Script virker interaktivt, men ikke i cron
Fra : Michael Eriksen

Dato : 03-08-04 16:29

Jeg kører en række overvågningsprogrammer på min apache webserver, og det
fungerer fint. Problemet er bare at disse drukner access.log med ca. 1 MB
i timen og det er utåleligt. Jeg har lavet dette lille brutale script til
at rydde op:

#!/bin/bash
grep -v monitor/ /var/log/apache/access.log > /var/log/apache/tmp
grep -v bb/ /var/log/apache/tmp > /var/log/apache/tmp2
mv /var/log/apache/tmp2 /var/log/apache/access.log
rm -f /var/log/apache/tmp
/etc/init.d/apache restart

Sidste linie er nødvendig for at få genoptaget logningen - sikkert fordi
jeg volder apaches lock på access.log.

Dette fungerer fint, når jeg som root kører scriptet. Men installerer jeg
det i roots crontab, bliver apache IKKE genstartet og logningen stopper.

Hvorfor? Og/eller kan dette gøre mere elegant?

På forhånd tak.

Michael

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-08-04 17:18

Michael Eriksen wrote:
> [...]
> det i roots crontab, bliver apache IKKE genstartet og logningen stopper.
>
> Hvorfor? Og/eller kan dette gøre mere elegant?

Får root ikke en mail fra cron, hvor du kan se, hvad der går galt?

Det er heller ikke pænt at pille i logfilerne imens apache kører,
du kan risikere at miste nogle entries på den måde.

Kan du ikke sætte logrotate til at køre dagligt, og så fjerne
monitor/bb linierne fra de gamle logfiler?

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-08-04 17:39

Michael Eriksen wrote:

> [...]
> grep -v bb/ /var/log/apache/tmp > /var/log/apache/tmp2
> mv /var/log/apache/tmp2 /var/log/apache/access.log

[Snip]

> Og/eller kan dette gøre mere elegant?

Ville det ikke være *langt* mere elegant ikke at logge det du alligevel
fjerner bagefter? Kig på dokumentationen for mod_setenvif og
mod_log_config.

(Og min pseudo-tilfældige signatur rammer faktisk ret heldigt denne
gang!

--
PeKaJe

When all else fails, read the instructions.

Fra : Michael Eriksen

Dato : 03-08-04 17:59

Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in news:410fbf89$0$299
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [Snip]

> Ville det ikke være *langt* mere elegant ikke at logge det du alligevel
> fjerner bagefter? Kig på dokumentationen for mod_setenvif og
> mod_log_config.

Perfekt! Det var lige det jeg drømte om, men når man kun har en hammer
ligner alle problemer søm - som bekendt

Michael