Manglende diskspace
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-07-04 19:42

Jeg har en Mandrake 10 kørende på en 2.6.7 kernel. I maskinen er der en
partion på 133 GB med EXT3, men jeg kan kun få lov til at bruge ca. 127
GB inden drevet meldes fuld. De sidste er vist nok til sikkerhed for
root ell er det jounalen til EXT3?, men hvordan kan jeg komme til at
bruge dem - det er jo en data disk ?

Det nye "system" med at kalde mountede diske f.eks. for

/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/part4 i stedet for /dev/hdc4 - er der
nogen som har et godt link til at læse om hvorfor det er indført, og
evt. til hvordan man forstår det (måske kan komme tilbage) ?

Jørn

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-07-04 20:27

On 2004-07-11, Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> wrote:
> [...]
> GB inden drevet meldes fuld. De sidste er vist nok til sikkerhed for
> root ell er det jounalen til EXT3?, men hvordan kan jeg komme til at

Fra man mkfs.ext3:

"
-m reserved-blocks-percentage
Specify the percentage of the filesystem blocks reserved for the
super-user. This value defaults to 5%.
"

Så det kan du ved en reformatering af disken.

Thomas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-07-04 20:30

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> -m reserved-blocks-percentage

>Så det kan du ved en reformatering af disken.

.....eller bare køre tunefs. Den kan det samme uden formatering.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-07-04 09:13

On 2004-07-11, Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> ....eller bare køre tunefs. Den kan det samme uden formatering.

<rødme>
Ups, ja, klart. tunefs kan også bruges, ingen grund til reformat
</rødme>

Thomas

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-07-04 22:31

Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> writes:

> [...]
> sikkerhed for root ell er det jounalen til EXT3?, men hvordan kan jeg
> komme til at bruge dem - det er jo en data disk ?

Brug: tune2fs -r 0 device

Der er den detalje at filsystemet har brug for de reserverede blokke
for at undgå fragmentering.

> [...]
> nogen som har et godt link til at læse om hvorfor det er indført, og
> evt. til hvordan man forstår det (måske kan komme tilbage) ?

Det hedder devfs, jeg er ikke helt klar over status, da det vidst er
ved at blive afviklet igen i Linux 2.6.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-07-04 22:43

Kim Hansen wrote:

> Brug: tune2fs -r 0 device

I den sammenhæng er der ingen forskel på EXT2 og EXT3 ?

> Der er den detalje at filsystemet har brug for de reserverede blokke
> for at undgå fragmentering.

Så du siger jeg skal lade det være, ellers får jeg andre problemer ?

> Det hedder devfs, jeg er ikke helt klar over status, da det vidst er
> ved at blive afviklet igen i Linux 2.6.

Du siger det forsvinder igen - burde den slags ikke være forbeholdt
udviklingskernerne ? Hvor læser du om den slags "nyheder" ?

Jørn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-07-04 01:15

Due some reason Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> happened to write:

> I den sammenhæng er der ingen forskel på EXT2 og EXT3 ?

Nej. Det fysiske layout er ens mellem ext2 og ext3.

> Så du siger jeg skal lade det være, ellers får jeg andre problemer ?

Nej, snarere at hastigheden falder, hvis disken er fyldt for meget.

> Du siger det forsvinder igen - burde den slags ikke være forbeholdt
> udviklingskernerne ? Hvor læser du om den slags "nyheder" ?

Udvikling vs stabil - tja, somme tider laver de stadig om i de stabile
serier...

Mht. til at det er forsvundet, står det i hjælpeteksten til devfs i
2.6.7.

/Rasmus

Beware of bugs in the above code;
I have only proved it correct, not tried it.
- Donald Knuth

Fra : Kent Friis

Dato : 12-07-04 09:24

Den Mon, 12 Jul 2004 02:14:53 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:
> [...]
> serier...
>
> Mht. til at det er forsvundet, står det i hjælpeteksten til devfs i

Den er der stadig i 2.6, blot "deprecated". Det bliver først i 2.7 den
forsvinder helt.

Erstatningen hedder sysfs + udev, og er meget mere fleksibel, da det
meste foregår i userspace.

Mvh
Kent

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-07-04 11:25

Due some reason Kent Friis <nospam@nospam.invalid> happened to write:

> Den er der stadig i 2.6, blot "deprecated". Det bliver først i 2.7 den
> forsvinder helt.

Hov ja, det var vist egentlig også det, jeg mente ;)

> Erstatningen hedder sysfs + udev, og er meget mere fleksibel, da det
> meste foregår i userspace.

Enig. Jeg har for nylig skiftet til udev fra devfs - og det fungerede
stort set ud af æsken. Jeg manglede stort set kun at sætte rettigheder
på min scanner, så jeg kunne bruge den som almindelig dødelig bruger

/Rasmus

Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin