Hvilken Lunix ???
Fra : Manse

Dato : 15-07-04 14:37

Hej

Så er jeg blevet godt træt af Wintendo og vil gerne prøve kræfter med Linux.
Mht. niveau finder jeg ganske godt rundt i windows (mest win.2K).

Hvis det er til nogen hjælp så skal maskinen ikke spilles på.
Jeg bruger comporten (1) til at programmere microcontrollere...

Men hvilken Linux skal jeg starte med ???
Jeg syntes jo mere jeg læser om, jo mere i tvivl bliver jeg...

Mvh.
Manse

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-07-04 15:07

On Thu, 15 Jul 2004 15:37:12 +0200, Manse wrote:

> Men hvilken Linux skal jeg starte med ???

Mandrake er særdeles nem at gå til. Den kan jeg varmt anbefale!

--
Michael Knudsen

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 16-07-04 10:43

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> wrote:

> Mandrake er s?rdeles nem at g? til. Den kan jeg varmt anbefale!

Nej! Nej! Nej! Du skal istedet benytte Mandrake 117-Special edition med
dobbelt airbag. Den er meget bedre og har ting saasom:

; Near windows system resource hugging
; GNOME Magicguard antivirus
; No-console option. Koer din Linux uden konsol!
; ext2 filsystem. Tab data under systemcrashes!
; Automatisk enabling af harddisk write-cache!
; Et GUI-firewall (personlig) i et komplet uforstaaeligt format.
; Dansk oversaettelse
; URPMI - Lad dine pakker blive opdateret automatisk saa de breaker!
; Extra Loonixability eye-candy.

Mere serioest:

Enhver Linuxdistribution kan opfylde dine krav. Det handler handler
om hvad for noget l*rt og hvor meget du vil have med.

--
j.

Fra : Anders Lund

Dato : 16-07-04 11:08

Jesper Louis Andersen wrote:
> [...]

[snip sarkasme]

> Enhver Linuxdistribution kan opfylde dine krav. Det handler handler
> om hvad for noget l*rt og hvor meget du vil have med.

Det handler også en smule om hvor let det er at få installeret og få en
grafisk brugerfalde op og kører. Hvis man er ny i faget, kunne det nok
være sjovt at prøve med den grafiske brugerfalde - især hvis man kommer
fra Windows af.

Men jeg giver dig ret - du kan lave det samme i alle distributionerne,
det er blot et spørgsmål om at man ved hvordan man kommer der hen.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-07-04 11:42

On Fri, 16 Jul 2004 11:43:15 +0200, Jesper Louis Andersen wrote:

> Mere serioest:

Tak!

> Enhver Linuxdistribution kan opfylde dine krav. Det handler handler
> om hvad for noget l*rt og hvor meget du vil have med.

Der er ikke nogen, der siger, at du behøvet at tage alt lort med i
Mandrake. Det har jeg f.eks. ikke selv gjort. Min Mandrakeinstallation er
vist så fjern fra en Windowsinstallation, som man kan komme (ellers ville
jeg jo nok have valgt Windows).

--
Michael Knudsen

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 16-07-04 11:45

> Tak!

> Der er ikke nogen, der siger, at du beh?vet at tage alt lort med i
> Mandrake. Det har jeg f.eks. ikke selv gjort. Min Mandrakeinstallation er
> vist s? fjern fra en Windowsinstallation, som man kan komme (ellers ville
> jeg jo nok have valgt Windows).

Jeg er faktisk windowsbruger til daglig!

--
j.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-07-04 12:08

On Fri, 16 Jul 2004 12:44:55 +0200, Jesper Louis Andersen wrote:

> Jeg er faktisk windowsbruger til daglig!

....og?

--
Michael Knudsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-07-04 12:27

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> ...og?

Det forklare måske noget ...

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-07-04 12:31

On 2004-07-16, Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Det forklare måske noget ...

Nej, vi ved stadigvæk kun at svaret er 42, ikke hvad spørgsmålet er....

Thomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-07-04 15:10

On Thu, 15 Jul 2004 15:37:12 +0200, Manse wrote:

> Men hvilken Linux skal jeg starte med ??? Jeg syntes jo mere jeg
> læser om, jo mere i tvivl bliver jeg...

Hvis du kender nogen der bruger Linux, så vælg en distribution de
bruger - så kan de nemmere hjælpe dig.

Mvh.

--
"Smilies are extremely moist." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 15-07-04 15:11

Manse wrote:

> [...]
> bruger comporten (1) til at programmere microcontrollere...
>
> Men hvilken Linux skal jeg starte med ??? Jeg syntes jo mere jeg

Kender du nogen der bruger Linux? Hvis ja, så vælg den samme
distribution. Det er klart den nemmeste måde at få hjælp. Ellers siges
det at Mandrake, SuSE, og Fedora Core er de mest almindelige for
newbies. Selv foretrækker jeg Gentoo da den er nem at holde ved lige.
Den har dog en noget "rå" installationsprocedure ...

--
PeKaJe
Sit back and watch the messages. This is actually more important than one

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-07-04 15:12

On 2004-07-15, Manse <cbjn@FJERNofir.dk> wrote:
> Så er jeg blevet godt træt af Wintendo og vil gerne prøve kræfter med Linux.
> Mht. niveau finder jeg ganske godt rundt i windows (mest win.2K).

Velkommen.

> Hvis det er til nogen hjælp så skal maskinen ikke spilles på.

Godt.

> Jeg bruger comporten (1) til at programmere microcontrollere...

Det kan alle distributioner nok klare med lidt fodarbejde

> Men hvilken Linux skal jeg starte med ???

Hvad er dine krav?

* Nem at installere?
* Mange pakker?
* Stabil software, hvor pakker kun opdateres for bugfixes?
* Masser af grafisk tjal og dingenoter?

Normalt er det gode råd folk giver, at man vælger det ens "Linux ven" kører
med, så er hjælpen ganske nær.

Når det er sagt, så ligger mine valg på

* Debian til servere og/eller folk der ikke er bange for en tekstprompt en
gang imellem.
* Mandrake til folk der er nyetilkommere eller meget grafisk orienterede
* Knoppix (en live cd med linux) til folk der vil teste.
* Gentoo til folk der burde have valgt freebsd (joke!!!)

Men som du kan se er Redhat (Feodora Core) ikke med i mine overvejelser, ej
heller Suse eller Slackware. Alle er gode og stabile distributioner, jeg har
bare valgt dem jeg har.

Forskellene er der, men man lærer at leve med dem. Det hele er jo alligevel
bare en linux kerne og en samling GNU utils, samt en masse software.
Layoutet og indpakningen kan være lidt forskellig, men det er det.

Handler om smag. Alternativt kan du prøve en håndfuld og se hvad du bedst
kan lide. Under alleomstændigheder går der nok et års tid før du har fået
valgt den helt rette hylde mht. hvordan du arbejder bedst under linux

Thomas

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-07-04 16:35

Manse skrev:
> [...]
>
> Men hvilken Linux skal jeg starte med ???
> Jeg syntes jo mere jeg læser om, jo mere i tvivl bliver jeg...

Hvis vi snakker om en nem overgang, vil jeg helt klart anbefale SuSE
eller Mandrake. - Begge disse distributioner er relativt nemme at
vedligeholde og installationsproceduren er nem hos begge. - Af disse
foretrækker jeg personligt SuSE, da jeg ind imellem med Mandrake har
oplevet, at distributionen ikke er tilstrækkeligt gennemprøvet (altså
indeholder fejl (ligesom Windows)), men jeg skal lige sige, at jeg har
hørt meget positivt om Mandrake 10.0. - I øjeblikket bruger jeg selv
SuSE 9.1...

Hvis du gerne vil ind og lege med koden, vil jeg anbefale Debian eller
Gentoo. Ved begge distributioner er installationsprocessen lidt mere
kompliceret, men til gengæld er programudvalget helt up to date. Jeg
brugte selv Debian "Unstable" igennem en længere periode indtil for et
par måneder siden (da jeg skiftede til SuSE), og tro mig, navnet
"Unstable" er særdeles vildledende, da Debian selv i Unstable-versionen
hører til iblandt de allermest stabile distributioner. - Du kunne prøve
at hente Knoppix (http://www.knoppix.com/), der er baseret på Debian, og
her kan du se nogle af Debians gode egenskaber.
For Gentoo skal man selv kompilere programmerne på sin egen computer og
dette gør, at installationen kommer til at tage lidt længere tid, men
til gengæld vil jeg næsten kalde deres kompileringssystem genialt og
programmerne bliver således også tilpasset til din hardware. - Med
Gentoo kan du selv bestemme alt omkring programmerne og hardwaren, men
det kræver således også en vis grundviden om Linux.

Af de fire nævnte distributioner, er min personlige prioritering i
øjeblikket:

1) SuSE
2 & 3) Gentoo eller Debian (jeg har svært ved at vælge, da begge
distributioner har mange gode kvaliteter)
4) Mandrake

Men hvis du havde spurgt mig for et halvt år siden, havde min
prioritering formentligt været anderledes, og det er ikke nemt at sige,
hvilke distribution jeg vil værdsætte højest om et halvt år.

Fra : Christian Brønnum-Ha~

Dato : 15-07-04 19:43

Den Thu, 15 Jul 2004 17:34:38 +0200. skrev Jacob Tranholm:

> [...]
> prioritering formentligt været anderledes, og det er ikke nemt at sige,
> hvilke distribution jeg vil værdsætte højest om et halvt år.

Jeg er meget enig med dig, og mener at du, Manse, bør starte med SuSE
eller Mandrake og så gå til de hårdere distributioner når du er klar.
Jeg tror at indlæringskurven vil være for stejl med Debian eller Gentoo.
Selv kører jeg Debian Unstable nu og startede med Mandrake og jeg har
været godt tilfreds da indlæringskurven har været sådan at jeg hele
tiden har været interesseret i nyt men ikke skræmt væk af at der var
for meget...

Held og lykke med Linux!
Jeg fortryder ikke mit skift!

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 16-07-04 19:51

> Jeg er meget enig med dig, og mener at du, Manse, bør starte med SuSE
> eller Mandrake og så gå til de hårdere distributioner når du er klar.

Spørgsmål : hvorfor gik du fra Mandrake til Debian ? Var der noget i
Mandrake du ikke kunne, eller ville du "bare" prøve noget andet ?

Jeg gætter på du ikke bruger din Debian som server, da en unstable næppe
er det bedste valg til det.

Jeg startede selv på Slackware der midt i 90'erne med a1, a2 osv. men
bruger i dag Mandrake da jeg faktisk synes den gør tingene rigtig godt,
og den kan alt det jeg gerne vil. At der så faktisk er ting som er
lettere at gøre i det grafisk miljø fremfor via en text terminal må man
lære at leve med.

Jørn

Fra : Christian Brønnum-Ha~

Dato : 17-07-04 22:01

Den Fri, 16 Jul 2004 20:50:31 +0200. skrev Jørn Hundebøll:

> Spørgsmål : hvorfor gik du fra Mandrake til Debian ? Var der noget i
> Mandrake du ikke kunne, eller ville du "bare" prøve noget andet ?

Jeg skiftede fordi progammer som RPM drake pludselig ikke ville starte
mere.
Og så fordi jeg gerne ville prøve noget andet og på det tidspunkt havde
jeg også fået nok af dependencies så derfor blev det Debian. Men nu er
dependency problemet vel løst?

> Jeg gætter på du ikke bruger din Debian som server, da en unstable
> næppe er det bedste valg til det.

Nej det er ikke som server.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-07-04 23:50

On 2004-07-16, Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> wrote:

> Jeg gætter på du ikke bruger din Debian som server, da en unstable næppe
> er det bedste valg til det.

Ikke det bedste, men et udemærket valg. Hvis jeg skal have en hjemme server
vælger jeg klart debian unstable. Giver mig det bedste fra 2 sider: meget ny
software og debians stabile indpakning. Klart at der nogle gange går lidt
kludder i dependencies, men det er godt nok meget sjældendt.

Thomas

Fra : Peter Thomsen

Dato : 17-07-04 08:31

En Newbee hopper lige med i tråden

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Manse skrev:

> hørt meget positivt om Mandrake 10.0.

Det har jeg også og har forsøgt at installere det. Men Mandrake kan ikke
køre på min pc (laptop), åbenbart. Er ikke venner med mit skærmkort (NVIDA).

> - I øjeblikket bruger jeg selv
> SuSE 9.1...

Hvorfor?

Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen
www.cccp.nu
CALM UNDER PRESSURE

Remove "FJERN" if you want to mail me.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 17-07-04 09:44

Peter Thomsen skrev:

> Hvorfor?

Til at starte med installerede jeg bare SuSE 9.1 Pro på en ekstra
partition på min harddisk for at teste distributionen og se, hvordan en
distribution kan klare sig uden xfree86 (dvs. med X.org i stedet). Men
Debian var stadig min hoveddistribution - Til at starte med startede min
'grub' således automatisk op i Debian. - Men efterhånden som jeg prøvede
mere af SuSE, oplevede jeg, at denne distribution havde alt, hvad jeg
skulle bruge i en Linux, - Primært stabiliteten, men også udseendet
tiltalte mig. Og efter ca. 3 uger med begge distributioner, måtte Debian
lade livet.

Personligt må jeg indrømme, at jeg ikke overlod hele
konfigureringsarbejdet til YaST, for X, samba og forskellige andre
småprogrammer brugte jeg dele af min velfungerende Debian-konfiguration
til manuelt at redigere konfigureringsfilerne så al hardware fungerede
perfekt. - Jeg har faktisk ikke anvendt YaST ret meget...