Ekstern usb disk på sme 6
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 26-07-04 23:04

Hejsa

Min SME server kører egentlig upåklageligt. Jeg har dog en 160gb
ekstern usb disk, som jeg gerne vil have til at stå og tage backup
hver anden nat af disken i SME'en.

Hvordan dælen mounter jeg den disk? Hvad findes der af software til
linux til automatisk at tage backup med?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 27-07-04 05:39

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
>
> Min SME server kører egentlig upåklageligt. Jeg har dog en 160gb
> ekstern usb disk, som jeg gerne vil have til at stå og tage backup

Modprobe usb-storage, så dukker den op som en SCSI disk, /dev/sda, hvis du
ikke har andre (emulerede-) SCSI harddiske.

> Hvad findes der af software til
> linux til automatisk at tage backup med?

Cron og tar.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-07-04 06:56

[...]

>Modprobe usb-storage, så dukker den op som en SCSI disk, /dev/sda, hvis du
>ikke har andre (emulerede-) SCSI harddiske.

kan du forklare det modprobe lidt mere? er ikke 100% hjemme i linux..
endnu..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 27-07-04 09:42

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
> kan du forklare det modprobe lidt mere? er ikke 100% hjemme i linux..
> endnu..

Da jeg hade en USB disk til min SME server "Modprobe usb-storage" den selv
når man satte den i usb porten..
prøv at skrive tail -f /var/log/messages i en promt, og der efter plugge din
disk i.. så kan du se hvad dem bliver genkendt som.. sda sdb osv..
Der efter er det bare at mounte den som en disk..
Mit problem var der i mod at jeg ikke kunne få USB 2.0 til at virke.. kan
du?

Den nemmeste måde at lave backup på er med Backup to workstation det kræver
bare du lavet et SME share på den.
http://contribs.org/contribs/dmay/smeserver/6.x/beta/backup2ws/

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 27-07-04 10:10

Morten Fjendbo wrote:

kilp klip

> Den nemmeste måde at lave backup på er med Backup to workstation det
> kræver bare du lavet et SME share på den.

Der skulle self. stå SMB share

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-07-04 20:43

[...]

når jeg smider min disk til serveren efter at have lavet en tail, får
jeg dette her:

Jul 27 23:37:46 filserver kernel: hub.c: new USB device 00:1f.2-2,
assigned address 3
Jul 27 23:37:46 filserver kernel: WARNING: USB Mass Storage data
integrity not assured
Jul 27 23:37:46 filserver kernel: USB Mass Storage device found at 3
Jul 27 23:37:49 filserver /etc/hotplug/usb.agent: Setup usb-storage
for USB product 67b/3507/1

og så er det, at jeg ikke liiiige kan komme videre..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 27-07-04 21:10

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
> for USB product 67b/3507/1
>
> og så er det, at jeg ikke liiiige kan komme videre..

Den har jeg også fået engang, det hjalp at skille USB boksen ad og samle
den igen. Ved ikke hvorfor.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-07-04 00:07

[...]

>Den har jeg også fået engang, det hjalp at skille USB boksen ad og samle
>den igen. Ved ikke hvorfor.

hmmmmm.. det hjalp mig ikke videre.. anyone else?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 28-07-04 10:20

Bo Kamp Dudek wrote:

> og så er det, at jeg ikke liiiige kan komme videre..

$ ls /dev | grep ^sd

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-07-04 16:56

[...]

>$ ls /dev | grep ^sd

efter at have logget ind med putty som root, har jeg så skrevet
ovenstående uden at ane, hvad det egentlig betyder.. jeg får så

bash: /dev: is a directory

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-04 18:25

Den Wed, 28 Jul 2004 17:55:59 +0200 skrev Bo Kamp Dudek:
> [...]
>
> efter at have logget ind med putty som root, har jeg så skrevet
> ovenstående uden at ane, hvad det egentlig betyder.. jeg får så
>
> bash: /dev: is a directory

Så har du tastet et eller andet forkert. Ja vel er /dev et directory,
det er også meningen det skal være det.

(Du indtastede ikke $-tegnet, vel? $ er standard-prompten i sh).

Mvh
Kent

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-07-04 18:38

Kent Friis wrote in <news:4107e17b$0$35878$14726298@news.sunsite.dk>:

> (Du indtastede ikke $-tegnet, vel? $ er standard-prompten i sh).

Det ville nok give:

-bash: $: command not found

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

Learn Postfix; live Postfix; love Postfix.

Fra : Bjørn Connolly

Dato : 28-07-04 18:43

On 28 Jul 2004 17:38:28 GMT, Niels Callesøe wrote:
> Det ville nok give:
>
> -bash: $: command not found

Ikke hvis han også har indtastet ædetegnet.

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-07-04 19:34

[...]

>Ikke hvis han også har indtastet ædetegnet.

så meget kender jeg slet ikke til det.. ehm.. hvad skal jeg helt
præcist skrive?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bjørn Connolly

Dato : 28-07-04 22:24

On Wed, 28 Jul 2004 20:34:02 +0200, Bo Kamp Dudek wrote:
> så meget kender jeg slet ikke til det.. ehm.. hvad skal jeg helt
> præcist skrive?

ls /dev | grep ^sd

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
They say God created whiskey to keep the Irish from taking over the world.
--Kinky Friedman, Greenwich Killing Time

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-07-04 22:32

[...]

>ls /dev | grep ^sd

når jeg gør det, så får jeg en monster-liste:

sdm1
sdm10
sdm11
sdm12
sdm13
sdm14
sdm15
sdm2
sdm3
sdm4
sdm5
sdm6
sdm7
sdm8
sdm9
sdn
sdn1
sdn10
sdn11
sdn12
sdn13
sdn14
sdn15
sdn2
sdn3
sdn4
sdn5
sdn6
sdn7
sdn8
sdn9
sdo
sdo1
sdo10
sdo11
sdo12
sdo13
sdo14
sdo15
sdo2
sdo3
sdo4
sdo5
sdo6
sdo7
sdo8
sdo9
sdp
sdp1
sdp10
sdp11
sdp12
sdp13
sdp14
sdp15
sdp2
sdp3
sdp4
sdp5
sdp6
sdp7
sdp8
sdp9
sdq
sdq1
sdq10
sdq11
sdq12
sdq13
sdq14
sdq15
sdq2
sdq3
sdq4
sdq5
sdq6
sdq7
sdq8
sdq9
sdr
sdr1
sdr10
sdr11
sdr12
sdr13
sdr14
sdr15
sdr2
sdr3
sdr4
sdr5
sdr6
sdr7
sdr8
sdr9
sds
sds1
sds10
sds11
sds12
sds13
sds14
sds15
sds2
sds3
sds4
sds5
sds6
sds7
sds8
sds9
sdt
sdt1
sdt10
sdt11
sdt12
sdt13
sdt14
sdt15
sdt2
sdt3
sdt4
sdt5
sdt6
sdt7
sdt8
sdt9
sdu
sdu1
sdu10
sdu11
sdu12
sdu13
sdu14
sdu15
sdu2
sdu3
sdu4
sdu5
sdu6
sdu7
sdu8
sdu9
sdv
sdv1
sdv10
sdv11
sdv12
sdv13
sdv14
sdv15
sdv2
sdv3
sdv4
sdv5
sdv6
sdv7
sdv8
sdv9
sdw
sdw1
sdw10
sdw11
sdw12
sdw13
sdw14
sdw15
sdw2
sdw3
sdw4
sdw5
sdw6
sdw7
sdw8
sdw9
sdx
sdx1
sdx10
sdx11
sdx12
sdx13
sdx14
sdx15
sdx2
sdx3
sdx4
sdx5
sdx6
sdx7
sdx8
sdx9
sdy
sdy1
sdy10
sdy11
sdy12
sdy13
sdy14
sdy15
sdy2
sdy3
sdy4
sdy5
sdy6
sdy7
sdy8
sdy9
sdz
sdz1
sdz10
sdz11
sdz12
sdz13
sdz14
sdz15
sdz2
sdz3
sdz4
sdz5
sdz6
sdz7
sdz8
sdz9

ehm.. og jeg ved ikke lige, hvad jeg skal med den ;)

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bjørn Connolly

Dato : 29-07-04 06:42

On Wed, 28 Jul 2004 23:32:21 +0200, Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
> når jeg gør det, så får jeg en monster-liste:

[snip /dev]

> ehm.. og jeg ved ikke lige, hvad jeg skal med den ;)

Du mangler såvidt jeg kan se /dev/sda, prøv med følgende:

cd /dev;MAKEDEV sda

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
"Linus er en fjollegøj" -Michael Skarum

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 29-07-04 16:48

[...]

>cd /dev;MAKEDEV sda

giver

bash: MAKEDEV: command not found

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 29-07-04 21:07

Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> writes:

> [...]
>
> giver
>
> bash: MAKEDEV: command not found

Prøv med

cd /dev
../MAKEDEV sda

i stedet.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 29-07-04 22:10

Bjørn Connolly wrote:

> [snip /dev]

> Du mangler såvidt jeg kan se /dev/sda, prøv med følgende:

Han mangler ikke sd* han har bare så mange opslag i /dev han kun kan se de
sidste..

Mvh en SME bruger. aka Morten Fjendbo

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 30-07-04 05:35

[...]

hmmmm.. så giver jeg snart op, for SME'en finder tilsyneladende noget,
som jeg stopper stikket i usb'en, men som tidligere beskrevet står der
intet om, hvad disken bliver registreret under (sda, sdb osv)

jeg har prøvet at skille disken ad og sætte hd'en til master, og
tillige prøvet med slave.. intet hjælper..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bjørn Connolly

Dato : 30-07-04 10:20

On Thu, 29 Jul 2004 23:10:29 +0200, Morten Fjendbo wrote:
> Han mangler ikke sd* han har bare så mange opslag i /dev han kun kan se de
> sidste..

Ah ja selvfølgelig. Det er 100 år og en dag siden jeg skiftede til
devfs.

Så burde han jo principelt bare kunne mounte den med:

mount -t auto /dev/sda1 /mnt/usbdrive

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
"God, root, what is difference?" -Illiad

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 30-07-04 14:20

[...]

>Så burde han jo principelt bare kunne mounte den med:
>
>mount -t auto /dev/sda1 /mnt/usbdrive

altså, hvis jeg prøver det, så får jeg

mount: mount point /mnt/usbdrive does not exist

- og som jeg også har beskrevet ovenfor, så får jeg flg. når jeg
skriver tail -f /var/log/messages

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 30-07-04 15:28

[...]

nå.. en dmesg gav på et tidspunkt

USB Mass Storage device found at 8
Attached scsi disk sda at scsi1, channel 0, id 0, lun 0
SCSI device sda: 321672961 512-byte hdwr sectors (164697 MB)

og kørte jeg videre med

mount -t auto /dev/sda1 /mnt/usbdrive

så fik jeg

mount: /dev/sda1 is not a valid block device

anyone?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-07-04 15:35

Bo Kamp Dudek wrote:

> mount: /dev/sda1 is not a valid block device
>
> anyone?

# fdisk /dev/sda
Command (m for help): p

Hvad fortæller det?

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 30-07-04 15:54

[...]

># fdisk /dev/sda

Unable to open /dev/dsa

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-07-04 16:08

Bo Kamp Dudek wrote:

> Unable to open /dev/dsa

/dev/dsa eller /dev/sda ?

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 30-07-04 18:41

[...]

>/dev/dsa eller /dev/sda ?

jøsses.. jeg havde lavet en slåfejl.. den giver

/dev/sda1 1 20023 160834716 7 HPFS/NTFS

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 30-07-04 23:52

[...]

så tror jeg, at det virker.. jeg har installeret et nyt usb2.0 kort
samt fdisket og formatteret disken i linux..

hvis jeg skriver "df -T" får jeg

Filesystem Type 1k-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/hda3 ext3 58743676 29878284 25881320 54% /
/dev/hda1 ext3 101089 14042 81828 15% /boot
none tmpfs 127252 0 127252 0% /dev/shm
/dev/sda1 ext3 158309288 32828 150234728 1% /mnt/usbdrive

jeg har dog lidt problemer, eftersom serveren ikke finder usb-kortet,
men det starter jeg lige i en anden tråd for overskuelighedens skyld..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-04 00:12

Den Sat, 31 Jul 2004 00:52:01 +0200 skrev Bo Kamp Dudek:
> [...]
>
> jeg har dog lidt problemer, eftersom serveren ikke finder usb-kortet,
> men det starter jeg lige i en anden tråd for overskuelighedens skyld..

Hvordan kan du fdisk'e og formatere det, hvis maskinen ikke finder
det?

Mvh
Kent

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 31-07-04 01:02

[...]

>Hvordan kan du fdisk'e og formatere det, hvis maskinen ikke finder
>det?

efter jeg installerede det nye usb kort, kørte jeg en modprobe
usb-ohci, og derefter kunne jeg se disken med fdisk..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk