte
jeg det ville være lettest at installere eventuelle programmer i
/home/apps/ som root og konfigurere indstillingerne, opsætte mail konti
osv. derfra i det håb at samtlige brugere ville have adgang til dem. Det
forholder sig desværre ikke således. Spørgsmålet er så om det er muligt
at ændre evt. file permissions så alle brugerene får adgang til de
indstillinger jeg lavede i de programmer som root. Dvs. så hvis jeg som
en bruger åbner min email klient, faktisk ser de konti jeg oprettede som
root. Jeg er nødt til at bede jeg om at tage i betragtning at jeg er
nybegynder mht. linux og derfor beder jeg jer om at svare i forståelige
vendinger :)

På forhånd tak.
--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 06-08-04 12:45

[x] wrote:

> [...]
> /home/apps/ som root og konfigurere indstillingerne, opsætte mail konti
> osv. derfra i det håb at samtlige brugere ville have adgang til dem. Det

Har du en bruger som hedder "apps"?
Downloader en masse programmer e.lign. som een bruger til denne brugers
homedir og du ikke har "world readable" homedirs, så vil andre
naturligvis ikke kunne se dem.
Men hvad skulle formålet være med at smide dem under /home?
Hvis du vil -installere- programmerne, bør du følgde dokumentationen til
hvert enkelt program.

> [...]
> indstillinger jeg lavede i de programmer som root. Dvs. så hvis jeg som
> en bruger åbner min email klient, faktisk ser de konti jeg oprettede som

Jeg forstår ikke helt, det problem du beskriver.
Hvis du vil vide noget om file permissions så kig her:
http://www.google.com/search?q=linux+file+permissions
http://www.google.com/search?q=unix+file+permissions

> Jeg er nødt til at bede jeg om at tage i betragtning at jeg er
> nybegynder mht. linux og derfor beder jeg jer om at svare i forståelige
> vendinger :)

Jeg gør mit bedste. Dog mener jeg ikke, at dit spørgsmål er forståeligt ;)

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://tdn.peps.dk

Fra : [x]

Dato : 06-08-04 14:21

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> [...]
> Men hvad skulle formålet være med at smide dem under /home?
> Hvis du vil -installere- programmerne, bør du følgde dokumentationen til

Nej, ikke en bruger. Blot en folder til applikationer der skal være
tilgængelige for alle brugere. Deri er der så lagt flere applikationer
som jeg som root har konfigureret. Bl.a. browser og email klient. De
email konti jeg oprettede som root, samt browser indstillinger og andet,
ønkser jeg så skal være tilgængelige for de regulære brugere. Det er så
der problemet er, for hverken konti eller indstillinger er tilgængelige
for andre end root. Der er bl.a. tale om thunderbird og firefox (som i
øvrigt ikke skal installeres men blot eksekveres). Spørgsmålet går så
på, hvordan jeg gør de indstillinger og konti tilgængelige for andre
brugere, uden at skulle gennem slavearbejdet med at oprette dem og
indstille dem en gang til for hver bruger (hvis muligt).

Jeg beklager at det ikke gav meget mening første gang, og håber at det
er mere klart nu. :)

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 06-08-04 18:12

[x] wrote:

> Nej, ikke en bruger. Blot en folder til applikationer der skal være
> tilgængelige for alle brugere.

Så har de intet at gøre som subfolder til /home:
http://www.pathname.com/fhs/

[snip]
> [...]
> brugere, uden at skulle gennem slavearbejdet med at oprette dem og
> indstille dem en gang til for hver bruger (hvis muligt).

Hvorfor installerer du ikke bare programmerne på "normal vis"?
Normalt ligger applikationer under /usr. Disse placeringer afhænger lidt
af, hvilken distribution du bruger, samt hvor godt applikationen er FHS
compliant.

> Jeg beklager at det ikke gav meget mening første gang, og håber at det
> er mere klart nu. :)

Jeg tror, at jeg har forstået, hvad du har forsøgt, men ikke helt hvorfor...

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://tdn.peps.dk

Fra : [x]

Dato : 06-08-04 18:34

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> Så har de intet at gøre som subfolder til /home:
> http://www.pathname.com/fhs/

Det kigger jeg lige lidt nærmere på.

> Hvorfor installerer du ikke bare programmerne på "normal vis"?

Og hvad er normal vis ?

> Normalt ligger applikationer under /usr. Disse placeringer afhænger lidt
> af, hvilken distribution du bruger, samt hvor godt applikationen er FHS
> compliant.

Det vil sige at f.eks Thunderbird skal være i en mappe i /usr ? Altså
sådan her: /usr/tbird ? Og så har alle adgang til det ? Hvis I så fald,
vil det så være med de indstillinger f.eks root laver eller vil en given
bruger være nødt til at lave egne indstillinger ?

> Jeg tror, at jeg har forstået, hvad du har forsøgt, men ikke helt
> hvorfor...

Fordi jeg troede jeg kunne gøre det lettere for migselv på denne måde.
Altså ved at installere samt indstille programmer globalt i denne
folder. Det tyder desværre på at jeg i stedet har sørget for dobbelt
arbejde.

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 09-08-04 15:55

"[x]" <invalid@invalid.invalid> skrev:

> Og hvad er normal vis?

Det kommer an på hvilken distribution du bruger. På Debian er det
`apt-get update && apt-get install hvad-programpakken-nu-hedder`. På
Mandrake og Red Hat skal du finde en RPM-fil som du så installerer med
`rpm --upgrade hvad-programpakken-nu-hedder.rpm`. På Gentoo er det
noget med `emerge`, men jeg kan ikke huske det ordentligt.

> Det vil sige at f.eks Thunderbird skal være i en mappe i /usr?
> Altså sådan her: /usr/tbird?

Ja og nej.

Hvis du installerer via din distributions pakkesystem bliver filerne
programpakken kommer med automatisk placeret fornuftigt - primært i
kataloger under "/usr", men standardopsætninger vil for eksempel blive
placeret i "/etc".

Hvis du af en eller anden grund vælger at omgå din distributions
pakkesystem, så skal du installere programmet under "/usr/local" eller
"/opt" (de præcise retningslinjer kan du finde i FHS).

> Og så har alle adgang til det?

Hvis du bruger distributionens pakkesystem, ja. Ellers afhænger det
af hvilke unoder du laver.

> Hvis I så fald, vil det så være med de indstillinger f.eks root
> laver eller vil en given bruger være nødt til at lave egne
> indstillinger?

Unix-programmer starter i al almindelighed med at læse en
standardopsætning fra en fil i "/etc". Når den er indlæst vil de
normalt fortsætte med at kigge i brugerens hjemmekatalog, for at se om
der er en fil med justeringer i forhold til standardopsætningen.

Jacob
--
"Preserve wildlife, pickle a duck."