Kernekompilering: Sort skærm :(
Fra : Martin Thøgersen

Dato : 24-07-04 18:12

Jeg er ved at kompilere kerne 2.4.21 for første gang på min laptop.
Første gang prøvede jeg bare med "default-settings" under 'make
xconfig'. Jeg kunne boote (men fik selvfølgelig flere småfejl).
Nå til sagen:
Pointen var, at jeg gerne ville lave en nogenlunde minimal kerne uden
unødvendig indhold... det gjorde jeg så; Systemet booter, men skærmen er
helt sort !!!
Jeg har kigget i /var/log/boot.log, men synes ikke nogle af
fejlbeskederne har noget med sagen at gøre.

Skal jeg kigge i en anden log?
Hvad har jeg ikke inkluderet i kernen, som jeg burde?
(Skal jeg poste noget af min .config?)

--
Martin Thøgersen

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 24-07-04 19:04

Martin Thøgersen <martinthoegersen@hotmail.com> writes:

> Pointen var, at jeg gerne ville lave en nogenlunde minimal kerne uden
> unødvendig indhold... det gjorde jeg så; Systemet booter, men skærmen er
> helt sort !!!

Har du husket at medtage support for konsollen (CONFIG_VT_CONSOLE), det
er punktet 'VGA Text console' under 'Console drivers'?

> Hvad har jeg ikke inkluderet i kernen, som jeg burde?

Det er den mest sandsynlige forklaring.

Lyder den som om maskinen starter normalt? Hvad sker der hvis du lader
den køre? Starter X måske op efter et stykke tid (hvis du altså har sat
den op til det)? Kan du pinge den efter et stykke tid?

..Henrik

--
"Jeg kan godt se at med Gentoo som alternativet, så kan Windows ikke
være så slemt."               -- Jacob Sparre Andersen

Fra : Preben Holm

Dato : 24-07-04 19:13

> [...]
> den køre? Starter X måske op efter et stykke tid (hvis du altså har sat
> den op til det)? Kan du pinge den efter et stykke tid?

Evt. logge ind med SSH efter et stykke tid?

Fra : Martin Thøgersen

Dato : 24-07-04 19:26

Preben Holm wrote:

> Evt. logge ind med SSH efter et stykke tid?

Ping og ssh, tja jeg har kun denne computer :)
Men jeg ville skyde på at det ville virke.

--
Martin Thøgersen

Fra : Martin Thøgersen

Dato : 24-07-04 19:24

Henrik Christian Grove wrote:

> Har du husket at medtage support for konsollen (CONFIG_VT_CONSOLE), det
> er punktet 'VGA Text console' under 'Console drivers'?

Ja, den er med.

> [...]
> den køre? Starter X måske op efter et stykke tid (hvis du altså har sat
> den op til det)? Kan du pinge den efter et stykke tid?

Udover displayet starter den nogenlunde op. (Ja den lyder rimelig
normal). Keyboarded virker også: Control-alt-del restarter maskinen.
Og jeg kan jo se i min boot.log at den er startet fint (pånær andre
småfejl).
Jeg har ikke sat X til at starte op automatisk. Vil du påstå at login og
startx (i blinde) skulle kunne start en X-server ???? Tj, jeg kan da prøve.

Mvh.
--
Martin Thøgersen

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 24-07-04 19:42

> [...]

> Udover displayet starter den nogenlunde op. (Ja den lyder rimelig
> normal). Keyboarded virker også: Control-alt-del restarter maskinen.

Det er da altid noget.

> Jeg har ikke sat X til at starte op automatisk. Vil du påstå at login og
> startx (i blinde) skulle kunne start en X-server ????

Det havde jeg egentlig ikke overvejet, men X tilgår skærmen uden om
kernen, så det bør faktisk virke. Jeg havde bare tænkt på det som en
visuel indikation (der ikke krævede at du havde andre maskiner) af at
systemet kørte.

Mit næste bud på en forklaring vil nok være en framebuffer uden fonte?
Eller en på anden vis fejlkonfigureret framebuffer? Hvis du har slået
support for framebuffere til, kan du så ikke starte med at prøve at slå
det fra, hvis det hjælper så prøv at sende den relevante del af din
..config for det er slået til.

..Henrik

--
Når man kører Linux er dette også en mulighed:
Modeline "912x684" 64.00 912 966 1104 1232 684 699 706 734

Fra : Martin Thøgersen

Dato : 24-07-04 19:52

> [...]
> support for framebuffere til, kan du så ikke starte med at prøve at slå
> det fra, hvis det hjælper så prøv at sende den relevante del af din

Det med at starte X virkede ikke. Tror ikke jeg kan logge ind. Det er
nok kun tre-finger-saluten der virker.
Men de virtuelle consoller dur i hvert fald ikke, hvilket indikeres af
følgende udklip fra loggen:

nfslock: rpc.lockd startup failed
nfslock: rpc.statd startup succeeded
gpm: O0o.oops(): [gpn.c(124)]: Opening console failed.
gpm: gpm startup failed
setsysfont: Couldnt get a file descriptor referring to the console
setsysfont: get_console_fd: Invalid argument
rc.sysinit: Setting default font (lat0-16): succeeded

Om framebuffere:
Det er slået helt fra!

#
# Console drivers
#
CONFIG_VGA_CONSOLE=y
CONFIG_VIDEO_SELECT=y
# CONFIG_MDA_CONSOLE is not set

#
# Frame-buffer support
#
# CONFIG_FB is not set
#

--
Martin Thøgersen

Fra : Martin Thøgersen

Dato : 25-07-04 11:10

Martin Thøgersen wrote:
> [...]
[snip]

> Om framebuffere:
> Det er slået helt fra!
>
> #
> # Console drivers
> #
> CONFIG_VGA_CONSOLE=y
> CONFIG_VIDEO_SELECT=y
> # CONFIG_MDA_CONSOLE is not set
>
> #
> # Frame-buffer support
> #
> # CONFIG_FB is not set
> #

Jeg har kompileret framebuffere ind, og nu virker det sørme :)
Tusind tak for ledetråden Henrik.

Udklip fra .config (jeg har et sis-kort)

#
# Frame-buffer support
#
CONFIG_FB=y
CONFIG_DUMMY_CONSOLE=y
# CONFIG_FB_RIVA is not set
# CONFIG_FB_CLGEN is not set
# CONFIG_FB_PM2 is not set
# CONFIG_FB_PM3 is not set
# CONFIG_FB_CYBER2000 is not set
CONFIG_FB_VESA=y
CONFIG_FB_VGA16=m
# CONFIG_FB_HGA is not set
CONFIG_VIDEO_SELECT=y
# CONFIG_FB_MATROX is not set
# CONFIG_FB_ATY is not set
# CONFIG_FB_RADEON is not set
# CONFIG_FB_ATY128 is not set
CONFIG_FB_SIS=y
CONFIG_FB_SIS_300=y
# CONFIG_FB_SIS_315 is not set
# CONFIG_FB_NEOMAGIC is not set
# CONFIG_FB_3DFX is not set
# CONFIG_FB_VOODOO1 is not set
# CONFIG_FB_TRIDENT is not set
# CONFIG_FB_VIRTUAL is not set
# CONFIG_FBCON_ADVANCED is not set
CONFIG_FBCON_CFB8=y
CONFIG_FBCON_CFB16=y
CONFIG_FBCON_CFB24=y
CONFIG_FBCON_CFB32=y
CONFIG_FBCON_VGA_PLANES=m
# CONFIG_FBCON_FONTWIDTH8_ONLY is not set
# CONFIG_FBCON_FONTS is not set
CONFIG_FONT_8x8=y
CONFIG_FONT_8x16=y

--
Martin Thøgersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-07-04 00:06

Due some reason Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> happened to write:

> [...]
> kernen, så det bør faktisk virke. Jeg havde bare tænkt på det som en
> visuel indikation (der ikke krævede at du havde andre maskiner) af at

Ikke hvis systemet ikke har understøttelse af virtuelle konsoller. X
kræver en sådan for at fungere.

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.