FreeBSD 5.2.1 dumpdev
Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 05-08-04 21:48

Hejsa,

Jeg sidder og prøver at lave en fejl registrering hos FreeBSD kernel
hackerne, men jeg kan simpelt hen ikke få dumpdev til at fungere. Her er
mine swapdevices:

$ swapinfo
Device 1K-blocks Used Avail Capacity
/dev/da0s1b 614264 0 614264 0%
/dev/da1s1b 614264 0 614264 0%
Total 1228528 0 1228528 0%

Der skulle være rigelig plads på den første, da der lige nu kuns er 256
mbyte ram i min server.

I /boot/loader.conf og /etc/rc.conf (belts and suspenders):

dumpdev="/dev/da0s1b"

Og sidst:

$ sudo dumpon -v /dev/da0s1b
kernel dumps on /dev/da0s1b
$

Der kommer dog aldrig en vcore.0 i /var/crash, som det er beskrevet i
handbook.

Skal kernel være kompileret med debug eller er der noget andet jeg overser?

mvh.
Nikolaj Hansen

Fra : db

Dato : 06-08-04 09:33

Nikolaj Hansen wrote:

> [...]
> handbook.
>
> Skal kernel være kompileret med debug eller er der noget andet jeg

Har du læst:
http://www.onlamp.com/pub/a/bsd/2002/03/21/Big_Scary_Daemons.html
http://www.onlamp.com/pub/a/bsd/2002/04/04/Big_Scary_Daemons.html

Er /var stor nok til at holde de 256 mb? Har du lavet /var/crash?
# mkdir /var/crash
# chmod 700 /var/crash

mvh
db

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 07-08-04 14:46

> Har du læst:
> http://www.onlamp.com/pub/a/bsd/2002/03/21/Big_Scary_Daemons.html
> http://www.onlamp.com/pub/a/bsd/2002/04/04/Big_Scary_Daemons.html

Ja, det har jeg nu, og jeg tror at der er svar på spørgsmålet ang.
compile med debug fra min første indlæg:

options      DDB
makeoptions   DEBUG=-g

Sådan som jeg læser det skal kernel være kompileret med debug for at
kunne lave en dump fil.

Det synes jeg faktisk er lidt åndsvagt. En kernel med debug enabled er
væsenlig langsommere imo.

> Er /var stor nok til at holde de 256 mb? Har du lavet /var/crash?
> # mkdir /var/crash
> # chmod 700 /var/crash

Ja, der er rigelig plads og de rigtige bits. Det er jo nok både
passwords osv i sådan en dump fil.

- Nico