ATI/Nvidia og Linux
Fra : Mikkel Carlsen

Dato : 26-07-04 19:18

Hej

Tiden er så småt kommet til at skifte mit gamle Matrox G400 kort ud med
en lidt nyere model. Kører Linux (pt. FC2) >99% af tiden så Linux
kompabilitet er temmelig vigtig for mig.

Bør jeg vælge et ATI eller Nvidea baseret kort? Jeg har googlet lidt
rundt på nettet og fundet nogle artikler som antyder at Nvidias drivere
skulle være bedst men ATI er mest støjsvage og generelt lidt billigere.

Er der nogen som har erfaringer de vil dele? Jeg har ikke tænkt mig at
investere en formue da jeg stort set aldrig bruger min PC til spil.
Overvejer i øvrigt et skifte til Gentoo eller FreeBSD så hvis der er
nogen der har erfaringer i den retning ville det være ekstra fint...

-Mikkel

PS Denne post burde måske nok have været i dk.edb.unix.hardware, men den
gruppe virker lidt død...

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-07-04 19:54

Mikkel Carlsen wrote:

> Bør jeg vælge et ATI eller Nvidea baseret kort? Jeg har googlet lidt

NVIDIA knuser ATI i 3D spil (Linux).
Hvis du kun bruger 2D, kan du godt vælge ATI.

Martin.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-07-04 20:05

Den Mon, 26 Jul 2004 20:18:07 +0200 skrev Mikkel Carlsen:
> [...]
> Overvejer i øvrigt et skifte til Gentoo eller FreeBSD så hvis der er
> nogen der har erfaringer i den retning ville det være ekstra fint...

Hvis du går efter opensource, så er ATI klart at foretrække. Der findes
opensource drivere til Nvidia, men de kan kun køre 2D, så hvis du har
det mindste brug for 3D (ikke kun spil), så er det ATI du skal gå efter.

Hvis du tør bruge closed source drivere, er der frit valg på begge
hylder, begge firmaer har masser af problemer med bugs der låser
maskinen, og hvis man er uheldig endnu værre[1]. Det er dog ikke så
meget man hører om det længere, men om det skyldes at de er blevet
bedre, eller at folk bare har vænnet sig til fejlene ved jeg ikke.
(Erfaring med Windows tyder dog på det sidste. Hvis bare det crasher
tit nok, opfatter folk det til sidst som helt normalt, og kan slet
ikke se noget særlig i at skulle genstarte).

Mvh
Kent

[1] En pointer der peger det gale sted hen låser maskinen i best
case tilfælde, men kan sagtens overskrive fx disk-cachen inden denne
bliver skrevet ud til disk. Går det ud over fx inode-tabellen, kan
man godt begynde at finde backup'en frem.

Fra : Peter Hansson

Dato : 26-07-04 20:13

"Mikkel Carlsen" <mlca/dev/null@poet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rundt på nettet og fundet nogle artikler som antyder at Nvidias drivere
> skulle være bedst men ATI er mest støjsvage og generelt lidt billigere.

Hej. Jeg kører Nvidea med tvout. Det kører fint. Jeg har tilmed fået tvout
til at virke, noget der aldrig lykkedes rigtig i XP.

PH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-07-04 20:39

Peter Hansson skrev:

> Hej. Jeg kører Nvidea med tvout. Det kører fint. Jeg har tilmed fået
> tvout til at virke, noget der aldrig lykkedes rigtig i XP.

Wow... fortæl mig lige hvordan du har gjort!!

Det er det eneste jeg mangler for at skippe Windows helt! Har fået løst
netbanken med Crossover

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Peter Hansson

Dato : 26-07-04 21:43

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Wow... fortæl mig lige hvordan du har gjort!!

Min dreng hjalp med Nvideadriveren. Jeg kontakter ham og vender tilbage med
nogle (forhåbentlige) guldkorn

> Det er det eneste jeg mangler for at skippe Windows helt! Har fået løst
> netbanken med Crossover

Min netbank kører fint med java og det hele. (Nordea.) Drengens BGbank
kræver vist crossover.

Jeg skipper ikke Windows helt, da jeg er nødt til at holde mig lidt ajour af
hensyn til de stakler der kræver min hjælp med deres Microsoft problemer.
Men Fedora bliver meget snart det primære valg ved opstart.

PH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-07-04 22:00

Peter Hansson skrev:

> Min dreng hjalp med Nvideadriveren. Jeg kontakter ham og vender tilbage
> med nogle (forhåbentlige) guldkorn

Jeg har nVidia installeret men mangler tvout.

Hvis din dreng har nogle guldkorn så er jeg modtagelig!!

> Min netbank kører fint med java og det hele. (Nordea.) Drengens BGbank
> kræver vist crossover.

Jep - jeg kører også BG. Den spiller perfekt via Crossover selom jeg
helst så det ikke var nødvendigt.

> Jeg skipper ikke Windows helt, da jeg er nødt til at holde mig lidt ajour
> af hensyn til de stakler der kræver min hjælp med deres Microsoft
> problemer. Men Fedora bliver meget snart det primære valg ved opstart.

Samme her.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-07-04 22:14

On 2004-07-26, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

> Jep - jeg kører også BG. Den spiller perfekt via Crossover selom jeg
> helst så det ikke var nødvendigt.

Skift bank mens du kan!

Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-07-04 22:28

Thomas S. Iversen skrev:

> Skift bank mens du kan!

Det kan jeg ikke endnu men tro mig så snart det er muligt så venter
Jydske Bank på mig!!

Fra : Stig Sørensen

Dato : 26-07-04 22:15

On Mon, 26 Jul 2004 22:59:41 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvis din dreng har nogle guldkorn så er jeg modtagelig!!

Vil bare lige fortælle at jeg også lytter med.
Mangler at få mit s-video kabel hjem så jeg kan få tvout til.

Mvh
Stig

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-07-04 22:34

Stig Sørensen skrev:

> Vil bare lige fortælle at jeg også lytter med. Mangler at få mit
> s-video kabel hjem så jeg kan få tvout til.

Pt. skal jeg i Windows _kun_ for at bruge TV-out... det "brøs" jeg mig
ikke om

Men jeg frygter lidt mit billige GF4MX440 med NV17-chip ikke lige er
sådan at danse med når vi snakker TV-OUT...

Matrox G400 fik jeg aldrig til at virke ordentlig.

Fra : Peter Hansson

Dato : 26-07-04 22:15

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

Her er der lidt at starte på.

Mit er installeret på Fedora2 core. Jeg ved ikke lige hvordan det er på dit.

Se evt. også følgende link:

http://www.brandonhutchinson.com/NVIDIA_drivers_with_Red_Hat_Linux.html

Når Nvidia er installeret skal du installere TV-out kontrol - se
følgende link :

http://sourceforge.net/projects/nv-tv-out

PH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-07-04 22:31

Peter Hansson skrev:

> Når Nvidia er installeret skal du installere TV-out kontrol - se
> følgende link :
>
> http://sourceforge.net/projects/nv-tv-out

Ved du hvordan?

Jeg synes ikke lige jeg kan hitte noget ud fra det link..

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 26-07-04 22:42

Peter Hansson wrote:
> [...]
>
> http://www.brandonhutchinson.com/NVIDIA_drivers_with_Red_Hat_Linux.html
>

> Når Nvidia er installeret skal du installere TV-out kontrol - se

Så vidt jeg husker er den kun til den åbne driver. Hvis man vil have
tv-out til at virke med nvidias lukkede driver kan jeg anbefale
yanc. Det har jeg haft held med flere gange.

--
Magnus Pedersen
No trees were killed in the sending of this message.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 27-07-04 18:49

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote in message news:<pan.2004.07.26.19.39.21.611349@website.tuxx.dk>...

