MS Windows
briani 27239
Lidt om "ny" XP
Fra : Pernille og Kennet

Dato : 19-07-04 08:16

Jeg har opdateret 98 til XP, og det er jeg godt tilfreds med. MEN, jeg synes
ofte, at der er fejl i Explorer som gør, at jeg bliver smidt af nettet.
Pc'en lukker også ofte ned og genstarter. Nogen gange afkorter den nogle
strenge, andre ganger genstarter den bare uden problemer. I det hele taget
virker min PC lidt "slidt" (1333 mhz, næsten 3 år gammel).

Jeg har fået en helt ny XP og overvejer at installere den, for at se, om det
vil hjælpe.

Mine spørgsmål er nu:

- Sletter det alt på min harddisk (og er det egentlig ikke kun en fordel)?

- Er der noget, som jeg på forhånd skal gemme eller notere ned, som jeg får
brug for under eller efter installationen? Jeg tænker særligt på
internetforbindelsen.

- Sætter jeg bare Cd'en i, genstarter computeren og så går det ellers af sig
selv?

Kennet
--
Besøg vores rejse- og dyreside på
www.pernille-kennet.dk

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 19-07-04 11:54

> [...]
> internetforbindelsen.
>
> - Sætter jeg bare Cd'en i, genstarter computeren og så går det ellers af

Nu skriver du ikke lige, hvor meget ram, du har i maskinen. XP elsker en god
gang ram, men ellers gå ind på windows update og sørg for at dine drivere
til alt er opdateret.

Jeg kan ikke lige se, om du bare har opgraderet fra 98 til XP, men hvis du
har det, uden at formattere, er det at bede om ballade, og så er en
installation med formattering det bedste man kan gøre.

Genstarten kan du forhindre ved at højreklikke på "Denne computer" vælg
"Egenskaber" "avanceret" "start og genoprettelse" og fjern fluebenet i
"genstart automatisk" i feltet med system fejl.

Ang. om du skal skrive noget ned, så har du vel fået det, du skal bruge til
din internetforbindelse fra din udbyder.

/Ole

Fra : Søren Nielsen

Dato : 19-07-04 16:26

Pernille og Kennet wrote:

> Mine spørgsmål er nu:
>
> - Sletter det alt på min harddisk (og er det egentlig ikke kun en
> fordel)?

Ja, det gør det. En installation af XP starter med en formattering, hvor alt
slettes. Derfor: tag backup af alt på dit C-drev, som du skal bruge igen
(Foretrukne, mail, diverse dokumenter osv). På den måde får du også en helt
"ren" installation, noget en opgradering ikke altid medfører, da man
installerer oveni.

> - Er der noget, som jeg på forhånd skal gemme eller notere ned, som
> jeg får brug for under eller efter installationen? Jeg tænker særligt
> på internetforbindelsen.

Det burde der ikke være. Brugernavne og passwords har du sikkert på et
stykke papir, ellers ville det være en god ide at notere dem ned/kopiere dem
til et andet drev.
Det kan være en fordel, at fjerne dit netkabel under installationen og først
sætte det til igen, når du er beskyttet med firewall, servicepacks osv.
Du kan evt. bruge følgende fremgangsmåde:
1. Fjerne netkabel
2. Installere XP
3. Aktivere den indbyggede firewall i XP
4. Sætte netkbel i igen
5. Hente opdateringer fra Windows Update
6. Installere firewall og antivrus
7. Evt. deaktivere den indbyggede firewall i XP

> - Sætter jeg bare Cd'en i, genstarter computeren og så går det ellers
> af sig selv?

Ja. Sæt din computer til at boote på dit CD/DVD-drev i BIOS og det hele
kører af sig selv.