Diskoprydningsproces
Fra : Soren Kuula

Dato : 05-07-04 19:13

Hej,

Hvad hedder dog det ækle, ækle program som nogen gange gnasker og
gnasker (accesser og flytter hoveder) i min harddisk i lang tid ?
Jeg bli'r sindssyg af at høre på det ! Det er vel noget
diskvedligeholdelses-noget ? Og det bliver vel (indtil jeg får ram på
det) launchet fra crontab ?

Filsystemet er ext3

MVH
Søren

Fra : Soren Kuula

Dato : 05-07-04 19:14

Soren Kuula wrote:

> Filsystemet er ext3

og OS=Core 2

MVH
Søren

Fra : Nuno Alexandre

Dato : 06-07-04 10:22

On Mon, 05 Jul 2004 20:14:03 +0200, Soren Kuula wrote:

> og OS=Core 2
>
> MVH
> Søren

Hej Søren,
Hvis den kører fra cron, kan du prøve at kigge i "crontab -e" .
/etc/crontab har en list med de opgaver den kører fast.

      nuno

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-07-04 19:23

Soren Kuula <dongfang@remove.bitplanet.net> writes:

> Hvad hedder dog det ækle, ækle program som nogen gange gnasker og
> gnasker (accesser og flytter hoveder) i min harddisk i lang tid ?

Hvornår? Et tidspunkt i løbet af natten?

Det er nog updatedb der vedligeholder den database locate-komandoen
benytter.

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance

Fra : Soren Kuula

Dato : 05-07-04 21:50

Peter Makholm wrote:

> Hvornår? Et tidspunkt i løbet af natten?

Nogen gange, men i dag var det ved 19.30 tiden ??? Naar jeg laver noget
paa maskinen falder den proces i soevn - som om den er meget lavt
prioriteret.

Jeg er ikke paa noget stort netvaerk, saa der er vist ikke den store
locate db at opdatere.

MVH
Soren

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-07-04 22:29

Soren Kuula <dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> writes:

> Jeg er ikke paa noget stort netvaerk, saa der er vist ikke den store
> locate db at opdatere.

locate har ikke noget med netværket at gøre. Den indekserer kun
filerne lokalt på din harddisk.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Martin Andersen

Dato : 06-07-04 11:20

Soren Kuula wrote:
> [...]
> Jeg bli'r sindssyg af at høre på det ! Det er vel noget
> diskvedligeholdelses-noget ? Og det bliver vel (indtil jeg får ram på

updatedb kører dagligt. Hvis du vil finde filer hurtigt på
din harddisk så kan du skrive "locate filnavn". locate bruger
fildatabasen lavet af updatedb.

Du kan sagtens få updatedb til at køre på andre tidspunkter, f.eks.
1 gang om måneden. Det du gør er at du flytter filen
/etc/cron.daily/slocate.cron til /etc/cron.monthly/

Martin.

Fra : Soren Kuula

Dato : 12-07-04 23:42

Hejsa
> Du kan sagtens få updatedb til at køre på andre tidspunkter, f.eks.
> 1 gang om måneden. Det du gør er at du flytter filen
> /etc/cron.daily/slocate.cron til /etc/cron.monthly/

OK, DET er locate.

Tak, det gør jeg.

MVH
Søren