Thin klient installation
Fra : Peter Enoch

Dato : 02-08-04 12:56

Hej

Nogen der kender en version af linux som jeg kan installere på PC'er som
efter installation starter direkte op og forbinder sig til en windows 2003
terminal server?

Jeg har fundet en del version hvor man starter op via en CD, men i dette her
tilfælde er dette en en mulighed.

Eller er der en "lille" linux version jeg kan installere og herefter
installere en RDP klient på maskinen?

Det skal helst være således at brugeren ikke kan få lov til at gøre noget
andet end at starte maskinen, hvor den så starter op med brugernavn/password
i en terminal session.

Nogen der kan hjælpe?

Fra : Esben Laursen

Dato : 02-08-04 13:43

Peter Enoch wrote:
> [...]
> noget andet end at starte maskinen, hvor den så starter op med
> brugernavn/password i en terminal session.

måske
http://pxes.sf.net

kan hjælpe med det?

Hygge

Esben

Fra : Peter Enoch

Dato : 02-08-04 13:50

Ja og nej..

Jeg har set på denne, men det er jo "desværre" ikke bare et operativ system
man installere og så virker det hele. Så vidt jeg kan se skal du først
installere OS'et og herefter installere dette addon (right?)

Men det er faktisk også ok, men hvad benytter i så af lille linux version?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-08-04 16:25

In article <410e2eb1$0$233$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Peter Enoch wrote:
> [...]
> terminal server?
>
> Jeg har fundet en del version hvor man starter op via en CD, men i dette her

Har du overvejet at boote fra andet medie, ogkopiere CD'ens indhold
ind på disken, og køre en lilo ?

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Peter Enoch

Dato : 02-08-04 16:38

Sad faktisk og tænkte på om det ikke kunne lade sig gøre..

Dvs. jeg burde kunne tage denne boot-bare cd lægge på HD'en og så installere
lillo or what? (HOWTO please)

Fra : Stig Hansen

Dato : 02-08-04 16:32

> [...]
> noget andet end at starte maskinen, hvor den så starter op med
> brugernavn/password i en terminal session.

Måske noget af dette kan bruges.

Thinstation http://thinstation.sourceforge.net/

PXES Universal Linux Thin Client http://pxes.sourceforge.net/

__
Stig Hansen

Fra : Peter Enoch

Dato : 02-08-04 16:53

Jeg synes bare problemet med disse, er ligesom alt andet jeg har fundet så
kan det enten køres på en CD, floppy eller via PXE. Men jeg kunne godt tænke
mig alt installere eller lægge hele denne bootbare CD på harddisken på en
computer og så ændre boot recorden til at boot fra denne CD (som så ligger
på HD'en)

Fra : Michael Eriksen

Dato : 02-08-04 18:26

"Peter Enoch" <enoch@hchhimself.dk> wrote in

> [...]
> kunne godt tænke mig alt installere eller lægge hele denne bootbare CD
> på harddisken på en computer og så ændre boot recorden til at boot fra

Thinstation (http://thinstation.sf.net) kan direkte køre fra HD via enten
loadlin eller syslinux. Med Thinstation skal du ikke download'e nogen
server-del. Du behøver end ikke en linux maskine til at lave en custom
version (men det har du jo nok), for med TS-O-Matic kan du skræddersy dit
image og bare download'e det. Prøv at se på Thinstations hjemmeside og på
http://struktur.kemi.dtu.dk/thinstation/TS/ der er det direkte link til
TS-O-Matic.

Michael

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 03-08-04 00:23

Jeg kan kun anbefale Thinstation. Den har måske ikke helt den samme flotte
konfigureringsfunktion som PXES, men efter hvad du stiller af krav her, så
skulle den være perfekt.

jeg er ved at lave en installation med Thinstation der skal (og KAN)
følgende
Under boot trykkes F12 (Network service boot) og så loades der (via PXE) en
dos bootdisk.
Bootdisken gøre følgende:
Net use f:\ \\server\share
format c:
Syslinux c:
xcopy f:\. c:

Så er det bare at genstarte maskinen og se på det flotte Thinstation logo
mens den booter (tager ca. 1 minut) og så logger jeg på min citrix server.

De filer der kopieres ned på c: drevet er "initrd", "vmlinuz",
"thinstation.txt" og "syslinux.cfg".
Disse fire skal alle laves på en linux maskine hvor Thinstation.xx.xx.tar.gz
er pakket ud på. Jeg kunne ikke få version 2.0 til at virker, men har
derimod ingen problemer med 2.1b6.

Hvis du har nogen problemer, så skriv endelig så skal jeg prøve at guide dig
gennem det. Ellers så meld dig til thinstation mailing listen - de er ENORMT
hjælpsomme!

