telnet til maskine med kommando
Fra : Tonny

Dato : 01-07-04 10:09

Hej NG,

findes der et lille program der kan telnet til en linux server og
genstarte den. jobbet skal placeres i crontab på en anden linux.

noget i stil med: "telnet host username password reboot"

Tonny

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-07-04 10:38

Tonny wrote:
> findes der et lille program der kan telnet til en linux server og
> genstarte den. jobbet skal placeres i crontab på en anden linux.
>
> noget i stil med: "telnet host username password reboot"

_skal_ det være med telnet ?

Jeg vil anbefale dig at anvende SSH til den slags.

Og hvorfor placere sådan en ting i crontab på en anden maskine? Hvis
linux-serveren overhovedet lever, så burde den da selv kunne køre det
fra sin egen crontab. Hvis den er syg og skal genstartes periodisk, så
er der jo større chanche for at netværket på den ikke virker end at dens
egen crond er død.

Peter

Fra : Tonny

Dato : 01-07-04 10:43

Peter Mogensen wrote:

> [...]

UPS....linux server skulle have været klient.
> [...]
> fra sin egen crontab. Hvis den er syg og skal genstartes periodisk, så
> er der jo større chanche for at netværket på den ikke virker end at dens

Maskinen der skal genstartes er en tynd klient der ikke har nogle
crontab og kun et minimalt antal af kommandoer. Der kører ikke nogen
sshd på klientn, kun telnet.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-07-04 10:52

Tonny wrote:
> UPS....linux server skulle have været klient.

Klient/server ... et fedt.

> Maskinen der skal genstartes er en tynd klient der ikke har nogle
> crontab og kun et minimalt antal af kommandoer. Der kører ikke nogen
> sshd på klientn, kun telnet.

Kører der en telnet-daemon?
I såfald er maskinen en telnet-server.

Det virker som et underligt setup? Hvad kører der på klienterne? Hvorfor
skal de genstartes? Ville det ikke være nemmere og bedre løst ved at
installere cron på dem? Stoler du på det netværk det ellers skal gøres over?

Peter

Fra : Tonny

Dato : 01-07-04 11:05

Peter Mogensen wrote:

> Klient/server ... et fedt.

> Kører der en telnet-daemon?
> I såfald er maskinen en telnet-server.
Der kører en telnetd

> [...]
> skal de genstartes? Ville det ikke være nemmere og bedre løst ved at
> installere cron på dem? Stoler du på det netværk det ellers skal gøres

Maskinen er en "rigtig" tyndklient (neoware) hvor filsystemet er "låst".
Så derfor kan jeg ikke bare lige installere en cron.

Grunden til at jeg vil genstarte den er at den opfører sig mærkeligt
periodisk og den bruges kun til at vise noget fra en hjemmeside.

Generelt stoler jeg aldrig på nettet, men i dette tilfælde bliver jeg
nødt til det, da vi snakker om password i cleartext.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-08-04 22:14

Tonny <nomail@nomail.dk> writes:

> Der kører en telnetd

Kig på expect.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-07-04 11:19

> [...]

> genstarte den. jobbet skal placeres i crontab på en anden linux.
>
> noget i stil med: "telnet host username password reboot"

Brug f.eks. perl med Net::Telnet modulet:

use Net::Telnet;
$telnet = new Net::Telnet ( Timeout=>10,
Errmode=>'die');
$telnet->open('klient');
$telnet->waitfor('/login: $/i');
$telnet->print('root');
$telnet->waitfor('/password: $/i');
$telnet->print('p3r1-r00lz');
$telnet->waitfor('/\$ $/i');
$telnet->print('shutdown -r now')
sleep(5);

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-07-04 11:28

Thomas Bjorn Andersen wrote:
> $telnet->open('klient');
> $telnet->waitfor('/login: $/i');
> $telnet->print('root');

Ville expect(1) ikke være nemmere her?

Peter

Fra : Tonny

Dato : 02-07-04 13:09

> Ville expect(1) ikke være nemmere her?
>
> Peter

Nu har jeg hentet expect og scriptet der er lavet med autoexpect virker
også fint når jeg kører det fra prompten.

Men når det er i crontab sker der ingenting

i cron loggen har jeg "Jul 2 14:04:00 molly CROND[6906]: (root) CMD
(/home/tonnyl/dsbboot > /home/tonnyl/log)"

hvis jeg kigger i min >log står der

spawn /bin/bash
bash-2.05b#

og ikke andet.

hvad er det jeg mangler?

Tonny

Redhat ES 3

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 02-07-04 13:34

Tonny wrote:
> hvad er det jeg mangler?

Måske er der forskel på, hvordan din path er
sat op i crontab og når du kører scriptet
manuelt?

Prøv at give fulde sti til de programmer,
du kalder i dit script.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-07-04 11:36

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Ville expect(1) ikke være nemmere her?

Det ville det sikkert, jo.

Men så er det jo ikke perl.. Hov, forkert gruppe

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH