MS Windows
briani 27239
Kan man mon ...........??
Fra : Ukendt

Dato : 22-07-04 19:14

Har en XP 2500 barton med 1024 Mb ram og 2 harddiske.
På mit c:\ drev ligger XP pro og d:\ drevet er tomt.
Jeg ville gerne kunne køre både XP og 98, men er blevet fortalt at 98 skal
installeres først, og XP til sidst, for at få en bootmenu til at dukke op.
Jeg er lidt ked af at skulle slette/formatere c:\ drevet da der ligger en
hel del ting der.
Jeg fik så den ide, at måske kunne man først installere 98 på d:\ drevet og
derefter lade XP blive overskrevet/repareret af XP-cden.
Nogle der har prøvet det eller har en ide om det ???

--
På forhånd tak for gode råd :
John Madsen

Fra : Pico

Dato : 22-07-04 21:41

John fra Ejstrupholm wrote:
> [...]
> drevet og derefter lade XP blive overskrevet/repareret af XP-cden.
> Nogle der har prøvet det eller har en ide om det ???

Jeg har ikke prøvet det, men det burde kunne lade sig gøre at bytte om
på harddiskene så d bliver til c og så installere win 98 der, derefter
reperere du win XP der så (vistnok) vil lave en boot.ini på c drevet hvorefter
du kan starte op i det OS du vælger. Vær opmærksom på at win 98 ikke
kender noget til det der tidligere er installeret på det nuværende drev c.
Du skal også lige huske på filsystemet, win 98 kan kun læse Fat og Fat32,
ikke NFTS.
Ellers en dejlig processer du har, nu kan du så gætte på hvilke jeg har
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 01:04

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke NFTS.
> Ellers en dejlig processer du har, nu kan du så gætte på hvilke jeg har

Jeg siger tak for rådene - vil lige prøve det imorgen, hvis jeg får tid.
Tør jeg gætte på du også har en barton
Faktisk så har jeg to næsten helt ens maskiner, eneste forskel er drev c:
Maskine 1 har en 160 gb maxtor og maskine 2 har en 160 gb samsung.
maskine 2 blev faktisk født med en 160 gb maxtor, men den døde efter 1½
måned.
men som sagt tak for rådet.

--
med venlig hilsen
John Madsen

Fra : Pico

Dato : 23-07-04 23:06

John fra Ejstrupholm wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg siger tak for rådene - vil lige prøve det imorgen, hvis jeg får
> tid. Tør jeg gætte på du også har en barton

Godt gættet

> [...]
> drev c: Maskine 1 har en 160 gb maxtor og maskine 2 har en 160 gb
> samsung. maskine 2 blev faktisk født med en 160 gb maxtor, men den

Jeg købte en ny HD for et par uger siden og blev rådet til at købe en Samsung
fordi der havde været nogle problemer med Maxtor ?
Jeg har en 80 GB Maxtor sidende som første disk, den er nok et års tid gammel,
ingen problemer, men nu rådede forhandlern til Samsung så det prøvede jeg.
Pico

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-04 07:36

Pico skrev:

>Jeg har ikke prøvet det, men det burde kunne lade sig gøre at bytte om
>på harddiskene så d bliver til c og så installere win 98 der

Så fejler alle XP's henvisninger til C-drevet jo hvis det
pludselig ligger på D.

--
Bertel

Fra : Pico

Dato : 23-07-04 23:11

Han skrev jo:
> På mit c:\ drev ligger XP pro og d:\ drevet er tomt.

Han installere Win 98 på et tomt C drev og repere XP der nu ligger
på D drevet, tror du så ikke XP ændre henvisningerne ?
Pico

Fra : Snuden

Dato : 24-07-04 00:40

On Sat, 24 Jul 2004 00:11:11 +0200, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com>
wrote:

>Han installere Win 98 på et tomt C drev og repere XP der nu ligger
>på D drevet, tror du så ikke XP ændre henvisningerne ?

Kun dem der direkte vedrører Windows. Andre installerede programmer
piller den IKKE ved henvisningerne til.
--
Snuden

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-04 08:57

Pico skrev:

>Han installere Win 98 på et tomt C drev og repere XP der nu ligger
>på D drevet, tror du så ikke XP ændre henvisningerne ?

Nej, jeg tror ikke XP render alle sine systemprogrammer igennem
og retter de tusindvis af interne henvisninger der er til
C-drevet.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 24-07-04 10:03

Bertel Lund Hansen skrev:

> Så fejler alle XP's henvisninger til C-drevet jo hvis det
> pludselig ligger på D.

Nej, XP er ligeglad med at bliver flyttet, den ændrer ikke på
drevbetegnelsen, som en Win98 gør.
--
Mvh Edmund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-07-04 10:14

Edmund wrote:

> Nej, XP er ligeglad med at bliver flyttet, den ændrer ikke på
> drevbetegnelsen, som en Win98 gør.

Taler I om det samme? Bertel tænker ikke på drevbetegnelsen, men alle de
interne henvisninger i for eksempel registreringsdatabasen, diverse
ini-filer mm.

Et alternativ til at flytte XP til drev D kunne være at få fat i en
bootmanager, der tillader to drev C.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Edmund

Dato : 24-07-04 11:37

Kim Ludvigsen skrev:

> Taler I om det samme? Bertel tænker ikke på drevbetegnelsen, men alle
> de interne henvisninger i for eksempel registreringsdatabasen, diverse
> ini-filer mm.

XP ser stadig sig selv som værede på C-drevet så alle henvisninger
passer.

> Et alternativ til at flytte XP til drev D kunne være at få fat i en
> bootmanager, der tillader to drev C.

Du behøver ikke flytte, som jeg skriver i

Min vejledning ser lidt kryptisk ud på tryk, men det tager ikke lang
tid, og den virker både med XP Home og Pro
--
Mvh Edmund

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 23-07-04 06:09

> [...]
og
> derefter lade XP blive overskrevet/repareret af XP-cden.
> Nogle der har prøvet det eller har en ide om det ???

Hvorfor ikke bare installere Win 98 på d: og så finde en bootmanager?

/Ole

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-04 07:35

/Ole (6000) skrev:

>Hvorfor ikke bare installere Win 98 på d:

Det kan man ikke.

--
Bertel

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 23-07-04 15:49

> Det kan man ikke.
>
> --
> Bertel

Og hvorfor kan man så ikke lige det??? Det gik da fint med mig

/Ole

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-04 21:06

/Ole (6000) skrev:

>Og hvorfor kan man så ikke lige det??? Det gik da fint med mig

Så kommer det an på hvad D betyder. Mener du et drev på en
harddisk eller en separat harddisk som i BIOS betegnes med D -
eller evt. noget tredje?

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 24-07-04 11:01

John fra Ejstrupholm skrev:

> [...]
> drevet og derefter lade XP blive overskrevet/repareret af XP-cden.
> Nogle der har prøvet det eller har en ide om det ???

Fjern din XP disk, sæt d-drevet over på master.
Installer win98.

For at lave bootmenu, kan man udføre en lille del af en XP installation.
Hvorefter man afbryder. En fuldstandig XP reparation tager alt for lang
tid, og ødelægger jo nærmest ens installation, fordi man bagefter skal
downloade og installere alle XP opdateringer igen.

Start i Win98, indsæt XP cd, den burde så automatisk starte
installationsprogrammet.
Vælg installer XP
Vælg ny installation (hvis den skulle spørge om opgradering)
indtast kode.
Gå evt ind i advancerede indstillinger og sæt kryd i "jeg vil vælge drev
og partition under installation"
Sig nej til at opgradere drevet
Sig nej til at hente opdaterede installationsfiler.
Så kopierer den nogle installationsfiler(tager ca 10 sek.)
Så genstarter den.

Tryk gentagne gange på pil ned under boot, for bootmenuen bliver kun
vist i 5 sek.
Når du det ikke, kommer du ind i installationsmenuen igen og her vælger
du F3
komputeren genstarter så igen, og du får igen 5 sek. og sådan kan du
blive ved.

Vælg Win98 i bootmenuen og ret så i boot.ini på c-drevet

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"

Du skal aktivere visning af skjulte filer for at se den + at du måske
skal fjerne skrivebeskyttelsen, for at få lov til at gemme den nye
boot.ini.

Fordi man har afbrudt en XP installation er der en mappe og en fil på
C-drevet du kan slette igen. De er nemme at genkende fordi navnet
indholder $ tegn

Sæt så din XP disk i igen som slave eller sekudær master(husk jumperne)

Du skal være opmærksom på at win98 jo vil se din XP som d-drev(hvis den
da er på en FAT32 disk), XP vil stadig se sig selv som værende på
C-drevet, selv om den er flyttet.

Du behøver nu heller ikke bytte dine diske rundt, du kan gå ind i bios
og sige at den skal boote på drev D.
Men tag din XP disk fra under installation alligevel.

--
Mvh Edmund

Fra : Pico

Dato : 24-07-04 22:52

Jeg ved godt det ikke er rigtig citatteknik, men

Det Edmund beskriver nedenfor var noget i den retning jeg mente,
dog er Edmund's forklaring dejlig udybende. Det havde jeg nok aldrig
kunnet forklare
Pico

Fra : Sp@cey

Dato : 25-07-04 07:44

"John fra Ejstrupholm" <john.h(snabelA)madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:410003fb$0$245$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
og
> derefter lade XP blive overskrevet/repareret af XP-cden.
> Nogle der har prøvet det eller har en ide om det ???

Det kan lade sig gøre med Partition Magic, men sørg for guds skyld for at
have backup af alt før du går igang.

--
Sp@cey

Ming the Merciless: Pathetic earthlings. Who can save you now?