Starte unden network - Nyt runlevel?
Fra : Martin Thøgersen

Dato : 13-07-04 20:39

Problem: Min laptop (mdk9.1) henter sin ip fra en DHCP-server. Men hvis
jeg starter uden netkabel, er opstartstiden utrolig lang. Ved
$ /etc/init.d/network restart

Bringing up interface eth0: [ OK ]

er der en timeout på flere minutter. (Forresten underligt at den skriver
OK, når stikket er trukket ud :-/ )

Løsning 1: Ændre timeout eller lign. i /etc/init.d/network eller
tilhørende scripts. Hvordan/hvor?

Løsning 2: Lave et ikke-network-runlevel. Den hælder jeg mest til, men
skal bruge lidt vejledning. Skal jeg ændre i runlevel 2 eller 4 (eller
måske 7-9) ?
Hvor er det nu der beskrives, hvordan processerne navngives, fx.
S10network ?

Ps: Nogle gange tager en normal opstart af eth0 også mange minutter. Kan
jeg gøre noget ved det?

På forhånd tak
--
Martin Thøgersen

Fra : Jonas Jalling

Dato : 14-07-04 10:04

"Martin Thøgersen" wrote:
> [...]
> OK, når stikket er trukket ud :-/ )
>
> Løsning 1: Ændre timeout eller lign. i /etc/init.d/network eller
<snip>

Hej Martin,

Du kan evt. prøve at kigge på ifplugd. En daemon til at holde styr på om
kablet er proppet i eller ej. Jeg brugte det for et stykke tid siden, men
har desværre ikke conf osv. fra dengang.

Jonas Jalling

Fra : Martin Thøgersen

Dato : 15-07-04 11:02

Jonas Jalling wrote:

> [...]
> kablet er proppet i eller ej. Jeg brugte det for et stykke tid siden, men
> har desværre ikke conf osv. fra dengang.

Tak, ifplugd ser lovende ud :)
Selve daemonen har jeg fået til at kører, så den ifup/ifdown'er
netværket ved plug/unplug af netstik.
Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg skal configurere den til opstart.
Det dur jo ikke bare at køre den istedet for /etc/rc.d/init.d/network,
da dette script laver meget mere, fx loopback interfacet.

Hvordan "mixer" jeg '/etc/rc.d/init.d/network' og ifplugd?
Alle forslag/hints modtages :)

Martin Thøgersen
mdk9.1

Fra : Jonas Jalling

Dato : 15-07-04 12:26

"Martin Thøgersen" write:
<snip>

> [...]
> da dette script laver meget mere, fx loopback interfacet.
>
> Hvordan "mixer" jeg '/etc/rc.d/init.d/network' og ifplugd?

Nu er det lang tid siden at jeg har brugt Mandrake, men jeg mener at der er
noget konfiguration i /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 ( er ikke
sikker på navnet). Men der kan man vist sætte noget i retning af
NETWORKING=NO, ONBOOT=NO eller noget i den retning. Prøv om det virker.

Jonas Jalling

Fra : Martin Thøgersen

Dato : 15-07-04 16:17

Jonas Jalling wrote:
> [...]
> sikker på navnet). Men der kan man vist sætte noget i retning af
> NETWORKING=NO, ONBOOT=NO eller noget i den retning. Prøv om det virker.

Perfekt!
Satte 'ONBOOT=no' i '/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0' samt

# for i in 2 3 4 5;
   do ln -s ../init.d/ifplugd/etc/rc.d/rc$i.d/S11ifplugd; done
# for i in 0 1 6;
   do ln -s ../init.d/ifplugd /etc/rc.d/rc$i.d/K89ifplugd; done

'/etc/rc.d/init.d/ifplugd' lavede jeg selv på standard vis, til at tage
argumenterne {start|stop|restart|status}.

Dette medvirker en hurtigere opstart, både med/uden netstik.
BTW: Det er 'ifup eth0' har lang opstartstid/timeout.

Tusind tak for hjælpen Jonas, nu må jeg se om det holder i længden :)

--
Martin Thøgersen

Fra : Jonas Jalling

Dato : 16-07-04 14:28

"Martin Thøgersen" wrote:
> Jonas Jalling wrote:
<snip>

> Tusind tak for hjælpen Jonas, nu må jeg se om det holder i længden :)

Jeg er glad for at du kunne bruge det. Så har jeg ikke helt glemt det.

Jonas Jalling