Stadig problemer med ekstern usb disk
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 31-07-04 12:11

Hej igen

Jeg har stadig lidt problemer med min eksterne usb-disk. Jeg kan
sagtens se den fra windows, men som read only. Hvis jeg logger på
linux'en og skriver "dmesg" så får jeg

FAT: Did not find valid FSINFO signature.
Found signature1 0x0 signature2 0x0 sector=1.
Directory 1: bad FAT
Filesystem panic (dev 08:01).
FAT error
File system has been set read-only

Jeg har formatteret disken med

mkfs -t ext2 /dev/sda1

- så det burde vel være ok? Hvorfor tror den så, at disken er en FAT?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-04 12:19

Den Sat, 31 Jul 2004 13:11:17 +0200 skrev Bo Kamp Dudek:
> [...]
>
> Jeg har formatteret disken med
>
> mkfs -t ext2 /dev/sda1
>
> - så det burde vel være ok? Hvorfor tror den så, at disken er en FAT?

Du bruger -t fat når du mounter den (eller har skrevet fat i fstab)?

Mvh
Kent

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 31-07-04 12:30

[...]

>Du bruger -t fat når du mounter den (eller har skrevet fat i fstab)?

lige her til at starte med ligger den slet ikke i fstab.. ehm.. vil
lige ha' den til at spille først.. men når jeg mounter, gør jeg det
med

mount /dev/sda1 /home/e-smith/files/ibays/backup/files

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-07-04 12:34

In <mk0ng0t5c2n5np9il970710kelk8i7if4n@4ax.com> Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> writes:

> [...]

>med

>mount /dev/sda1 /home/e-smith/files/ibays/backup/files

Har du sat typen rigtig ?
Hvad siger /sbin/fdisk -l /dev/sda ?

Mvh
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-04 12:48

Den Sat, 31 Jul 2004 13:30:12 +0200 skrev Bo Kamp Dudek:
> [...]
> med
>
> mount /dev/sda1 /home/e-smith/files/ibays/backup/files

Prøv med -t ext2

Mvh
Kent

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 31-07-04 15:11

[...]

>Prøv med -t ext2

hvis jeg gør det, og følger op med dmesg, så får jeg

CSI device sda: 321672961 512-byte hdwr sectors (164697 MB)
sda: sda1
[...]
EXT2-fs warning (device sd(8,1)): ext2_read_super: mounting ext3
filesystem as ext2

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 31-07-04 15:44

On Sat, 31 Jul 2004 16:11:07 +0200, Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk>
wrote:

> [...]
>Found signature1 0x0 signature2 0x0 sector=1.
>EXT2-fs warning (device sd(8,1)): ext2_read_super: mounting ext3

jeg har så efterfølgende prøvet med

mount -t ext3 /dev/sda1 /home/e-smih/files/ibays/backup/files

og derefter giver "dmesg" mig bl.a. flg.:

Attached scsi disk sda at scsi1, channel 0, id 0, lun 0
SCSI device sda: 321672961 512-byte hdwr sectors (164697 MB)
sda: sda1
kjournald starting. Commit interval 5 seconds
EXT3 FS 2.4-0.9.19, 19 August 2002 on sd(8,1), internal journal
EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.

men jeg kan stadig ikke skrive til disken.. iøvrigt skal det med, at
jeg selvfølgelig har oprettet den som en ibay og har tildelt samme
rettigheder til den gamle disk, som jeg sagtens kan skrive til..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 31-07-04 15:54

[...]

og så fandt jeg lige ud af, at hvis jeg - i min servermanager - giver
skriverettigheder til admin, og så sætter windows til at logge på
drevet som detværksdrev som adminbruger, så kan jeg sagtens skrive til
drevet.. vildt underligt.. anyway, så virker det..

nu skal jeg så bare ha' fundet ud af at få serveren til automatisk at
starte "modprobe ehci-hcd ved boot, så jeg kan mounte disken i fstab..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-07-04 12:29

In <qfvmg0die3216552h79d45iae4ljedv0up@4ax.com> Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> writes:

> [...]

>Jeg har formatteret disken med

>mkfs -t ext2 /dev/sda1

>- så det burde vel være ok? Hvorfor tror den så, at disken er en FAT?

Har du sat type til ext2 med fdisk ?

Proev at skrive
/sbin/fdisk -l /dev/sda og se om der staar "Linux" under System.

Mvh
Martin

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 31-07-04 12:36

>Har du sat type til ext2 med fdisk ?

ja, og brugte

tune2fs -j /dev/hdc1

til at konvertere til ext3

>Proev at skrive
>/sbin/fdisk -l /dev/sda og se om der staar "Linux" under System.

yes.. dér står linux..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 31-07-04 12:37

[...]

>ja, og brugte
>
>tune2fs -j /dev/hdc1
>
>til at konvertere til ext3

mente selvfølgelig " tune2fs -j /dev/sda1"

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-07-04 21:04

In <st0ng0pg6s5sbs6v2aes6mh5u4i5fuer0g@4ax.com> Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> writes:

>ja, og brugte

>tune2fs -j /dev/hdc1

/dev/hdc1 ? Hed din disk ikke /dev/sda1 ?

>til at konvertere til ext3

/Martin