Klippe tekst imellem to tegn?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-07-04 17:15

Jeg har noget MRTG på en Linuxboks og jeg vil gerne klippe dagsgrafen
inkl. statistikken (tallene nedenunder) ud til brug i en anden side.

Dybest set skal jeg have alt, der står imellem 1. <HR> og 2. <HR>.
Jeg kan ikke være helt sikker på at de står på samme linier hver gang,
hvorfor min første indskydelse med at bruge head og tail ikke er egnet.

Hvad er den mest elegante måde at hive teksten ud på?

--
Steen Suder

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-07-04 17:26

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> Dybest set skal jeg have alt, der står imellem 1. <HR> og 2. <HR>.
> Jeg kan ikke være helt sikker på at de står på samme linier hver gang,
> hvorfor min første indskydelse med at bruge head og tail ikke er egnet.

Står <HR> på deres egne linjer?

Så kan du lave noget perl:

.... | perl -ne 'print if /<HR>/ ... /<HR>/' | ...

Du får dog linjerne med <HR> med.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-07-04 18:01

Peter Makholm wrote:

> Står <HR> på deres egne linjer?
>
> Så kan du lave noget perl:
>
> ... | perl -ne 'print if /<HR>/ ... /<HR>/' | ...
>
> Du får dog linjerne med <HR> med.

Efter at have gravet lidt mere i det (ca.):

$file =~/<HR>(.*?)<HR>/;

Jeg har imidlertid lige set at det faktisk er 2. og 3. <HR> objektet
står imellem.
Som jeg ser det, ændret det dog ikke meget ved det:

$file =~/<HR>.*?<HR>(.*?)<HR>/;

Det var en PERL-løsning i det mindste.

--
Steen Suder

Fra : Soren (News)

Dato : 20-07-04 19:51

> [...]

> imellem.
> Som jeg ser det, ændret det dog ikke meget ved det:

meget perl specifikt og mindre unix specifikt nu .

men, en alternativ loesning:

cat file | perl -e 'my @tmp = split /<hr>/, join "", <STDIN>; print $tmp[2];'

du kan saa selv erstatte '2' med den position du har brug for..

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-07-04 20:02

Steen Suder, privat wrote:
> [...]

<KLIP>

> $file =~/<HR>.*?<HR>(.*?)<HR>/;
>
> Det var en PERL-løsning i det mindste.

Den kan f.eks. se således ud (en linie):

perl -e 'undef $/; my $f=<STDIN>; $f =~ /<HR>.*<HR>(.*?)<HR>/s; print
$1;' < wan.html

Kan det gøres bedre/kortere/mere effektivt/mere elegant *NIX-style?

--
Steen Suder

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-07-04 20:04

sorend@rediffmail.com (Soren (News)) writes:

> men, en alternativ loesning:
>
> cat file | perl -e 'my @tmp = split /<hr>/, join "", <STDIN>; print $tmp[2];'

Samme løsning uden en unødig cat og lidt perlmagi:

perl -n0777aF'<HR>' -e 'print $F[2]' file

Forklaring:

-n får perl til at udføre 'scriptet' for hver inddata-record.

-0777 slurp-mode, får perl til at læse hele filen i et hug

-a auto-split, splitter data op i @F

-F'<HR>' splitter på /<HR>/ istedet for på /\s+/

> du kan saa selv erstatte '2' med den position du har brug for..

Også her.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-07-04 20:10

> [...]

> $1;' < wan.html
>
> Kan det gøres bedre/kortere/mere effektivt/mere elegant *NIX-style?

Det er nok mere et spørgsmål om perl end om unix. Men lidt gentagelse
af mit andet indlæg, så er der en række af de ting du gør der kan
gøres lettere med nogle flag til perl:

Istedet for 'undef $/;' kan du bruge -0777. Begge dele får perl til at
gå i slurp-mode.

Når du nu alligevel kun har én ting at læse (hele filen) er det let at
putte det in i en 'while(defined($_ = <>))'-løkke. Dette gøres med
flaget -n.

Altså noget ala:

perl -0777ne '/<HR>.*<HR>(.*?)<HR>/s && print $1'

Jeg bruger && fordi det er æstetisk pænere for filer der ikke har tre
gange <HR>. Men du vil ikke kunne se forskel.

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart