Program til job-styring
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-04 17:25

Findes der et program, der kan styre et andet job, og fx stoppe det fra
8-24 hver dag, fx ved at sende STOP til det kl. 8, og CONT kl. 0 hver
dag?

--
Lars Kongshøj

Fra : Christian Joergensen

Dato : 08-07-04 17:40

On Thu, 08 Jul 2004 18:24:57 +0200, Lars Kongshøj wrote:

> Findes der et program, der kan styre et andet job, og fx stoppe det fra
> 8-24 hver dag, fx ved at sende STOP til det kl. 8, og CONT kl. 0 hver
> dag?

kill(1) og crontab(1) / crontab(5)

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Få kontrol over dine nyhedsbreve: <http://www.ebrev.info>

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-04 17:53

Christian Joergensen wrote:
> kill(1) og crontab(1) / crontab(5)

Tjo, det kræver jo en hel del flere besværgelser at få skruet sammen,
plus at få fjernet igen, når jobbet er slut.

Jeg tænkte mere på et program, der var designet til formålet.

--
Lars Kongshøj

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-07-04 17:58

Lars Kongshøj skrev:

> Findes der et program, der kan styre et andet job, og fx stoppe det fra
> 8-24 hver dag, fx ved at sende STOP til det kl. 8, og CONT kl. 0 hver
> dag?

killall SIGSTOP pan

vil stoppe pan, alle processer der hedder pan, den må du kunne køre med et
cronjob

killall SIGCONT pan

vil starte alle processerne der hedder pan, den må du o gså kunne køre med
et cronjob.

Hvis du med stoppe det mener afslutte, så skal du sende en anden SIG til
programmet, jeg kan ikke lige huske hvilken der beder programmet om at
lukke pænt ned.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-04 18:33

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> killall SIGCONT pan
> vil starte alle processerne der hedder pan, den må du o gså kunne køre med

Vil stadig kræve manuel oprydning i crontab, når jobbet er færdigt. Plus
besværet med at oprette cron-jobs.

> Hvis du med stoppe det mener afslutte, så skal du sende en anden SIG til
> programmet, jeg kan ikke lige huske hvilken der beder programmet om at
> lukke pænt ned.

Det skal nok stoppe af sig selv.

--
Lars Kongshøj

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-07-04 19:32

Lars Kongshøj skrev:

> Vil stadig kræve manuel oprydning i crontab, når jobbet er færdigt.

Jamen hvis det kun er den ene gang det skal køre, eller en sjælent gang, så
brug at istædet,

at 08:00
killall SIGSTOP programnavn
<ctrl>+d

det er alt hvad der skal til at stoppe programmet "programnavn" kl. 08:00
næstegang det tidspunkt forkommer.

> Plus
> besværet med at oprette cron-jobs.

Det er virkeligt også meget besvær,,,

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-07-04 00:03

Due some reason Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> happened to write:

> killall SIGSTOP pan
>
> vil stoppe pan, alle processer der hedder pan, den må du kunne køre med et
> cronjob
>
> killall SIGCONT pan

Pas lige på med de der killall'er. Det er ok på f. eks. Linux; på
eksempelvis HP-UX og Solaris vil du få en helt anden effekt, som næppe
er ønskværdig!

/Rasmus

He hoped and prayed that there wasn't an afterlife. Then he realized
there was a contradiction involved here and merely hoped that there
wasn't an afterlife.
-- Douglas Adams

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-07-04 07:28

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> Pas lige på med de der killall'er. Det er ok på f. eks. Linux; på
> eksempelvis HP-UX og Solaris vil du få en helt anden effekt, som næppe
> er ønskværdig!

OK. Hvordan finder man lettest PID nummeret på en process?
Det kunne jo også være at man ikke er interseret i at sende til alle
processer med samme navn,,,

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-07-04 10:32

Ivar Madsen wrote:

> OK. Hvordan finder man lettest PID nummeret på en process?

I Linux er der rigeligt med metoder. F.eks. 'pgrep', 'pidof', $! (hvis
startet i baggrunden af et bash script), gennemgang af /proc/, parse af
'ps', etc. ...

Nogle af disse virker på alle *nix systemer, andre gør ikke.

--
PeKaJe

When man calls an animal "vicious", he usually means that it will
attempt to defend itself when he tries to kill it.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-07-04 10:29

Due some reason Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> happened to write:

> OK. Hvordan finder man lettest PID nummeret på en process?

