problem med chmod ??
Fra : Tor Lund

Dato : 20-07-04 16:50

jeg har en fat32 partition på omkring 180 gb som er monteret under /data i
min Fedora Core 2. mit problem ligger i at jeg ikke kan lave skrive
rettigheder til andre brugeren end root. eks chmod 777 /data og heller ikke
i nogle undermapper dertil. det synes jeg er vildt irriterende da den skal
deles med samba og der skal være skriverettigheder på den.
er det fordi den kører fat32 ?, men det har jeg kørt før uden prob. kan
monteringen være låst på en måde. er der nogle lidt mere erfarne der kan
give et hint :)

mvh Tor Lund

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-07-04 16:53

"Tor Lund" <REMOVETHISmistral@tele2adsl.dk> writes:

> jeg har en fat32 partition på omkring 180 gb som er monteret under /data i
> min Fedora Core 2. mit problem ligger i at jeg ikke kan lave skrive
> rettigheder til andre brugeren end root. eks chmod 777 /data og heller ikke

Du kan ikke bruge chmod på fat32-filsystemer, da fat32 ikke har
posix-filrettighedsstyring.

Du skal istedet når du mounter filsystemet angive hvilken ejer,
hvilken gruppe og hvilke rettigheder som filerne skal have.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Tor Lund

Dato : 21-07-04 10:59

> Du skal istedet når du mounter filsystemet angive hvilken ejer,
> hvilken gruppe og hvilke rettigheder som filerne skal have.

takker, lavede lige en umask=000 i /etc/fstab så funker det.

tak for hjælpen.

Tor