Cronjob på SME
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 06:56

Hej

Som et led i min kommende backup løsning, skal jeg have oprettet et
cronjob på min SME 6.0. Jeg har læst lidt om det, og har gjort flg:

- lagt en fil i /root, som jeg kalder "cronlist"

- flg. linie i cronlist:
*/2 * * * * /home/e-smith/files/ibays/backup/files/backup.sh

- kørt "crontab cronlist" een gang

- i backup.sh er der flg.
rsync -auv /home/e-amith/files/ibays/filserver/files/Fælles/Wallpaper
home/e-smith/files/ibays/bays/backup/files

.... og så sker der sgu ingenting. Jeg er klar over, at ovenstående
burde sætte gang i en backup hvert andet minut, men det er kun i
testfasen, at jeg bruger dette tidsinterval.

Hvad er det lige, som jeg gør forkert?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 01-08-04 07:11

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cronjob på min SME 6.0. Jeg har læst lidt om det, og har gjort flg:
>
> - lagt en fil i /root, som jeg kalder "cronlist"

Er der noogen speciel grund til at du ikke benytter crontab i /etc, eller
blot et af cron bibliotekerne i /etc - f.eks. cron.hourly eller cron.daily ?

Men du kan IKKE benytte /etc/crontab, da denne overskrives hvergang du
booter eller laver en rekonfiguration i server managen - hvis du ønsker at
rette i crontab, skal du ind i templates for at gøre dette.
(men du kan afprøve det i crontab, inden du ændrer i templates)

Derfor - det enkleste er at lægge dit script i et af cron.* bibliotekerne i
/etc

Hvis du brugte ovenstående ville dit script blive kaldt

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedfra og op.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 07:30

[...]

>Er der noogen speciel grund til at du ikke benytter crontab i /etc, eller
>blot et af cron bibliotekerne i /etc - f.eks. cron.hourly eller cron.daily ?

næh, egentlig ikke..

> [...]
>rette i crontab, skal du ind i templates for at gøre dette.
>(men du kan afprøve det i crontab, inden du ændrer i templates)

ok.. ehm.. har prøvet at smide denne linie ind i /etc/crontab

# bare en testlinie

*/2 * * * *
/home/e-smith/files/ibays/backup/files/backup.sh

og backup.sh består så stadig af

rsync -auv /home/e-smith/files/ibays/filserver/files/Fælles/Wallpaper
/home/e-smith/files/ibays/backup/files

men der sker bestemt ingenting..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 01-08-04 08:06

Bo Kamp Dudek wrote:

> rsync -auv /home/e-smith/files/ibays/filserver/files/Fælles/Wallpaper
> /home/e-smith/files/ibays/backup/files
>
> men der sker bestemt ingenting..

Et skud i tågen - prøv at skrive fuld sti til rsync'en.

--
Mvh Henrik.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 08:27

[...]

>Et skud i tågen - prøv at skrive fuld sti til rsync'en.

ville jeg meget gerne prøve, men jeg aner reelt set ikke, hvor rsync
befinder sig..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 08:42

[...]

>ville jeg meget gerne prøve, men jeg aner reelt set ikke, hvor rsync
>befinder sig..

rodede en del med det og fandt den i /usr/bin men det hjalp nu ikke
anyway.. i min log bliver scriptet (backup-usb.sh) kørt ganske fint,
men der bliver ikke backuppet noget som helst.. ehm..

og linien i scriptet fungerer fint nok.. testet alene smider den en
masse filer afsted..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Michael U. Hove

Dato : 01-08-04 08:12

Bo Kamp Dudek wrote:

[snip]

> ok.. ehm.. har prøvet at smide denne linie ind i /etc/crontab

Hvilken distro bruger du?

Hvis du bruger Dillon's cron eksisterer den fil ikke, har du selv lavet den?

> [...]
>
> og backup.sh består så stadig af
>

> rsync -auv /home/e-smith/files/ibays/filserver/files/Fælles/Wallpaper

Fint nok...

> men der sker bestemt ingenting..

På en af mine Red Hat boxe ser en crontab -l sådan ud:

# Run the hourly, daily, weekly, and monthly cron jobs.
# Jobs that need different timing may be entered into the crontab as before,
# but most really don't need greater granularity than this. If the exact
# times of the hourly, daily, weekly, and monthly cron jobs do not suit your
# needs, feel free to adjust them.
#
# Run hourly cron jobs at 47 minutes after the hour:
47 * * * * /usr/bin/run-parts /etc/cron.hourly 1> /dev/null
#
# Run daily cron jobs at 4:40 every day:
40 4 * * * /usr/bin/run-parts /etc/cron.daily 1> /dev/null
#
# Run weekly cron jobs at 4:30 on the first day of the week:
30 4 * * 0 /usr/bin/run-parts /etc/cron.weekly 1> /dev/null
#
# Run monthly cron jobs at 4:20 on the first day of the month:
20 4 1 * * /usr/bin/run-parts /etc/cron.monthly 1> /dev/null

Denne file ligger i /var/spool/cron/crontabs/$LOGNAME, det er denne fil
du editerer, ved at køre crontab -e.

