MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Program som kan agere mixerpult?
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-07-04 16:30

Hej!

Jeg kender en som gerne vil have et program, som kan have flere sideløbende
spor. Hun vil gerne kunne indspille flere forskellige instrumenter og nemt
klippe det sammen til en "flerstemmet" musikfil så den kan lægges ud på CD
e.lign. medie. Hendes maskine er en 333MHz Celeron med 256MB ram.

Gode ideer? Det må gerne være nemt at anvende og ikke fylde alt for meget :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Fra : Mads

Dato : 05-07-04 16:39

On Mon, 05 Jul 2004 17:29:54 +0200, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>e.lign. medie. Hendes maskine er en 333MHz Celeron med 256MB ram.
>
>Gode ideer? Det må gerne være nemt at anvende og ikke fylde alt for meget :)

Det gamle Cool Edit Pro eller Cool Edit 2000 er perfekt til den
opgave, hvis du kan finde programmet.

I dag har det dog skiftet navn til Adobe Audition.
http://www.adobe.com/products/audition/main.html

mvh Mads

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-07-04 16:43

Hej!

Mads wrote:

> Det gamle Cool Edit Pro eller Cool Edit 2000 er perfekt til den
> opgave, hvis du kan finde programmet.

Også til flere simultane spor? Hmm, jeg har det vist endda liggende. Pinligt

> I dag har det dog skiftet navn til Adobe Audition.
> http://www.adobe.com/products/audition/main.html

Ok :)

Fra : Mads

Dato : 05-07-04 17:13

On Mon, 05 Jul 2004 17:43:05 +0200, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

>Også til flere simultane spor? Hmm, jeg har det vist endda liggende. Pinligt

Ja, jeg bruger det selv til at mixe flere spor m. sang og musik.
Den Cool Edit Pro 2 som jeg bruger kan vist klare op til 128
spor mens 1'eren kunne klare det halve

mvh Mads

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 05-07-04 18:49

Kim Voss Schrader skrev:

> [...]
> instrumenter og nemt klippe det sammen til en "flerstemmet" musikfil
> så den kan lægges ud på CD e.lign. medie.

Audacity kan f.eks. bruges til at indspille med:

http://audacity.sourceforge.net/

Muligvis kunne www.mixmeister.com være noget til mixningen og endelig
cd-brænding? (programmet kan købes fra websiden, gennem www.ravenholm.dk
eller i en tidligere udgave ved at købe bestemte retailversioner af
SoundBlaster lydkort)

Pro-udgaven kan også streame mixet.

Programmet er dog mest lavet til DJs og folk som sysler med beatmixing
og den slags (se f.eks. www.bastardpop.co.uk eller hør Monkeybusiness
på P3).

Jeg har ikke fundet andre mix-programmer med lignende funktionalitet,
som er lige så nemt at anvende og som kan køre uafbrudt i mange timer af
gangen (det er ikke sjovt at spille for folk der gerne vil danse, når
mixpro- grammet går ned (og tager lydkort-driveren med ned og kræver en
genstart af maskinen for at kunne starte programmet igen)).

Fra : Mads

Dato : 05-07-04 19:31

On Mon, 5 Jul 2004 19:48:57 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@myrealbox.com> wrote:

>Audacity kan f.eks. bruges til at indspille med:

Kan Audacity ikke kun klare 1 spor ad gangen ?

For det smarte ved en multispors mixer som Cool Edit
er jo netop at man kan afspille et eller flere spor
samtidigt med at man optager et nyt, altså sådan
at de forskellige instrumenter kommer til at passe
præcis sammen. Hvis du kun kan optage uden at
kunne høre de andre spor, så kommer det aldrig
til at lyde godt når man klipper det sammen.

mvh Mads

Fra : Edmund

Dato : 06-07-04 11:06

Mads skrev:

> Kan Audacity ikke kun klare 1 spor ad gangen ?

Jeg aner ikke en dyt om at mixe, eller om Audacity dur til formålet, men
den kan gøre det.

Jeg har kun prøvet med almindelig wav filer fra musik cd.

Men vælg i menulinjen Projekt / importer lyddata

For at optage samtidig med afspilning af de andre spor
Vælg filer i menulinjen
vælg indstillinger
vælg fanebladet Lyd I /O
sæt hak nederst i "Afspil andre spor samtidig med optagelse af nyt"

Det med at den deler importeret lyd i flere spor synes "jeg" er træls
Jeg ville hellere have at de blev åbnet i forlængelse af hinanden,
hvilket jeg ikke kan finde ud af uden at klippe og klistre.
--
Mvh Edmund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-04 10:36

På ejendommeligvis fremsatte Edmund følgende påstand:

> Jeg aner ikke en dyt om at mixe, eller om Audacity dur til formålet,
> men den kan gøre det.

Audacity kan slet ikke bruges til dette formål. Det er ene og alene en
waveeditor, og det hun skal bruge er en multitrack sequencer.

Claus

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 06-07-04 22:11

Mads skrev:

> [...]

> For det smarte ved en multispors mixer som Cool Edit er jo netop at
> man kan afspille et eller flere spor samtidigt med at man optager et

Aner det ikke, jeg har ikke prøvet at bruge hverken Audacity eller Cool
Edit til at indspille med. Men, jeg tror det kræver flere lydkort eller
et lydkort med flere uafhængige indgange og lydchips hvis man skal gøre
det på samme tid (hvis det skal simuleres i software, skal man nok have
en pænt hurtig maskine med mange ressourcer).

> altså sådan at de forskellige instrumenter kommer til at passe præcis
> sammen.

Det er da det man har en mixer til efterfølgende, man laver ikke den
endelige mixning i samme hug som man indspiller.

> Hvis du kun kan optage uden at kunne høre de andre spor, så kommer det
> aldrig til at lyde godt når man klipper det sammen.

2 lydkort, et til indspilning og et til monitor.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-04 22:53

På ejendommeligvis fremsatte Peder Vendelbo Mikkelsen følgende
påstand:

> 2 lydkort, et til indspilning og et til monitor.

Det er noget sludder

Dels kan selve windows kun arbejde med et lydkort ad gangen, og dels
fordrer det, at begge kort har drivere, der kan arbejde med
"multiklient mode". Det samme gælder det anvendte program, man optager
og afspiller i.

Der skal kun bruges et lydkort, med mindre der ligefrem er tale om
multichannel recording. Men der er nogle krav til dette lydkort, dels
skal det naturligvis være fuld duplex og dels skal det have en lav
latency.

Claus

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 07-07-04 18:16

> [...]
> multichannel recording. Men der er nogle krav til dette lydkort, dels
> skal det naturligvis være fuld duplex og dels skal det have en lav

Hej Claus
Det er noget sludder du der siger Win. har ingen problemer med at arbejde
med flere lydkort adgangen prøv at se her
http://www.digitalaudio.com/digitalaudio/myarticles.asp?P=5226&S=75&PubID=4401&UT=admin&UID=520
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-04 18:55

På ejendommeligvis fremsatte Paul Østerby Sørensen følgende påstand:

> Det er noget sludder du der siger Win. har ingen problemer med at
> arbejde med flere lydkort adgangen prøv at se her

http://www.digitalaudio.com/digitalaudio/myarticles.asp?P=5226&S=75&PubID=4401&UT=admin&UID=520

Hvad skal jeg se på den side?

Jeg har selv tre lydkort i min ene windows maskine og to i den anden,
og de bliver brugt til bl. a harddiskrecording samt diverse musik- og
audioproduktion, så jeg har nok lidt begreb om windows og lydkort.

Den ene maskine er bestykket med et professionelt Yamaha SW1000XG samt
et Terratec DMX 6 Fire samt onboard lyd, den anden er bestykket med et
professionelt ST Audio C-Port 2000 (10 kanaler input) samt onboardlyd.

Læg mærke til, hvad jeg skriver. Jeg skriver ganske tydeligt "selve
windows" og multi client mode og hvis du ikke ved, hvad "multi client
mode" er, så slå det op.

Kan du være så rar at fortælle mig, hvordan du sætter to lydkort uden
MCM til at optage på dem begge, hvis kortene og softwaren ikke
specifikt er lavet til dette?

Du kan ikke bare gøre det med to almindelige lydkort.

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-04 01:17

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

>Aner det ikke, jeg har ikke prøvet at bruge hverken Audacity eller Cool
>Edit til at indspille med. Men, jeg tror det kræver flere lydkort eller
>et lydkort med flere uafhængige indgange og lydchips

Absolut ikke. Jeg har ét lydkort og Musicator (Rolands
sequencer/mixerprogram), og jeg kan indspille alle de spor jeg
gider - for jeg gider ikke så mange som programmet tillader.

>hvis man skal gøre det på samme tid (hvis det skal simuleres i software, skal man nok have
>en pænt hurtig maskine med mange ressourcer).

Min nevø udlånte en Mac af lidt ældre årgang til et professionelt
studie (jeg ved ikke hvor 'stort') der havde brændt deres egen af
og var på skideren. Mac'en har 64 MB ram. Da de skulle levere den
tilbage, tiggede og bad de ham om ikke de måtte købe den, for de
havde aldrig oplevet noget der reagerede så prompte og kørte så
stabilt.

--
Bertel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-04 08:40

På ejendommeligvis fremsatte Kim Voss Schrader følgende påstand:

> [...]
333MHz
> Celeron med 256MB ram.
> Gode ideer? Det må gerne være nemt at anvende og ikke fylde alt for

Prøv at spørge i dk.kultur.musik.produktion...

Men der findes et gratisprogram, som hedder Anvil studio. Det kan
hentes på nettet. Der er noge begrænsninger, men ellers er det meget
billigt at opgradere det.

Men hvilket lydkort har hun? Det er ikke så meget maskinen, det
handler om (x), men om lydkortet og hvor stor latency, det arbejder
med. Onboard og SB er i mine øjnene uanvendelige.

(x) jo, hvis hun skal arbejde med effekter, så er det CPU hastighed,
det handler om. Bare to effekter, så er hendes maskine alt for lille..

Jeg sætter FUT til dk.kultur.musik.produktion

Claus

Fra : LarsS

Dato : 06-07-04 13:42

Kim Voss Schrader skrev:

> [...]
> e.lign. medie. Hendes maskine er en 333MHz Celeron med 256MB ram.
>
> Gode ideer? Det må gerne være nemt at anvende og ikke fylde alt for meget :)

Kig på http://www.acoustica.com/download.htm
enten MP3 Audio Mixer (det er osse til wav) eller Mixcraft.
De er ikke så avancerede som CoolEditPro (nu: Adobe
Audition) eller Steinberg's Cubase, men lettere at bruge
(og meget billigere).

/LarS

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-07-04 22:27

Hej!

Tusind tak for de fine forslag, jeg vil undersøge programmerne nærmere.

PS: Iøvrigt kan jeg godt se mit indlæg skulle have været i
musikproduktionsgruppen, men den fandt jeg desværre ikke i min søgen på
usenet.dk...