Mvh.
Mikkel

Fra : Peter Enoch

Dato : 03-08-04 08:06

Okey...

Jeg har prøvet at lave sådan et custom build via ders hjemmeside..

Meeen, jeg får kernel panic's ...

Og jeg er ikke helt klar over hvorfor ...

Fra : Michael Eriksen

Dato : 03-08-04 09:03

"Peter Enoch" <@none> wrote in

> Okey...
>
> Jeg har prøvet at lave sådan et custom build via ders hjemmeside..
>
> Meeen, jeg får kernel panic's ...
>
> Og jeg er ikke helt klar over hvorfor ...

Prøv at udelad boot splash'en. Nogle grafikkort er ret sippede.

Michael

Fra : Mikael Hansen

Dato : 03-08-04 23:21

Michael Eriksen wrote:
> "Peter Enoch" <@none> wrote in

> Prøv at udelad boot splash'en. Nogle grafikkort er ret sippede.
>
> Michael

Dårlig RAM kan også være årsag til kernel panic.

m.v.h. Mikael

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 03-08-04 22:32

"Peter Enoch" <@none> skrev i en meddelelse
> Okey...
>
> Jeg har prøvet at lave sådan et custom build via ders hjemmeside..
>
> Meeen, jeg får kernel panic's ...
>
> Og jeg er ikke helt klar over hvorfor ...

Citat fra mail i maillinglisten i dag:
Thanks, that was it. As soon as I disabled the logo on boot, I was able to
finish the bootup sequence. Is this a glitch in 2.1b6?
Cheers,
Micah
Fra : Peter Enoch

Dato : 04-08-04 06:42

JA meget underligt..

Alt virker nu...

Hvis jeg benyttede ver. 2.0.1 (mener jeg den hedder) så virker det ikke.
Hvis jeg benytter 2.1b6 virker alt hvis jeg ikke vælge boot logo!

HAr kun en lille ting tilbage (måske kommer der flere) dansk keyboard virker
ikke som standard. Har da image'et blev bygget valgt dansk tegnsæt samt i
keymap ting valgt da. Nogen der kan hjælpe?

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 04-08-04 12:38

Jeg mener jeg har valgt at bruge citrix keyboard = DA. Jeg kan ikke huske
den eksakte konfiguration, men det er noget i den stil. Jeg har i hvert fald
ÆØÅ i min citrix session.
/mikkel

jeg kan sende dig min .conf filer senere, hvis du er interesseret.

/mikkel

Fra : Peter Enoch

Dato : 04-08-04 13:12

Ja tak.. Jeg benytter dog kun rdesktop klienten så det kan være det er lidt
anderledes det med ÆØÅ

Fra : Peter Enoch

Dato : 04-08-04 17:43

Jeg har lige sendt dette til mail listen:

Hello

My machine spec (Acer):

ATI rage pro (onboard video card)
D-link network card

I'm trying to convert it to a "thin" client by using thinstation and
syslinux.

I'm using the TS-O-Matic on the site (tried both ver. 2.1b6 and 2.0.1) to
make the images

I'm only using the rdesktop, because I only have to make connections to our
Terminal server (windows 2003).

1. problem (video):
If I use the rdesktop_svga the video works, but it's only 256 colors.
If I use the rdesktop and use the vesa or ati driver the video works at 256
colors (-a 8 in rdesktop options) but not 65535 colors (-a 16 in rdesktop
options)?

2. problem (network / DHCP server):
We use our windows 2003 as DHCP server.

Allmost every time I boot up the computer I get the the following message:

udhcpc[395]: Sending Discover
udhcpc[395]: DHCP renew

And then it hangs! (after shutdown and try some more times it works one time
then fails again after reboot)

If I try the machine with an NT 4.0 DHCP server, then no problems?

3. problem (boot logo):
If I enable boot-logo after 1-2 sec. loading everything on the monitor is
black and the keyboard starts blinking?

4. problem (keyboard layout):
I have enabled danish keyboard laybout in the build, but when rdesktop start
up (in 256 color) danish char. dosn't work

Can anyone help me with some or all my problems?

Så må jeg håbe nogen kan hjælpe

Fra : Peter Enoch

Dato : 04-08-04 07:32

Hej, den dos boot diskette du har lavet, har du mulighed for at sende mig
denne eller beskrive hvordan du har lavet den?

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 04-08-04 12:37

jeg har den ikke på mig lige nu, men prøv at se her: www.nu2.nu

Den mand laver de mest GENIALE boot disketter. Det kan næste ikke slå fejl

Lav diskette efter hans anvisninger og gem indstillingerne første gang du
booter den, så spiller det efterfølgende.

/mikkel

Fra : Peter Enoch

Dato : 04-08-04 13:12

Okey det vil jeg kigge på ...