> Wow... fortæl mig lige hvordan du har gjort!!
>
> Det er det eneste jeg mangler for at skippe Windows helt! Har fået løst
> netbanken med Crossover

Jeg har et Nvidia Geforce FX 5200 grafikkort, hvor TV-out altid har
virket. Inden dette kort havde jeg et Nvidia Geforce2 GTS, hvor TV-out
også altid virkede, så det er altså ikke så svært... - For begge kort
brugte jeg Nvidias drivere og TV-out har fungeret på mindst 10
forskellige distributioner igennem de sidste 3-4 år.

Mit eneste råd er, at manuelt redigere /etc/X11/XF86Config-4 (eller
/etc/X11/XF86Config afhængigt af distributionen), da jeg endnu aldrig
har oplevet et konfigureringsprogram, der kan gøre det ordenligt. Du
kan læse hvordan i
ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-6106/README.txt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-04 19:02

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> brugte jeg Nvidias drivere og TV-out har fungeret på mindst 10
> forskellige distributioner igennem de sidste 3-4 år.

Uden tvivl det nok skal virke på min maskine jeg aner bare ikke hvordan
og indtil videre har hver guide jeg har fundet gået ud fra at jeg har
kendskab til rekompilering af kernel.. og hvis der er noget jeg ikke
fatter så er det at rode med min kernel.

Jeg kigger!

Tak

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-07-04 00:44

Due some reason Mikkel Carlsen <mlca/dev/null@poet.dk> happened to write:

> [...]
> rundt på nettet og fundet nogle artikler som antyder at Nvidias
> drivere skulle være bedst men ATI er mest støjsvage og generelt lidt

Jeg har ingen erfaring udi ATI, men jeg kan da berette lidt om mine
erfaringer med Nvida...

> [...]
> spil. Overvejer i øvrigt et skifte til Gentoo eller FreeBSD så hvis
> der er nogen der har erfaringer i den retning ville det være ekstra

Jeg har et Geforce 4 Ti 4200. Det fungerer fint - så længe jeg ikke
skal bruge 3D...

TV-out fungerer; jeg har tidligere haft klonet skærmbilledet uden
problemer (opsætningen så sådan ud:
http://smaug.amagerkollegiet.dk/tmp/XF86Config-4.twinview); nu kører
jeg det som dualscreen, så TV-udgangen sidder til venstre for skærmen;
så har jeg stadig adgang til min almindelige desktop mens jeg har
mplayer kørende (http://smaug.amagerkollegiet.dk/tmp/XF86Config-4).

(TV-out er forøvrigt aldrig kommet til at virke på Windows;
TV-udgangen sender digitalt signal men skal sende composite - gammel
fjernsyn - og det kan jeg ikke stille i driveren)

Mit store problem er 3D-grafik. Jeg spiller ind imellem Neverwinter
Nights, og det fungerer bare *ikke*. Driveren hænger flere gange i
minuttet og det er 15-20 sekunder ad gangen. Jeg har indtryk af at
problemet er blevet værre med de sidste mange versioner. Jeg har
spildt temmelig meget tid på det og aldrig fundet en løsning...

/Rasmus

No, no, stop! Now I got coffee in my keyboard!

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-07-04 10:07

Mikkel Carlsen wrote:
> [...]
> kompabilitet er temmelig vigtig for mig.
>
> Bør jeg vælge et ATI eller Nvidea baseret kort? Jeg har googlet lidt

Jeg vel have lov at foreslå at du finder et (brugt) Matrox G400. Det er
så hurtigt som du kan bruge det i 2D og det /kan/ OpenGL rimeligt.
Dertil kommer en god billedkvalitet.

NB
Jeg bruger selv sådan et kort i min hovedmaskine og vil ikke skifte.
Jeg har dog et større Radeon i min spillemaskine (Windows).

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Kent Friis

Dato : 27-07-04 11:24

Den Tue, 27 Jul 2004 11:07:05 +0200 skrev Steen Suder, privat:

> Jeg vel have lov at foreslå at du finder et (brugt) Matrox G400.

Han sagde da ikke noget om at det gamle var defekt

Mvh
Kent

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-07-04 14:05

Kent Friis wrote:

> Han sagde da ikke noget om at det gamle var defekt

Note to self: must read below subject.

DOH!

--
Steen Suder