Med ps - eller evt. med en pid-fil af en slags.

> Det kunne jo også være at man ikke er interseret i at sende til alle
> processer med samme navn,,,

På Solaris og HP-UX (og sikkert mange andre SysV-systemer) gør killall
dog som navnet antyder - den slår alle processer ihjel!

/Rasmus

We're having an amazing response to our email campaign!
-- Spam mail

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-07-04 11:29

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> På Solaris og HP-UX (og sikkert mange andre SysV-systemer) gør killall
> dog som navnet antyder - den slår alle processer ihjel!

Det kan man jo også godt sige at Linux også gør,
killall SIGKILL programnavn
slår alle processer med navnet programnavn ihjel.
Men OK, jeg forstår dig som at alle processer på sysV vil blive slået ihjel,
uanset at man forsøger at begranse det til et programnavn,,,

Fra : Kent Friis

Dato : 09-07-04 15:10

Den Fri, 09 Jul 2004 12:28:41 +0200 skrev Ivar Madsen:
> Men OK, jeg forstår dig som at alle processer på sysV vil blive slået ihjel,
> uanset at man forsøger at begranse det til et programnavn,,,

Bingo.

$ killall myscript
Connection closed by host

Aaarghhh... Og så begynder telefonerne iøvrigt at kime :-/

Mvh
Kent

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-07-04 16:18

Kent Friis skrev:

> $ killall myscript
> Connection closed by host
> Aaarghhh... Og så begynder telefonerne iøvrigt at kime :-/

Jeg holder på at man ikke skal lave en funktion, hvis ikke den kan brutes
til noget nyttigt, så hvad kan killall på sysV bruges til?

Fra : Kent Friis

Dato : 09-07-04 16:26

Den Fri, 09 Jul 2004 17:17:52 +0200 skrev Ivar Madsen:

> Jeg holder på at man ikke skal lave en funktion, hvis ikke den kan brutes
> til noget nyttigt, så hvad kan killall på sysV bruges til?

Den kaldes af shutdown-scriptet.

Mvh
Kent

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-07-04 21:19

Kent Friis wrote:

> Den kaldes af shutdown-scriptet.

Så holder jeg på at så farligt et script ikke burde være i nogens PATH.

--
PeKaJe

This life is yours. Some of it was given to you; the rest, you made yourself.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-07-04 21:37

Den 09 Jul 2004 20:19:03 GMT skrev Peter Jensen:

> Så holder jeg på at så farligt et script ikke burde være i nogens PATH.

Så vidt jeg husker er både shutdown og killall i /sbin. De er ikke
så farlige som så mange andre ting i /sbin - fx mkfs.

Det eneste farlige ved killall er egentlig at de ikke gør som under
Linux. Men nu var de gamle unix'er der jo først... Og den er jo
navngivet fuldstændig korrekt - kill all - så ingen burde være i
tvivl om hvad den gør. Altså indtil nogen fandt på at bruge samme
navn til en kommando der ikke kill'er alle processer.

Iøvrigt findes den også på Linux, som /sbin/killall5.

Mvh
Kent

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 09-07-04 22:16

In <40eefdb7$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> writes:

>Så holder jeg på at så farligt et script ikke burde være i nogens PATH.

killall virker kun som root og root kan selvflg. alt. Hvis det er for svaert, saa undgaa root-kontoen.

/Martin

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-07-04 22:42

On 2004-07-09, Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> wrote:

> killall virker kun som root og root kan selvflg. alt. Hvis det er for svaert, saa undgaa root-kontoen.

Hos mig virer killall da fint som alm. bruger, men den slår selvklart kun
mine egne processer ned.

Thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-04 18:33

Lars Kongshøj wrote:
> Findes der et program, der kan styre et andet job, og fx stoppe det fra
> 8-24 hver dag, fx ved at sende STOP til det kl. 8, og CONT kl. 0 hver
> dag?

Jeg skal måske lige præcisere, at det jeg spørger om er et program til
jobstyring (af et enkelt job) findes, ikke forslag til at programmere
mig ud af nævnte problem.