Prøv at mv dit script til /etc/cron.daily

crontab -l for at se hvornår de resp. scripts i /etd/cron.daily bliver
kørt. Med crontab -e kan du kun ændre tid for udførslen, *ikke* tilføje
dine scripts.

/mvh
michael

--
These days, using a computer consists mainly of dragging little colored
images around the screen.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 08:26

>Hvilken distro bruger du?
ehm.. som i subject.. SME

>Hvis du bruger Dillon's cron eksisterer den fil ikke, har du selv lavet den?

aner ikke, hvilken cron det er, men crontab eksisterede i forvejen

[...]

>Prøv at mv dit script til /etc/cron.daily

så skal jeg jo nærmeste vente en halv dag på at se effekten..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 01-08-04 08:38

> ehm.. som i subject.. SME

> aner ikke, hvilken cron det er, men crontab eksisterede i forvejen
>

> [...]
>
> så skal jeg jo nærmeste vente en halv dag på at se effekten..

....hvilket er grunden til at der også findes /etc/cron.daily

Og så var det måske en ide at lade dit script appende evnt. resultater til
en logfil, så du senere kan se hvad der gik galt.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 08:47

[...]

>Og så var det måske en ide at lade dit script appende evnt. resultater til
>en logfil, så du senere kan se hvad der gik galt.

ville jeg skam meget gerne, men som du sikkert allerede har regnet ud,
så er jeg ikke den vilde silde-haj til linux og er på det absolutte
begynder stadie..

så skal jeg proppe noget fra scriptet i en log, så skal jeg nok ha' et
clue..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Michael U. Hove

Dato : 01-08-04 09:06

Bo Kamp Dudek wrote:

> aner ikke, hvilken cron det er, men crontab eksisterede i forvejen

Okay. Kender ikke SME, mener den er baseret på en Red Hat, ´men correct
me if im wrong´, findes der ikke et lækkert web-based GUI til at
administrere sådan en SME svend?!

> så skal jeg jo nærmeste vente en halv dag på at se effekten..

Så mv det til /etc/cron.hourly

Selve scriptet kunne for at smide *alt* output til en log-fil se ex.
sådan ud:

rsync -auv /home/e-amith/files/ibays/filserver/files/Fælles/Wallpaper
home/e-smith/files/ibays/bays/backup/files >> $HOME/rsync.log 2>&1

/mvh
michael

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 09:25

[...]

>Okay. Kender ikke SME, mener den er baseret på en Red Hat, ´men correct
>me if im wrong´, findes der ikke et lækkert web-based GUI til at
>administrere sådan en SME svend?!

jow, men det dækker ikke alt, og indenfor backup, dækker det kun
backup-to-tape.. men se det endelig her:

http://contribs.org/modules/xoopsgallery/view_album.php?set_albumName=sme601

[...]

>rsync -auv /home/e-amith/files/ibays/filserver/files/Fælles/Wallpaper
>home/e-smith/files/ibays/bays/backup/files >> $HOME/rsync.log 2>&1

det har jeg prøvet at proppe i mit script, og men jeg har så ingen
fornemmelse af, hvor loggen ligger henne ;)

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Michael U. Hove

Dato : 01-08-04 09:43

Bo Kamp Dudek wrote:

> jow, men det dækker ikke alt, og indenfor backup, dækker det kun
> backup-to-tape.. men se det endelig her:
>
> http://contribs.org/modules/xoopsgallery/view_album.php?set_albumName=sme601

Okay...det ser lidt begrænset ud jo

> det har jeg prøvet at proppe i mit script, og men jeg har så ingen
> fornemmelse af, hvor loggen ligger henne ;)

$HOME er en global env. variabel, der bliver automatisk sat i din shell.
Den indeholder værdien af den aktuelle brugers home-dir (ex. /home/foobar)

Hvis du har shell adgang:

#> cat $HOME/rsync.log | more

Ville give dig en paged listing af rsync.log filen i roots home-dir
(typisk /root).

/mvh
michael

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 09:54

[...]

> [...]
>
>Hvis du har shell adgang:
>
>#> cat $HOME/rsync.log | more
>
>Ville give dig en paged listing af rsync.log filen i roots home-dir

det gør den så ikke.. jeg får istedet

cat: /root/rsync.log: No such file or directory

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Michael U. Hove

Dato : 01-08-04 10:16

Bo Kamp Dudek wrote:

[snip]

> det gør den så ikke.. jeg får istedet
>
> cat: /root/rsync.log: No such file or directory

Hvis dit script ikke har kørt endnu, eksisterer filen ikke.

Prøv at håndkøre dit script, og se om du ikke får et output. Ouputtet
til $HOME afhænger af hvilken bruger du er logget ind som, når du
editerer med crontab -e.

Alternativt kan du lade være med at bruge $HOME, og smide logfilen i et
dir, som du er sikker på du har skriverettigheder til ex.
/tmp/rsync.log. /tmp bliver dog ryddet ved en boot.

