Linux terminalemulering
Fra : Morten Guldager

Dato : 01-08-04 06:46

Hejsa,

Jeg kører SuSE 9.1, med KDE og hele svineriet.

Men jeg har problemer med at få HOME og END tasterne til at virke i
"alle" programmer. Ihvertfald i grafisk tilstand.

HOME og END virker fint i bash i både en xterm og konsole.
Men hvis jeg starter f.eks. pico eller en mysql klient så virker HOME
og END tasterne ikke længere. (i det program altså)

Hvis jeg tester i en tekst-mode-konsol, I ved CTRL-ALT-F4, så virker
HOME og END fortrinneligt i alle de programmer jeg lige har kunnet
komme på.

Nogen forslag til hvordan jeg kommer nærmere funktionelle HOME og END
taster?

/Morten

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-04 10:50

Den Sun, 01 Aug 2004 07:46:12 +0200 skrev Morten Guldager:
> [...]
> komme på.
>
> Nogen forslag til hvordan jeg kommer nærmere funktionelle HOME og END

..inputrc?

Mvh
Kent

Fra : Morten Guldager

Dato : 01-08-04 14:32

Kent Friis wrote:

> .inputrc?

Jeg tror det ikke.

Jeg har i min bash trykket: CTRL-V HOME
Det afslørede at HOME sender: ESC [ H

I min .inputrc har jeg derfor

"\e[H": beginning-of-line

Jeg har til lejligheden fjernet /etc/inputrc

Men lige lidt hjælper det.

Andre forslag?

/Morten

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-04 14:38

Den Sun, 01 Aug 2004 15:32:29 +0200 skrev Morten Guldager:

> Jeg tror det ikke.
>
> Jeg har i min bash trykket: CTRL-V HOME
> Det afslørede at HOME sender: ESC [ H
>
> I min .inputrc har jeg derfor
>
> "\e[H": beginning-of-line

I så fald har du en anden xterm end mig, for i min .inputrc står der:

"\e[1~": beginning-of-line

Mvh
Kent