hostname
Fra : Carsten F

Dato : 05-08-04 12:00

Hej NG
jeg kunde godt tænke mig at ændre mit hostnavn
og det gøres jo nemt med hostname
men det er kun indtil maskinen har været slukket så er vi til bage ved det
gamle
Hvad skal jeg gøre for et det bliver en permanent forandring af hostname ?
/carsten

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-08-04 12:07

I dk.edb.system.unix, skrev Carsten F:
> [...]
> gamle
> Hvad skal jeg gøre for et det bliver en permanent forandring af hostname ?

Det afhænger af hvilken distibution du benytter?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Carsten F

Dato : 05-08-04 15:38

Jesper Krogh wrote:

> Det afhænger af hvilken distibution du benytter?

det drejer sig om en Debian og en Mandrake
Debian har jeg fundet udaf det var bare at rette i /ect/hostname
det er straks være med Mandrake !
/Carsten

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-08-04 17:20

I dk.edb.system.unix, skrev Carsten F:

> det drejer sig om en Debian og en Mandrake
> Debian har jeg fundet udaf det var bare at rette i /ect/hostname
> det er straks være med Mandrake !

Det er det /etc/sysconfig/network

Fra : Carsten F

Dato : 05-08-04 17:57

> Det er det /etc/sysconfig/network

ja jeg troede jeg havde løst problemet men der kom et nyt jeg kan ikke komme
i kontakt med min proftpd server når jeg ændre hostname ??
(den proftpd server der køre på Debian som jeg ønsker at ændre hostnavn på)
så det må også skulle rettes i ftp serveren ??
/Carsten

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 05-08-04 21:41

In <cetoto$936$1@news.cybercity.dk> Carsten F <spam@spam.dk> writes:

> [...]
>(den proftpd server der køre på Debian som jeg ønsker at ændre hostnavn på)
>så det må også skulle rettes i ftp serveren ??

Sikkert og nok ogsaa andre services.

Hvis din maskine foerhen ved neptun, saa skriv:

find /etc -type f -print0 | xargs -0 grep neptun

og find flere filer du skal rette.

Mvh
Martin

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 05-08-04 12:49

In <cet3v6$2g1l$1@news.cybercity.dk> Carsten F <spam@spam.dk> writes:

> [...]
>gamle
>Hvad skal jeg gøre for et det bliver en permanent forandring af hostname ?

Aendre en del filer, hvis det er Solaris er det mindst 5 filer.

Hvis du har GNU versionen af find og xargs og dit hostname er neptun
kan du skrive:

find /etc -type f -print0 | xargs -0 grep neptun

Hvis du ikke har GNU find og xargs er det bedre men langsommere at skrive:

find /etc -type f -exec grep neptun '{}' \;

Mvh
Martin

Fra : Kim Hansen

Dato : 05-08-04 14:03

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> writes:

> Hvis du har GNU versionen af find og xargs og dit hostname er neptun
> kan du skrive:
>
> find /etc -type f -print0 | xargs -0 grep neptun

Med GNU grep (virker på v. 2.5.1) er det nemmere at:
grep neptun /etc -r

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-08-04 13:17

Carsten F wrote:
> [...]
> gamle
> Hvad skal jeg gøre for et det bliver en permanent forandring af hostname ?

Hvis det er Linux, det drejer sig om, er det som regel /etc/hostname du
skal rette i. Enten direkte eller via din distributions dertil
indrettede værktøj.

--
Steen Suder