--
Lars Kongshøj

Fra : Kent Friis

Dato : 08-07-04 20:56

Den Thu, 08 Jul 2004 19:32:49 +0200 skrev Lars Kongshøj:

> Jeg skal måske lige præcisere, at det jeg spørger om er et program til
> jobstyring (af et enkelt job) findes, ikke forslag til at programmere
> mig ud af nævnte problem.

Der er ingen der har foreslået at begynde på programmering, der er
kun foreslået at kombinere eksisterende værktøjer. Det er faktisk
her Unix/Linux har en af sine stærke sider. På andre platforme sidder
man ofte og skal bruge en eller anden funktionalitet, men den har
leverandøren ikke taget højde for - så må man købe et andet program,
eller skrive et selv. På unix-systemer har man derimod en række simple
værktøjer, der hver er gode til EN ting. Og de kan kombineres på
uendeligt mange måder, hvilket gør at de tilsammen kan bruges til
uendeligt mange ting.

Mvh
Kent

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-04 21:05

Kent Friis wrote:
> [...]
> værktøjer, der hver er gode til EN ting. Og de kan kombineres på
> uendeligt mange måder, hvilket gør at de tilsammen kan bruges til

Rokker ikke ved det faktum, at man er nødt til at lave et shell-script
(dvs. program), der kan lægge flere jobs i crontab, efter at have
startet jobbet i baggrunden og bestemt dets PID. Desuden skal
crontab-jobs'ne fjernes, når jobbet er slut, hvilket også skal
programmeres.

Fordelen ved open-source-verdenen, er at man ikke behøver at programmere
igen, hvad andre allerede har programmeret.

Det er derfor, jeg spørger: kender nogen et sådant jobstyringsprogram?

--
Lars Kongshøj

Fra : Kent Friis

Dato : 08-07-04 21:15

Den Thu, 08 Jul 2004 22:05:19 +0200 skrev Lars Kongshøj:

> Rokker ikke ved det faktum, at man er nødt til at lave et shell-script
> (dvs. program),

Der er også programmører der følger med her i gruppen, de der
fornærmelser kan du godt gemme langt væk. Shell scripts er noget
sysadmins laver, programmer er noget programmører laver.

Iøvrigt er der cirka ikke nogen af de postede forslag der har
krævet et script, det meste har været one-liners.

> der kan lægge flere jobs i crontab, efter at have
> startet jobbet i baggrunden og bestemt dets PID. Desuden skal
> crontab-jobs'ne fjernes, når jobbet er slut, hvilket også skal
> programmeres.

Hvorfor programmere det, når der allerede findes velfungerende
værktøjer?

> Fordelen ved open-source-verdenen, er at man ikke behøver at programmere
> igen, hvad andre allerede har programmeret.

Så brug dem da. Hvorfor skulle nogen lave et program til at starte
og stoppe et andet program på bestemte tidspunkter, når der allerede
findes kill, killall, cron, at osv?

> Det er derfor, jeg spørger: kender nogen et sådant jobstyringsprogram?

Prøv at kigge under Administrative tools -> Scheduled tasks, hvis du
absolut ikke vil bruge unix-værktøjer.

Mvh
Kent

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-04 21:19

Kent Friis wrote:
> Der er også programmører der følger med her i gruppen, de der
> fornærmelser kan du godt gemme langt væk. Shell scripts er noget
> sysadmins laver, programmer er noget programmører laver.

Interessant synspunkt.

--
Lars Kongshøj

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-07-04 21:30

Lars Kongshøj wrote:
> Findes der et program, der kan styre et andet job, og fx stoppe det fra
> 8-24 hver dag, fx ved at sende STOP til det kl. 8, og CONT kl. 0 hver
> dag?

Bortset fra at jeg er ganske enig med hvad folk fortæller dig andetsteds
i tråden, har du så kigget på freshmeat.net?

--
Steen Suder

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-07-04 21:42

"Steen Suder, privat" wrote:
> Bortset fra at jeg er ganske enig med hvad folk fortæller dig andetsteds
> i tråden, har du så kigget på freshmeat.net?

Jeg kunne ikke finde noget anvendeligt, da jeg søgte på "job management"
og "job control". Jeg ved ikke om det er dækkende, har du bedre ideer.

Jeg kan da sagtens forestille mig at det er en opgave, som man må
programmere sig ud af, men det ville jo være dumt, hvis der allerede var
nogen, der havde lavet noget brugbart.

--
Lars Kongshøj