NFS - hvordan?
Fra : Leonard

Dato : 08-07-04 20:17

Jeg har en Fedora stående, der kører web og mail døgnet rundt.
Nu har jeg købt en Dreambox (en linux-baseret satellitmodtager til TV
og radio) og denne er tilsluttet netværket og burde kunne optage
direkte på HDen i min Fedora-PC. Det kræver så vidt jeg kan se bare at
jeg får NFS til at køre og får givet de rigtige tegn til en mappe på
den /var/dreambox. Så skulle jeg kunne mounte mappen på dreamboxen og
køre derudaf.
Men jeg kan ikke finde ud af det med NFS, så hvordan gør jeg det?
Jeg har startet NFS og NFSLOCK og har en linie i /etc/exports
/var/dreambox *(rw,sync,all_squash) - men er det nok?
Og hvordan tester jeg om det virker lokalt eller fra min windows-xp
maskine?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-07-04 20:18

I dk.edb.system.unix, skrev Leonard:
> [...]
> /var/dreambox *(rw,sync,all_squash) - men er det nok?
> Og hvordan tester jeg om det virker lokalt eller fra min windows-xp

Check om du har blokket noget i "firewallen" og sørg for at du også har
portmapperen kørende.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Leonard

Dato : 08-07-04 21:06

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

>Check om du har blokket noget i "firewallen" og sørg for at du også har
>portmapperen kørende.

Nåh ja, selvfølgelig, nu er der åbnet i GuardDog, men nu får jeg en
failed, reason given by server: Permission Denied
når jeg forsøger en mount, hvor kommer den fra?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 08-07-04 23:10

Leonard wrote:

> Nåh ja, selvfølgelig, nu er der åbnet i GuardDog, men nu får jeg en
> failed, reason given by server: Permission Denied
> når jeg forsøger en mount, hvor kommer den fra?

Den kommer fra UID'en på den bruger som prøver at mounte et katalog på
serveren. NFS kræver at begge brugere, den på klienten og den på
serveren, har samme UID. Besværligt, mener jeg, men der er sikkert en grund.

--Martin

Fra : thomas

Dato : 09-07-04 06:08

Leonard wrote:

> Nåh ja, selvfølgelig, nu er der åbnet i GuardDog, men nu får jeg en
> failed, reason given by server: Permission Denied
> når jeg forsøger en mount, hvor kommer den fra?

jeg køre selv med nfs, min /etc/exports indholder kun det her

/nfsroot 192.168.0.*(no_root_squash,rw)

min hosts.deny og hosts.allow er tom
--
Thomas

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-07-04 00:18

Due some reason Leonard <nospam@invalid.invalid> happened to write:

> Nåh ja, selvfølgelig, nu er der åbnet i GuardDog, men nu får jeg en
> failed, reason given by server: Permission Denied
> når jeg forsøger en mount, hvor kommer den fra?

Har du givet dream-dimsen lov til at kontakte portmapperen og
NFS-relaterede programmer? Jeg har disse linjer i min /etc/hosts.allow
på min NFS-server:

statd: 172.16.0.122
portmap: 172.16.0.122
rpc.mountd: 172.16.0.122

/Rasmus

I was going to compile a list of innovations that could be
attributed to Microsoft. Once I realized that Ctrl-Alt-Del
was handled in the BIOS, I found that there aren't any.

Fra : Leonard

Dato : 09-07-04 10:07

spam@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) wrote:

>Har du givet dream-dimsen lov til at kontakte portmapperen og
>NFS-relaterede programmer? Jeg har disse linjer i min /etc/hosts.allow
>på min NFS-server:

Det hjalp, nu er mappen mounted rigtigt.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/