/mvh
michael

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 17:20

[...]

>Prøv at håndkøre dit script, og se om du ikke får et output.

så får jeg

/tmp/mcextFkfVMa: ./backup-usb.sh: /bin/bash: bad interpreter:
Permission denied

[...]

>Alternativt kan du lade være med at bruge $HOME, og smide logfilen i et
>dir, som du er sikker på du har skriverettigheder til ex.
>/tmp/rsync.log. /tmp bliver dog ryddet ved en boot.

har jeg prøvet, men der bliver aldrig lavet en rsync.log fil til mig..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 01-08-04 12:25

> [...]
/home/foobar)

Dine log filer ligger i /var/log på en SME

Fra : Michael U. Hove

Dato : 01-08-04 13:14

Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.) wrote:

> Dine log filer ligger i /var/log på en SME

Det gør de vist på de flest UNIX-boxe

Output append'en til en logfil i $HOME virkede på mig som en god
løsning, da posteren virkede lidt usikker på shell utils, og nok heller
ikke var helt up-to-date med div. log mekanismer.

/mvh
michael

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 17:08

[...]

>Dine log filer ligger i /var/log på en SME

fint nok, men rsync.log ligger bestemt ikke derinde.. æv æv

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 01-08-04 12:29

> [...]
>
> jow, men det dækker ikke alt, og indenfor backup, dækker det kun
> backup-to-tape.. men se det endelig her:

Du kunne da overveje at benytte Backup2ws - egentligt beregnet til at lave
backup af biblioteker (der angives excludes/includes) til en anden PC - men
burde kunne køre til dit USB drev. Specielt hvis du så lægger dit drev på en
ibay.
En hel del mere anvendeligt end den indbyggede - og den kan stadig køre
schedules. Og ja - det er et blade til server manageren

Prøv at søge lidt på contribs vedr. backup2ws og backup - evnt. de howtos
der er ang. rsync på SME.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 17:31

[...]

> [...]
>En hel del mere anvendeligt end den indbyggede - og den kan stadig køre
>schedules. Og ja - det er et blade til server manageren

hey ho, jeg fandt det lige.. og fandt ud af, at der var noget midnight
commander installeret på sme, som gør det væsentligt lettere at.. ja,
alt!

jeg fik installeret backup2ws og har sat source og destination.. og
har valgt at lade den bruge rsync istedet for at bruge rar.. nu ser
vi, om det virker..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 17:36

[...]

>jeg fik installeret backup2ws og har sat source og destination.. og
>har valgt at lade den bruge rsync istedet for at bruge rar.. nu ser
>vi, om det virker..

nå, backup jobbet var intet problem at sætte op, men det virker heller
ikke! man kan indstille den til at foretage backup på dato og tid, og
man kan lave backup manuelt.. men ingen af de to muligheder virker..
træls..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 18:40

[...]

> [...]
>ikke! man kan indstille den til at foretage backup på dato og tid, og
>man kan lave backup manuelt.. men ingen af de to muligheder virker..

faldt lige over dette her:

Enter the backup destination in UNC format. Example:
[//computername/sharename]

men disken sidder jo som en ibay.. så kan jeg vel ikke angive den som
i do.?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 01-08-04 08:40

Bo Kamp Dudek wrote :

> ville jeg meget gerne prøve, men jeg aner reelt set ikke, hvor rsync
> befinder sig..

Så kør kommandoen 'which rsync'.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 20:00

[...]

summa summarum er, at mit script fejlede, fordi det ikke havde
skriverettigheder.. det fixede jeg med chmod, og nu spiller det max..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 01-08-04 20:25

> [...]
>
> summa summarum er, at mit script fejlede, fordi det ikke havde
> skriverettigheder.. det fixede jeg med chmod, og nu spiller det max..

Det var da rart du fik løst problemet.
Gav mig lidt at gå efter nu, er lige gået igang med at skulle ud i samme
manøvre selv.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Michael U. Hove

Dato : 01-08-04 20:32

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
>
> summa summarum er, at mit script fejlede, fordi det ikke havde
> skriverettigheder.. det fixede jeg med chmod, og nu spiller det max..

Faren ved de nye klik-og-peg GUI tools til administration af *NIX boxe
er, at du reelt ikke lærer noget UNIX af det.

Dette skaber posts som denne, hvor du, hvis du havde vidst bare en my
mere om UNIX, selv kunne have regnet problemet ud på under 10 sekunder.

Siger det absolut ikke for at svine til, men synes det er syndt, når man
sidder med så stærkt et værktøj som UNIX er, ikke at lære the
basics...det betaler sig!

En gratis mulighed:

http://www.linuxbog.dk/?b=unix

/mvh
michael

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 01-08-04 21:57

[...]

>Faren ved de nye klik-og-peg GUI tools til administration af *NIX boxe
>er, at du reelt ikke lærer noget UNIX af det.

hvad er det for et GUI du hentyder til?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk