Antivirus
Fra : xodeus

Dato : 23-07-04 16:50

Hej NG.
Hvordan ser det ud med virus på linux? Er der nogle der angriber linux?
Isåfald hvilke antivirus programmer kan I anbefale? Måske nogle af dem der
har en feauture som overvåger disken hele tiden.

//XoDeus

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 23-07-04 17:45

xodeus <xodeus@mail.dk> writes:

> Hej NG.
> Hvordan ser det ud med virus på linux? Er der nogle der angriber
> linux?

Det findes, men der er ret få. Se fx:
http://www.viruslist.com/eng/viruslist.html?id=3033

> Isåfald hvilke antivirus programmer kan I anbefale? Måske nogle af dem der
> har en feauture som overvåger disken hele tiden.

Dem jeg kender til er primært lavet til at detektere windowsvirus, så
man kan køre dem på fx. samba- og mailservere.

Deciderede virusser har svært ved at brede sig under Linux: Normalt
kører man ikke som root, og de fleste af programmerne er gratis, så man
får ikke lige nogle inficerede disketter/cd'er med "warez" fra
vennerne. Man henter i stedet en pakke fra cd'en eller distributøren,
eller man henter kildekoden.

Orme, som er noget mere udbredt for tiden, beskytter man sig mod ved at
have lukket for services man ikke bruger, og ved at være opdateret
(præcis som under windows).

Hvis du tænker dig om mht. hvad du henter og eksekverer fra nettet, og
holder din maskine opdateret vil jeg mene et antivirusprogram er totalt
unødvendigt.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Michael U. Hove

Dato : 23-07-04 17:54

Dennis Jørgensen wrote:

> Hvis du tænker dig om mht. hvad du henter og eksekverer fra nettet, og
> holder din maskine opdateret vil jeg mene et antivirusprogram er totalt
> unødvendigt.

Enig. Men her er nogle links alligevel:

http://www.bitdefender.com/bd/site/products.php?p_id=16
http://www.f-prot.com/products/home_use/linux/

/mvh
michael

--
"You have acquired a scroll entitled ´irk gleknow mizk´ --More--
This is an IBM Manual scroll. --More--

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 23-07-04 18:47

Den Fri, 23 Jul 2004 18:54:21 +0200. skrev Michael U. Hove:

> Enig. Men her er nogle links alligevel:
>
> http://www.bitdefender.com/bd/site/products.php?p_id=16
> http://www.f-prot.com/products/home_use/linux/

Det går mere ud på at blive fri for alle de mails med virus, og så
breve der siger at man har sendt virus. Risikoen for at *få* virus under
Linux er minimal.

Men det er risikoen for indbrud ikke. Se lidt herom på
http://www.klid.dk/windows-linux.html
Der er en friheden til sikkerhed på
www.linuxbog,dk

Hilsen
keld

Fra : Preben Holm

Dato : 23-07-04 21:45

Hej

> Hvordan ser det ud med virus på linux? Er der nogle der angriber linux?
> Isåfald hvilke antivirus programmer kan I anbefale? Måske nogle af dem der
> har en feauture som overvåger disken hele tiden.

Som allerede nævnt. Det er sjældent, men det sker.

Btw. der findes et open source av clamav som faktisk har en OK
udvikling. Der er daemon der overvåger disk-operationer og der er
diverse scannere til mail-servere o.lign.
Meget smart alt sammen. Clamav virker nok lidt a'la et av i windows.

Og hvor kan du finde det... well, google er din ven!

Desuden er der et kommercielt produkt "kaspersky" som har scanner
integreret i kernen. Den skulle overvåge alt der passerer ligesom clamav.

Clamav er f.eks. i gentoo-portage!

Ellers er der jo f-prot og diverse andre som har gratis command-line
scanners til al mulig sjov!

Mvh / Preben Holm