Redundant mailserver
Fra : Jonas Jalling

Dato : 16-07-04 14:26

Hej,

Min far og jeg har hver en server stående på en ADSL linje, forskellige
steder i landet. Hver server, hoster nogle forskellige domæner med
tilhørende mail adresser. Vi har så lige været ude for at linjen til den ene
server fejlede hvorved vi mistede mail til et par af domænerne.
Vi er derfor kommet på den ide, at det måske var muligt at lave noget
redundans. Så når den ene server var nede, virkede den anden som buffer og
sørgede så for at sende mailen videre, når den anden server kom op igen. Er
der nogen der har en ide til hvordan det evt. kan løses? Jeg går ud fra at
det første man gør, er at tilføje MX records i DNS'en med lavere prioritet.
Men videre kan jeg ikke lige klare det. Nogen hints?

Jonas Jalling

Fra : Anders Lund

Dato : 16-07-04 14:37

Jonas Jalling wrote:

> [...]
> det første man gør, er at tilføje MX records i DNS'en med lavere prioritet.
> Men videre kan jeg ikke lige klare det. Nogen hints?

Det kommer lidt an på mailserver softwaren. Du skal sættes din backup-MX
til at modtage og videresende mail til en primære MX. Men ellers er det
rigtigt at man skal lave det i DNS.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk