Linux og BIOS
Fra : Jimmy

Dato : 31-07-04 23:07

Hej

Jeg sad i går i flere timer og ledte efter BIOS-opdateringer til mine gamle
bundkort, så de kunne se mine 160 gb diske, men uden held.

I dag tænkte jeg så, at jeg ville se, hvad Linux egentligt så, når jeg
alligevel mountede disken, som BIOS ser som 8.4 GB.

Søreme om den ikke så hele disken.

Windows har jo brug for at BIOS kan se den fulde disk for at kunne bruge
den.

Bruger Linux ikke BIOS til noget som helst?

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-07-04 23:26

Jimmy wrote:

> Bruger Linux ikke BIOS til noget som helst?

Stort set ikke. I hvert fald ikke til at læse harddisken. Dette
udnyttede jeg engang i en maskine med en *meget* gammel BIOS. Den kunne
ikke engang se en 15 GB disk, så min 80 GB kunne den i hvert fald ikke
se. Ikke desto mindre brugte jeg den 80 GB til min /, mens jeg havde
min /boot/ på en gammel 4 GB disk. Boot loaderen skal nemlig bruge BIOS
til at loade Linux kernen. Derefter overtager denne.

Dette gav også et sjovt problem da jeg engang skiftede en 120 GB disk ud
med en 160 GB disk. Det var dual boot med Windows men da jeg skiftede
gav jeg lige meget ekstra plads til Windows og Linux. Dette medførte at
min /boot der nu lå noget senere på disken pludseligt ikke kunne ses af
BIOS og dermed min bootloader, så den kunne ikke hente Linux kernen!
Denne gang kunne det dog lade sig gøre at fremskaffe en BIOS
opgradering, så det var nemmere end at ændre i partitionerne igen.

--
PeKaJe

* * * * * THIS TERMINAL IS IN USE * * * * *

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-08-04 06:25

Peter Jensen wrote:

> [...]
> min /boot/ på en gammel 4 GB disk. Boot loaderen skal nemlig bruge BIOS
> til at loade Linux kernen. Derefter overtager denne.

Jeg har engang brugt en 15 gb IDE disk i en 386'er, den fik sin kernel på
en diskette, og så var den ellers filserver. Der gik dog ikke lang tid før
den blev skiftet ud med noget der havde PCI, for den var ikke ligefrem
hurtig.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-08-04 17:27

I indlægget <410c1829$0$35884$14726298@news.sunsite.dk> skrev Jimmy:
> [...]
>
> Søreme om den ikke så hele disken.
>
> Windows har jo brug for at BIOS kan se den fulde disk for at kunne bruge

De fleste harddisk producenter med levere/har til download en driver
så windows kan se hele disken.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Jimmy

Dato : 01-08-04 18:15

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> wrote in message

> De fleste harddisk producenter med levere/har til download en driver
> så windows kan se hele disken.

Ja, men det virker da fjollet, at Windows ikke af sig selv kan, når Linux
kan...

Mvh
JImmy

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-04 18:20

Jimmy skrev:

> Ja, men det virker da fjollet, at Windows ikke af sig selv kan, når Linux
> kan...

Er det ikke bare fordi Linux har den driver med, som installations
programmet installere, når det ser sådan en HD?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-08-04 18:53

Ivar Madsen wrote:

> Er det ikke bare fordi Linux har den driver med, som installations
> programmet installere, når det ser sådan en HD?

Æh ... Ja, driveren til harddisken er indbygget i Linux kernen. Men er
det ikke lidt fjollet at en flok frivillige kan få det til at virke,
mens et enormt selskab som Microsoft med deres milliardbeholdninger er
nødt til at få hardware producenterne til at lave arbejdet? Og de skal
endda kun få det til at virke på *en* hardware platform ...

--
PeKaJe

The primary requisite for any new tax law is for it to exempt enough
voters to win the next election.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-04 20:26

Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote:

> [...]
>nødt til at få hardware producenterne til at lave arbejdet? Og de skal
>endda kun få det til at virke på *en* hardware platform ...

Tja, jeg vil ikke kalde det een hardware platform - På min arbejdsplads med et par hundrede medarbejdere tror jeg ikke du finde to
maskiner der er ens

<mlr>

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-08-04 23:26

Michael Rasmussen wrote:

> Tja, jeg vil ikke kalde det een hardware platform - På min
> arbejdsplads med et par hundrede medarbejdere tror jeg ikke du finde
> to maskiner der er ens

Derfor er de stadig tilstrækkeligt ens til at noget så simpelt som en
harddisk driver kan laves nogenlunde generel. PC hardware er nu engang
PC hardware. Hvad hvis Microsoft også skulle have Windows til at virke
på f.eks. Mac hardware? Eller AMD64? Eller Alpha? Eller Sparc? Nej,
x86 arkitekturen er kun én platform, selv om det dog er platformen med
den mest varierede hardware.

P.S. Kunne du ikke indstill din newsreader til at ombryde teksten lidt
før 130 tegn. Alment accepteret linjelængde er maksimalt 80 tegn, mens
72 normalt bliver brugt for at tillade indrykning uden ombrydning.

--
PeKaJe

Join in the new game that's sweeping the country. It's called "Bureaucracy".
Everybody stands in a circle. The first person to do anything loses.

Fra : Martin Hansen

Dato : 03-08-04 15:36

Peter Jensen wrote:

> [...]
> mens et enormt selskab som Microsoft med deres milliardbeholdninger er
> nødt til at få hardware producenterne til at lave arbejdet?
Hvorfor skulle M$ bruge penge på at lave drivere når de kan få HW
producenterne til at gøre det gratis?

--
Martin Hansen

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 02-08-04 22:15

Jeg har da en Alpha der kører Windows NT perfekt....

/ Qbic

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-08-04 07:47

"Qbic - [6400]" <info@qbic.dk> writes:

> Jeg har da en Alpha der kører Windows NT perfekt....

Men så bruger den enten ARC eller AlphaBIOS (jeg mener ikke at WinNT
kan bruge SRM-consol, man skal bruge ARC eller AlphaBIOS).

Men alpha er egentlig i den henseende meget mere interessant end i386,
for der er Linux meget mere afhængig af at maskinen har den rigtige
PAL-kode installeret (en slags CPU-firmware kan man vel nærmest kalde
det?).

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-08-04 07:43

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> writes:

> Bruger Linux ikke BIOS til noget som helst?

Stort set ikke.