Nem overvågning på lokal linux maskine
Fra : Martin Schultz

Dato : 17-07-04 14:09

Hejsa

Hvordan overvåger/logger jeg nemmest den mængde trafik min
workstation (linux) sender og modtager fra internettet (Det
er fint nok den bare logger alt trafik på netkortet)?

Jeg lige ligeglad med om typen af trafik bliver logget. Jeg
er kun intereseret i mængden.

Til windows ville jeg nok bruge programmet dumeter. Findes der
noget tilsvarende til linux?

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-07-04 15:12

Martin Schultz wrote:

> [...]
> logger alt trafik på netkortet)?
>
> Jeg lige ligeglad med om typen af trafik bliver logget. Jeg er kun

Ntop lave så vidt jeg husker en glimrende statistik på en lokal
web-server.

> Til windows ville jeg nok bruge programmet dumeter. Findes der noget
> tilsvarende til linux?

Til text-konsollen har jeg skrevet en dumeter-klon der faktisk virker
ganske godt. Dog ikke release-kvalitet endnu. Hvis jeg engang får tid
kunne jeg tænke mig at lave en tilsvarende KDE panel applet. Måske er
der allerede nogen der har gjort det, men jeg har i så fald ikke hørt om
det.

--
PeKaJe

Ain't nothin' an old man can do for me but bring me a message from a
young man. -- Moms Mabley

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-07-04 15:29

Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> writes:

> [...]
> kunne jeg tænke mig at lave en tilsvarende KDE panel applet. Måske er
> der allerede nogen der har gjort det, men jeg har i så fald ikke hørt om

Hvis den virker kunne jeg godt tænke mig en kopi. Ellers vil jeg gerne
notificeres når den er færdig.

Fra : xodeus

Dato : 23-07-04 16:52

Måske kan du bruge gkrellm.

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 17-07-04 15:15

BW Bar fra kernel.org er nok et godt bud :

http://www.kernel.org/pub/software/web/bwbar/

Du kan se den i drift på www.kernel.org

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-07-04 15:30

Kasper S Nielsen <ksn@get2net.dk> writes:

> BW Bar fra kernel.org er nok et godt bud :
>
> http://www.kernel.org/pub/software/web/bwbar/
>
> Du kan se den i drift på www.kernel.org

Den kræver såvidt jeg kan se en webserver, det vil jeg helst undgå.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-07-04 19:36

Martin Schultz <news2004@adsltips.invalid> writes:

> Den kræver såvidt jeg kan se en webserver, det vil jeg helst undgå.

Nope, den skriver bare en png og en txt-fil.

Tekstfilen i formatet:
Current bandwidth utilization 0.44 Mbit/s

Jeg husker ikke lige hvordan installationen foregår, andet end den er
meget simpel.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-07-04 16:17

> [...]

> kunne jeg tænke mig at lave en tilsvarende KDE panel applet. Måske er
> der allerede nogen der har gjort det, men jeg har i så fald ikke hørt om

Der var engang noget der hed knetload. Det var til KDE1, men måske du
kan bruge nogle af idéerne fra den? Den kan nok findes vha. Google.

Jeg har engang kigget lidt i sovsen til den, og så vidt jeg husker
læser den trafikmængden fra /proc/net/dev.

--
Jacob - www.bunk.cc
Fame may be fleeting but obscurity is forever.

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-07-04 16:42

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Der var engang noget der hed knetload. Det var til KDE1, men måske du
> kan bruge nogle af idéerne fra den? Den kan nok findes vha. Google.

Jeg vil kigge ...

> Jeg har engang kigget lidt i sovsen til den, og så vidt jeg husker
> læser den trafikmængden fra /proc/net/dev.

Det er sjovt nok også det jeg gør

--
PeKaJe

Household hint: If you are out of cream for your coffee, mayonnaise
makes a dandy substitute.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-07-04 11:11

Martin Schultz wrote:

> Til windows ville jeg nok bruge programmet dumeter. Findes der
> noget tilsvarende til linux?

Her er mit personlige script. Kan det bruges? Som
default udskriver det båndbredde forbruget en gang,
hvis det startes med -f bliver det ved med at
udskrive en gang hver 8. sekund.

I'd rather be a hammer than a nail.