MS Windows
briani 27239
win xp, hvordan får jeg en NTFS partition ~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-07-04 11:30

Hej NG.

Jeg har en NTFS partition, jeg gerne vil have konverteret til FAT32

how to do?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Gevaldi

Dato : 15-07-04 11:36

Petersen_Michael skriblede:
> Hej NG.
>
> Jeg har en NTFS partition, jeg gerne vil have konverteret til FAT32
>
> how to do?

Ville det være for meget forlangt at du prøvede at
google dig frem til et svar.

--
/Gevaldi

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-04 12:34

Petersen_Michael skrev:

>Jeg har en NTFS partition, jeg gerne vil have konverteret til FAT32

>how to do?

Formater (så alle data går tabt). Der er ingen anden mulighed.

--
Bertel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-07-04 14:11

In news:bsqcf09descs8uo67tv003orlkm80qv4qq@news.stofanet.dk,
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Formater (så alle data går tabt). Der er ingen anden mulighed.

Problemet er at når jeg vælger formater, fra XP (højreklikker på drevet
> formater)
er der under filsystem, ikke andre muligheder end NTFS..

Men jeg må jo følge Gevaldig´s råd, og google..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-04 14:32

Petersen_Michael skrev:

>Problemet er at når jeg vælger formater, fra XP (højreklikker på drevet
>er der under filsystem, ikke andre muligheder end NTFS..

Så er der da noget galt.

Men hvad vil du egentlig opnå?

--
Bertel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-07-04 16:03

In news:eq1df0pn9drrhg2odsbkh4vh1q467qr1n3@news.stofanet.dk,
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Så er der da noget galt.

Det kan du godt bilde mig ind..
Men hvad er løsningen?
BTW: min XP er installeret på en FAT 32 partition (på en anden disk)

> Men hvad vil du egentlig opnå?

Det er en disk jeg har liggende i en HD skuffe, som jeg gerne vil kunne
bruge på forskellige PCer, bla. skal disken helst kunne læses af win98
SVJH kan win98 ikke bruge ret meget andet end FAT og FAT 32..

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-07-04 13:41

Petersen_Michael wrote:

> Problemet er at når jeg vælger formater, fra XP (højreklikker på
> drevet > formater)
> er der under filsystem, ikke andre muligheder end NTFS..

Er partitionen større end 32GiB?

Jesper G. Poulsen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-07-04 15:23

In news:xn0dl8bhf2576s00b@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Er partitionen større end 32GiB?

Jeps, og problemet blev løst, for 9 dage siden som du kan se her:

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-07-04 16:24

Petersen_Michael wrote:

> Jeps, og problemet blev løst, for 9 dage siden som du kan se her:

Jeg har holdt ferie i 14 dage og er ikke helt opdateret

Jesper G. Poulsen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-07-04 20:34

In news:xn0dl8fsm7yd4h00a@dtext.news.tele.dk,

> Jeg har holdt ferie i 14 dage og er ikke helt opdateret

Det er bare ok, håber du har nydt det
Jeg kan i øvrigt ikke regne baglæns.. det var ikke 9 men 11 dage..

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 15-07-04 13:03

Bertel Lund Hansen, du skrev:

> Formater (så alle data går tabt). Der er ingen anden mulighed.

Jo man kan bruge PartitionMagic
http://www.symantec.com/partitionmagic/

--
Henrik

Fra : Pophaar

Dato : 15-07-04 13:45

Er der med PartitionMagic garanti for, at dateene ikke tabes? Hvad gør
PartitionMagic, hvis dataene ikke kan være på FAT32-partitionen?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-04 14:31

Pophaar skrev:

>Er der med PartitionMagic garanti for, at dateene ikke tabes?

Jeg ved ikke om de garanterer noget, men jeg har lavet mange
krumspring med PM, og jeg har aldrig mistet data.

>Hvad gør PartitionMagic, hvis dataene ikke kan være på FAT32-partitionen?

Der skal være flere ting der rotter sig sammen hvis det skulle
kunne blive tilfældet, men PM ville nok nægte at udføre
operationen. Man kan f.eks. ikke formindske et drev til mindre
end den plads der kræves til de data der ligger i forvejen.

Som udgangspunkt fylder en byte det samme uanset filsystem.
Imidlertid kan der være lidt forskel på størrelsen af
FAT-tabellen versus <ENANDENTYPE>-tabel, men den største forskel
ville opstå hvis man under FAT satte en stor klyngestørrelse og
hvis der så var mange små filer. Så ville spildet tilsammen kunne
gøre at pladsen var for trang.

Hvis man ikke piller ved standardklyngestørrelsen, vil man næppe
kunne fremtvinge problemer.

--
Bertel

Fra : Pophaar

Dato : 15-07-04 15:06

Jeg ved skam godt, at en byte fylder en byte, men 3 GB bitmapfiler på et
komprimeret NTFS-drev fylder altså mindre end på et FAT-drev. Er du helt
uenig?

news1df0p8h7beed5d6t6ldu13r5ftmj7mc1@news.stofanet.dk...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-04 15:28

Pophaar skrev:

>Jeg ved skam godt, at en byte fylder en byte, men 3 GB bitmapfiler på et
>komprimeret NTFS-drev fylder altså mindre end på et FAT-drev. Er du helt
>uenig?

Jeg er hverken det ene eller det andet. Jeg har aldrig brugt
komprimerede drev. Men det lyder logisk at et komprimeret drev
kan rumme mere end et ukomprimeret. Det må man så lære at leve
med.

--
Bertel

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-07-04 13:50

Henrik K Hansen skrev:

> Jo man kan bruge PartitionMagic
> http://www.symantec.com/partitionmagic/

Men til ~500,- skal man nok overveje om det ikke var bedre at formattere..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 15-07-04 13:57

Martin Johansen [6000], du skrev:

> Men til ~500,- skal man nok overveje om det ikke var bedre at formattere..

Ja hvis man har et sted hvor man kan flytte filerne hen, imens man
formatterer.

--
Henrik

Fra : Edmund

Dato : 15-07-04 19:37

Henrik K Hansen skrev:

> Ja hvis man har et sted hvor man kan flytte filerne hen, imens man
> formatterer.

Jeg ville vælge at købe eksta lagerplads harddisk / DVD for de penge, i
stedet for et stykke software.
Det må være edb nysgerrighed der får private pc brugere til at købe
programmet, ellers forstår jeg det ikke.
--
Mvh Edmund

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 15-07-04 16:31

Petersen_Michael, du skrev:

> Det kan du godt bilde mig ind..
> Men hvad er løsningen?

Hvor stor er din HD, XP har jo den ide at diske over 32GB skal bruge
NTFS, har du en bootdisk fra W98, så brug den til at fdiske og
formattere, så kan du vælge fat 32.

--
Henrik

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-07-04 17:07

In news:15.07.2004.17.31.28_dk.edb.system.ms.windows_@hkh.dyndns.dk,
Henrik K Hansen <henrik-k-hansen@despammed.com> wrote:

> Hvor stor er din HD, XP har jo den ide at diske over 32GB skal bruge
> NTFS, har du en bootdisk fra W98, så brug den til at fdiske og
> formattere, så kan du vælge fat 32.

Det er en 45GB, var ikke klar over den finesse ved XP..

Jeg prøvede med en win98 boot disk, men det gik ikke fdisk fejler.. når
jeg vælger understøttelse af store diske = FAT32, kommer der bare en
cursor og blinker, og der sker ikke yderligere..

Omvejen blev winNT4, slet NTFS partition (her kunne jeg heller ikke
oprette en FAT32 partition)
men efter at NTFS partitionen var slettet, kunne win98 formatere disken,
og alle er glade

Tak for råd og vejledning