Disk acces
Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-07-04 00:31

Er der nogen måde at finde udaf hvilket program der bruger diskene?
Nu har de kørt i over en time, og jeg kan ikke blive klog på hvad det er for
noget.

Det er ikke et cron job, de køre ikke nu.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-07-04 01:17

Ivar Madsen skrev:

> Er der nogen måde at finde udaf hvilket program der bruger diskene?
> Nu har de kørt i over en time, og jeg kan ikke blive klog på hvad det er
> for noget.

Bortset fra at det er CPU blæseren der er blevet mere syg end den har været
på det sidste, så kunne det da være intersant at høre om man kan se hvilket
program der tilgår disken,,,

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-07-04 05:02

Ivar Madsen wrote:
> Er der nogen måde at finde udaf hvilket program der bruger diskene?
> Nu har de kørt i over en time, og jeg kan ikke blive klog på hvad det er for
> noget.

'top' er normalt et godt sted at starte... da programmet sikkert
også bruger cpu..

Hold i øvrigt øje med hvor meget swap du har i brug, da det kan være
noget der leaker og derfor bruger alt din ram.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-07-04 11:34

Hans Joergensen skrev:

> 'top' er normalt et godt sted at starte... da programmet sikkert
> også bruger cpu..

Havde jeg checket, og kunne ikke forstå at den blev ved, selvom CPU var på
~98% idel, og ingen processer over 0.5 %.

> Hold i øvrigt øje med hvor meget swap du har i brug, da det kan være
> noget der leaker og derfor bruger alt din ram.

Jeg har altid meget swap i brug, en 100K til 200K er ikke unormalt, også
selvom casch godt kan være på 100K.
Jeg formoder at det er kernen der siger den den af hukommelsen bruges ikke
så meget, vi smider den ud i swap og bruger den fysiske RAM til casch, er
beder forbrug af RAM'en.

BTW så har jeg haft blæseren af og støvsuget køle ribberne den sider på. Det
hjalp.
Nu har jeg godt nok kun haft maskinen kørende i ~ en time, og den har stået
slukket i flere timer i nat, men når jeg holder hånden lidt foran
blæseren, giver den ikke så meget luft fra sig, og luften er tydeligt
mærkbar køliger, så CPU'en har nok også haft godt af at få renset køle
ribber,,,

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 18-07-04 12:39

Den Sun, 18 Jul 2004 12:34:06 +0200. skrev Ivar Madsen:

> [...]

Er det noget med at din PC, støjer? Niels Elgaard Larsen har skrevet en
artikel på

http://www.agol.dk/quietlinux

Her omtales programmer der kan stoppes.

Jeg har lavet en artikel på:

http://www.sslug.dk/emailarkiv/misc/2003_01/msg00510.html

Hilsen
keld

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-07-04 11:07

Ivar Madsen wrote:

> Er der nogen måde at finde udaf hvilket program der bruger diskene?
> Nu har de kørt i over en time, og jeg kan ikke blive klog på hvad det er for
> noget.

Jeg plejer at køre den her kommando:
while usleep 1 ; do ps -A -o stat= -o pid= -o cmd= ; done | grep --line-buffered ^D

Den er ikke perfekt, men den kan give et meget godt
billede af, hvem der bruger disken.

I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-07-04 18:57

Kasper Dupont skrev:

> [...]
> --line-buffered ^D
> Den er ikke perfekt, men den kan give et meget godt

Hvis man vil have et klokkeslæt på hvad gør man så?
Jeg har prøvet med date på forskellige måder, men ikke fået det til at
virke,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant
opdateret, dette er fixet, båndbredde begrænsningen er desværre fjernet
igen.