Delt udviklings miljø
Fra : Martin Hansen

Dato : 04-08-04 13:06

Hej igen

Jeg spurgte forleden til noget distribueret build. Jeg har d3esvære ikke
haft tid til afterprøve alle links endnu,
Men jeg vil gerne udivide med at spørge om nogle flere erfaringer med delte
udvikligs miljøer.
I et firma jeg tidligere arbejde i bruge vi noget der hedder clearcase, der
er primært et vesions styrings værktøj men kunne en del mere end det. vi
kørte al udvikling på en delt X-terminal server. Der så lagde selve bygge
processen ud på andre servere
Jeg ville gerne høre om nogen kender noget OSS til Linux der kan gøre en
eller flere af de ting. Jeg ridser lige nogle ounkter op:
- virtuelt filsystem over versions styringen.
- genbrug af allerede byggede objekter, mellem flere brugere.
- disribueret bygning.

Jeg har fået nogle bud på den distruberede bygning. Jeg har også læst on
ccache der kan genbruge objekt filer. Men for at udnytte programmer som
cchace i et delt system, mener jeg at alle bruegere må have et fælles
filsystem. Det er umiddelbart ikke svært (nfs) men hvordan håndterer man at
en udvikler kan rette i en kopi af en fil uden at det påvirker de andres
bygning.
I clearcase gøres dette ved det virtuelle filsystem. hvor alle brugere har
deres eget virtuelle filsystem, hvor alle filer der ikke er cheket ud til
redigering i virkligheden er delte. Men en fil der er checket ud eksisterer
som en lokal kopi i det pågældene filsystem.

Og hvis man ser stort på genbrug af objekt filer. Og blot vil have et delt
filsystem, er der mekanismer til at løse filer på et delt filsystem fks.
NFS? Kan dette evt. kobles sammen med Versions styring?

Hvis der ikke findes systener der som clearcase laver virtuelle filsystemer.
hører jeg gerne om andre erfaringer med at køre et delt udviklings miljø på
samme maskine. Og udnytte de delte recourser.

--
Martin Hansen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 04-08-04 16:00

Martin Hansen skrev:

> - virtuelt filsystem over versionsstyringen.

Der findes mindst to systemer til dette der kører ovenpå CVS.

> - genbrug af allerede byggede objekter, mellem flere brugere.

Det kan vel klares ved at man også smider sine byggede objektfiler ind
i versionsstyringssystemet (noget jeg synes er en meget dårlig idé).

> - distribueret bygning.

Det er der vist andre der har fortalt dig om.

Jacob
--
»Historien bliver skrevet af vinderne,
så jeg skriver historie.«

Fra : Martin Hansen

Dato : 06-08-04 08:58

Jacob Sparre Andersen wrote:

> Der findes mindst to systemer til dette der kører ovenpå CVS.
Har du et par navne?

> Det kan vel klares ved at man også smider sine byggede objektfiler ind
> i versionsstyringssystemet (noget jeg synes er en meget dårlig idé).
I clearcase klares det ved at clearmake, vedligeholder en log over
compileringer, og hvis den kan se at et objekt er bygget før kopieres dette
ind i dit filsystem i stedet for at rekompilere det.

> Det er der vist andre der har fortalt dig om.
Jep, nævnte det for sammenhængens skyld.

--
Martin Hansen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 06-08-04 13:48

Martin Hansen skrev:

> Har du et par navne?

Jeg tror det var "vcfs" og "cvsfs", men søg på Google eller Freshmeat.

Jacob
--
"I don't want to gain immortality in my works.
I want to gain it by not dying."