Erstatning for SCO OpenServer
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-07-04 09:12

Jeg har fået til opgave at finde ud af hvilken Linux distribution der
er den bedste som erstatning for SCO OSR5. De kriterier der skal
vurderes på er:

* Stabil platform (Ideelt set den samme i en 2-3 år)

* God support for servere fra IBM og HP, især RAID og netkort.

* Skal kunne konfigureres med et minimum af brugerinput.

Nu kender jeg ikke så mange forskellige distributioner, så jeg vil
gerne høre jeres forslag til hvilke jeg skal kigge på. Foreløbig har
jeg besluttet at se på følgende:

- RHEL
- Suse
- Debian (stable)

Og selvom BSD ikke er linux, vil jeg nok tage FreeBSD med i
sammenligningen. Umiddelbart skulle man jo tro at den var nemmere at
porte til fra OSR5.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-07-04 10:42

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> writes:

> Og selvom BSD ikke er linux, vil jeg nok tage FreeBSD med i
> sammenligningen. Umiddelbart skulle man jo tro at den var nemmere at
> porte til fra OSR5.

Hvad baserer du den formodning på? SCO OSR5 er vel en ret ren SysV og
FreeBSD er en ret ren BSD, men linux er lidt et miskmask mellem SysV,
BSD og GNU.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-07-04 11:38

"Peter" == Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Hvad baserer du den formodning på? SCO OSR5 er vel en ret ren SysV og

Åbenbart manglende viden.

> FreeBSD er en ret ren BSD, men linux er lidt et miskmask mellem SysV,
> BSD og GNU.

Der er både AT&T og Berkeley copyrights i den OSR5 jeg sidder med,
men det må så være en snyder.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-07-04 12:56

On Fri, 16 Jul 2004 10:12:13 +0200, Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Og selvom BSD ikke er linux, vil jeg nok tage FreeBSD med i
> sammenligningen. Umiddelbart skulle man jo tro at den var nemmere at porte
> til fra OSR5.
Hvad med OpenBSD?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
You will inherit millions of dollars.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-07-04 17:15

"Michael" == Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Hvad med OpenBSD?

Der er kun brug for ia32 platformen i den forudsigelige fremtid, så
OpenBSD har ikke nogle åbenlyse fortrin for FreeBSD. Tværtimod lader
det til at FreeBSD har bedre support for highend HW.

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 16-07-04 18:36

Den Fri, 16 Jul 2004 10:12:13 +0200. skrev Anders Wegge Jakobsen:

> [...]
>
> * God support for servere fra IBM og HP, især RAID og netkort.
>
> * Skal kunne konfigureres med et minimum af brugerinput.

Du kunne også tage Mandrake med, der er nem opsætning af serverting.

Og det er en distribution som har lige så meget med som RedHat og SuSE.
Måske er mandrake dog ikke helt så finafpudset som de andre, men de har
en Enterprise version som måske er det.

Ihvertfald er serverkonfiguration nemmere.

Hilsen
keld

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-07-04 22:18

"Keld" == Keld Jørn Simonsen <keld@dkuug.dk> writes:

> Du kunne også tage Mandrake med, der er nem opsætning af serverting.

http, ftp og den slags?

Det er ikke lige det vi har så meget brug for. Vi laver
maskinstyringer, og praktisk taget al den kode udover OS'et der skal
køre på maskinen er noget vi selv har skrevet.

> Og det er en distribution som har lige så meget med som RedHat og
> SuSE. Måske er mandrake dog ikke helt så finafpudset som de andre,
> men de har en Enterprise version som måske er det.

De ting vi har brug for, er der nok ikke lige. Ihvertfald ikke en
compiler med 80186 som target

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-07-04 23:44

On Sun, 18 Jul 2004 23:17:56 +0200, Anders Wegge Jakobsen wrote:

> De ting vi har brug for, er der nok ikke lige. Ihvertfald ikke en
> compiler med 80186 som target
Uddrag fra man gcc:

i386 and x86-64 Options -mcpu=cpu-type -march=cpu-type -mfp-math=unit
-masm=dialect -mno-fancy-math-387 -mno-fp-ret-in-387-msoft-float
-msvr3-shlib -mno-wide-multiply -mrtd -malign-dou-ble
-mpreferred-stack-boundary=num -mmmx -msse -msse2 -msse3
-m3dnow -mthreads -mno-align-stringops -minline-all-stringops
-mpush-args -maccumulate-outgoing-args -m128bit-long-double
-m96bit-long-double -mregparm=num -momit-leaf-frame-pointer
-mno-red-zone -mcmodel=code-model -m32 -m64

Se eventuelt også her:
http://www.gnuxtools.com/targets.html
--
[...]

You are so boring that when I see you my feet go to sleep.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-07-04 00:38

On 2004-07-18, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Uddrag fra man gcc:

[snip]

Hvad har det med 80186 at gøre?

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-07-04 07:20

On Sun, 18 Jul 2004 23:37:58 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> On 2004-07-18, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

<Thomas læser fra her>
> [...]
</Thomas læser til her>

> [snip]
>
> Hvad har det med 80186 at gøre?

Se ovenfor.
--
[...]

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time
to reform.
      -- Mark Twain

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-07-04 07:48

> Uddrag fra man gcc:

En standard gcc fra alle de distributioner jeg har set til dato, kan
generere kode fra 80386 og opefter. Det jeg i givet fald ville få brug
for, er kode til 80*1*86.

At det ikke kommer til at tage mange minutter at lave en
cross-compiler, er så en helt anden sag.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-07-04 07:56

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> En standard gcc fra alle de distributioner jeg har set til dato, kan
> generere kode fra 80386 og opefter. Det jeg i givet fald ville få brug
> for, er kode til 80*1*86.

Øh, hvor i alverden har du brug for kode, der kan køre på
en så gammel 16 bits CPU?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-07-04 08:19

On Mon, 19 Jul 2004 08:56:14 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Øh, hvor i alverden har du brug for kode, der kan køre på en så gammel
> 16 bits CPU?

Det lader til, at der findes forskellige embedede systemer, hvor man
anvender 80186. Jeg har også ladet mig fortælle, at en del CNC-systemer
stadigvæk benytter 80186. Et kuriøst eksempel er NASA's rumfærger, der
stadigvæk benytter 80186.

--
[...]

You look like a million dollars. All green and wrinkled.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-07-04 08:39

"Mogens" == Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Øh, hvor i alverden har du brug for kode, der kan køre på
> en så gammel 16 bits CPU?

På et Artic RIC kort. Det er et "intelligent I/O kort" med 8 SCC'er
(RS 232/485). I vores setup snakker kortene med nogle pollede RS-485
net. Vi er ved at udfased det, men vi har stadig gamle installationer
der formentlig skal vedligeholdes til den dag jeg går på pension.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 19-07-04 16:33

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> net. Vi er ved at udfased det, men vi har stadig gamle installationer
> der formentlig skal vedligeholdes til den dag jeg går på pension.

Skal da lige siges at man jo stadig kan få de kort, og et nyt er under
udvikling.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-07-04 17:29

"Martin" == Martin Kiefer <news1@kiefer.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Skal da lige siges at man jo stadig kan få de kort, og et nyt er
> under udvikling.

IBM har efter hvad jeg ved EOL'et kortene. Så lige for øjeblikket er
vi ved at få udviklet en plug-kompatibel erstatning. Vistnok noget med
at flytte de fleste integrerede kredse ned i en enkelt PAL eller PGA
eller et eller andet i den stil.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 20-07-04 11:04

> [...]
> vi ved at få udviklet en plug-kompatibel erstatning. Vistnok noget med
> at flytte de fleste integrerede kredse ned i en enkelt PAL eller PGA

Ah så lige din hjemmeside. Vi bruger de samme kort og venter på dem I får
udviklet

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-07-04 07:38

> Se ovenfor.

Kunne du have lyst til at uddybe det? Jeg fatter det nemlig heller
ikke. 80186 er forgængeren til i386 og de er ikke fuldstændigt
kompatible.

Som jeg kan se omtaler gcc(1) kun i386 og ikke intels tidligere chips
i samme familie.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-07-04 08:14

On Mon, 19 Jul 2004 08:37:30 +0200, Peter Makholm wrote:

> [...]
> 80186 er forgængeren til i386 og de er ikke fuldstændigt kompatible.
>
> Som jeg kan se omtaler gcc(1) kun i386 og ikke intels tidligere chips i
Spørgsmålet gik på, om man kunne anvende gcc til at cross-compile til
80186, hvortil mit svar så var, at det kunne lade sig gøre. Et eksempel
hvor dette er blevet udnyttet, kan læses her:
http://www.hampa.ch/pce/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-07-04 08:31

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> 80186, hvortil mit svar så var, at det kunne lade sig gøre. Et eksempel
> hvor dette er blevet udnyttet, kan læses her:

Øh, jeg kan nu ikke se noget crosscompile i dette eksempel.

Det er en 8088/8086/80188/80186 emulator, der kører på en
32 bit arkitektur.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-07-04 08:47

On Mon, 19 Jul 2004 09:31:21 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Øh, jeg kan nu ikke se noget crosscompile i dette eksempel.
>
> Det er en 8088/8086/80188/80186 emulator, der kører på en 32 bit
> arkitektur.

Det er kodet og oversat vha. gcc. Min pointe er derfor, at man må kunne
oversætte til 80186 med gcc. Det kræver selvfølgeligt en 80186
assembler - NASM.

--

You tread upon my patience.
      -- William Shakespeare, "Henry IV"

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-07-04 08:55

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Det er kodet og oversat vha. gcc. Min pointe er derfor, at man må kunne
> oversætte til 80186 med gcc.

Øhhhh nej. Parrot VM'en er kodet og oversat ved hjælp af gcc, men gcc
kan ikke oversætte til parrot-kode.

> Det kræver selvfølgeligt en 80186 assembler - NASM.

Og en RTL-backend der spytter 80186-kode ud (og selvfølgelig noget der
spytter RTL velegnet til 80186'eren ud).

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't