Opgradere til nyere harddisk
Fra : Martin Andersen

Dato : 27-07-04 23:37

Hej!

Jeg har tænkt på at opgradere min server harddisk, før den bryder
sammen, det er trods alt en gammel IBM disk.
I den forbindelse har jeg kigget på Hard-Disk-Upgrade How-To:
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/other-formats/html_single/Hard-Disk-Upgrade.html

Er det stadig en god guide ? Den er fra April 2000.

På serveren er der Fedora Core 1, og Grub i stedet for LILO.

Hilsen Martin.

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 28-07-04 00:09

Personligt har jeg klaret det på en væsentligt lettere måde før, og den
virkede perfekt, selvom de to diske var langt fra ens.

Lad din nuværende disk sidde som hda sæt den nye disk i som master på
kanal 2 - dvs hdb.

Boot i din linux.

Skriv derefter - som root - : dd if=/dev/hda of=/dev/hdb

og lad den køre LÆNGE til den er færdig.

Du vil herefter have en komplet kopi af din gamle disk på din nye disk.
Det eneste der kræves er at din nye disk er enten samme størrelse eller
større end den gamle.

Den nye disk kan du nu uden problemer sætte i som primær master og boote
fra den.

Hvis den nye er større end den gamle, kan du herefter enten oprette en
ny partition på det ubrugte plads, eller resize med qtparted eller
partition magic eller hvad du nu foretrækker.

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-07-04 08:35

Kasper S Nielsen wrote:

> [...]
>
> Boot i din linux.
>
> Skriv derefter - som root - : dd if=/dev/hda of=/dev/hdb
>
> og lad den køre LÆNGE til den er færdig.

Jeg skal ikke mounte disken ? Heller ikke partitionere ?

> Hvis den nye er større end den gamle, kan du herefter enten oprette en
> ny partition på det ubrugte plads, eller resize med qtparted eller
> partition magic eller hvad du nu foretrækker.

Den gamle er på 10GB, jeg køber nok en ny på 40 eller 80GB.

Martin.

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 28-07-04 13:07

> Jeg skal ikke mounte disken ? Heller ikke partitionere ?

Nej - du skal ikke hverken mounte eller partitionere den nye disk.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-07-04 10:18

Kasper S Nielsen wrote:
> [...]
> virkede perfekt, selvom de to diske var langt fra ens.
> Lad din nuværende disk sidde som hda sæt den nye disk i som master på

Hvad med denne:

Sæt den nye disk på en eller anden idekanal, opret de partitioner og
filsystemer du ønsker/har brug for, dvs. som minimum en
root-partition og swap.

Nu tager jeg lige udgangspunkt i et system med en samlet root og en
seperat home, men det skal blot tilpasses efter hvilke partitioner
man har.

mkdir /target
mount /dev/ny-root /target
mkdir /target/home
mount /dev/ny-home /target/home

cd /
find . -xdev |cpoi -pm /target
cd /home
find . -xdev |cpio -pm /target/home

derefter retter du /etc/lilo.conf så root=ny-harddisk
kør lilo, boot skal ikke ændres, da du jo bytter diskene.

Byt diske, og det burde virke.

Hvis der er lavet om på layout på disken bør man nok lige rette i
/target/etc/fstab før man rebooter ;)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Allan Weber

Dato : 28-07-04 08:59

Jeg har for godt et halvt år siden brugt den howto, og det fungerede
perfekt. Det andet svar i denne tråd ser dog ud til at give en lettere
metode, men ville blot lige fortælle at jeg ihvertfald ikke har haft
problemer med howto'en.

/Weber