MS Windows
briani 27239
Kan man det?
Fra : GHOST

Dato : 01-07-04 19:40

Hej,NG
jeg har en computer med XP Home Edition version 2002, nu er det sådan at jeg
har fået en ny computer kan jeg eller må jeg installere den samme XP på den?
MVH Jan

Fra : Sander

Dato : 01-07-04 19:53

Nej, en cd = en putter. Og er det en Oem version må den kun bruges
på den putter den er købt til.

Sander.

Fra : Gevaldi

Dato : 01-07-04 20:42

Sander skriblede:
> Nej, en cd = en putter. Og er det en Oem version må den kun bruges
> på den putter den er købt til.

Sludder og vrøvl.

Du modsiger jo dig selv en: cd = en putter
og så skriver du at det kun er en OEM ver.
der må bruges til den putter den er købt til.

Hvilke andre versioner må *så heller ikke*
ikke bruges på *en putter*

--
/Gevaldi

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-07-04 02:02

Du glemmer vist at der med en fuld version er mulighed for at
afinstallere fra en PC og derefter installere på en anden.
Det samme gælder ikke for en OEM version der kom med computeren.

Næste gang bør du måske læse hvad der er skrevet inden du svarer.

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 01-07-04 20:11

GHOST skrev i en meddelelse...
> jeg har en computer med XP Home Edition version 2002, nu er det sådan
> at jeg har fået en ny computer kan jeg eller må jeg installere den
> samme XP på den?

"kan man" = ja, det kan man
"må man" = hvis det er en OEM så nej, men ellers er der ikke noget i
vejen for det
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : GHOST

Dato : 01-07-04 20:22

hej igen
SORRY hvad er OEM?
"Torben Greve Otzen" <TorbenGreveOtzenSLET@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:JkZEc.20526$Vf.1116108@news000.worldonline.dk...

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 01-07-04 21:06

GHOST skrev i en meddelelse...

> SORRY hvad er OEM?

OEM er en version der er købt sammen med noget hardware((eks. en hel
computer), så hvis du f.eks. har købt dem i ALDI eller ligende og XP var
installeret er det sikkert en OEM version. Hvilket betyder at den "hører
sammen" med hardwaren. Kan ikke lige forklare det bedre. Det har været
oppe at vende tidligere i nyhedsgruppen.

Jeg søgte på google og fandt en pæn stak tråde:
http://groups.google.com/groups?q=OEM+group:dk.edb.system.ms-windows.*&hl=da&lr=&ie=UTF-8&group=dk.edb.system.ms-windows.*&c2coff=1&scoring=d

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 02-07-04 04:47

Torben Greve Otzen wrote:

> [...]
> oppe at vende tidligere i nyhedsgruppen.
>
> Jeg søgte på google og fandt en pæn stak tråde:

Original Equipment Manufacturer !

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-07-04 20:54

Torben Greve Otzen skrev:

>"må man" = hvis det er en OEM så nej, men ellers er der ikke noget i
>vejen for det

Windows XP må kun installeres og bruges på en computer uanset
hvilklen version, det er.
--
Knud

Fra : Calle.

Dato : 01-07-04 21:36

Torben Greve Otzen wrote:

> "kan man" = ja, det kan man
> "må man" = hvis det er en OEM så nej, men ellers er der ikke noget i
> vejen for det

Uanset hvad har man kun licens til EN computer. Så han må IKKE stadig have
XPen på den gamle

--
Calle.

Fra : GHOST

Dato : 01-07-04 21:59

Jeg takker

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-07-04 02:06

Jo, der er bestemt noget i vejen, nemlig licensen Du må kun installere
på en computer ad gangen. Så GHOST må ud at købe en ny version til den
nye computer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-07-04 21:55

GHOST skrev:

>jeg har en computer med XP Home Edition version 2002, nu er det sådan at jeg
>har fået en ny computer kan jeg eller må jeg installere den samme XP på den?

Der er kommet en del modstridende og forkerte svar.

Hvis du tjekker dine licensbetingelser, vil du opdage at din
version af XP kun har licens til én maskine. Det betyder at du
kun må have programmet installeret på én maskine ad gangen.

Der er en del der påstår at man kun må bruge en OEM-version (en
præinstallation uden manualer) på den maskine den er købt sammen
med. Det påstår også Microsoft, og det står et eller flere steder
i betingelserne.

Jeg nægter at tro på at en forhandler kan binde os med sådan en
klausul. Tænk hvis man ikke måtte flytte sin harddisk eller sine
netkort fra den maskine de sidder i?

I Tyskland er der faldet dom for at man frit kan bruge og
købe/sælge OEM-versioner - stadig kun til så mange maskiner ad
gangen som der er betalt for (én), men programmet må gerne skifte
maskine.

Tyskland er også medlem af EU.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-07-04 23:49

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> købe/sælge OEM-versioner - stadig kun til så mange maskiner ad
> gangen som der er betalt for (én), men programmet må gerne skifte

Jeg har en original opgradering til XP Home (opgradering fra 98, 98 SE
osv.) liggende, som jeg har købt af en kollega uden kvittering - jeg ved
ikke, hvor han havde den fra. Installerede den først på pc2,
registrerede hos Microsoft og beholdt 98'eren på pc 1. Kom i tvivl om
lovligheden af at fortsætte med 98'eren på pc1 samtidig og købte en ny
komplet XP til 999,- kr. uden medfølgende hardware i en computerbutik og
installerede dén på pc2 i stedet for opgraderingen. Har nu samme
opgradering liggende uden noget at bruge den til og regner med problemer
ved registreringen, hvis jeg opgraderer pc1 til XP.

Har jeg ret, når jeg formoder at Microsoft vil fortælle mig, at den
allerede er registreret på en anden maskine?
Hans

Fra : twinie

Dato : 02-07-04 01:33

> [...]
>
> Har jeg ret, når jeg formoder at Microsoft vil fortælle mig, at den
> allerede er registreret på en anden maskine?

Du kan nøjes med aktivere installationen, du behøver ikke registrere den.
Kan ikke se at det skulle give de store problemer. Hvis det er en købt
opgradering (og ikke en oem), er det jo tilladt at bruge den på pc1, når den
ikke længere bruges på pc2. Hvis det giver problemer, kan man microsoft
helpdesk sikkert hjælpe.

mvh Jette Jørgensen.

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-07-04 06:29

twinie skrev:

> Du kan nøjes med aktivere installationen, du behøver ikke registrere
> den.

....my bad!

> [...]
> på pc1, når den ikke længere bruges på pc2. Hvis det giver problemer,
> kan man microsoft helpdesk sikkert hjælpe.

....jeg har prøvet at ringe til Microsoft som sådan; supporteren bad mig
faxe en kopi af kvitteringen (som jeg ikke har) til sig for at gi mig en
ny nøgle, da jeg ytrede ønske om at installere på pc1 :-/
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-07-04 11:41

Hans Paulin skrev:

>...jeg har prøvet at ringe til Microsoft som sådan; supporteren bad mig
>faxe en kopi af kvitteringen (som jeg ikke har) til sig for at gi mig en
>ny nøgle, da jeg ytrede ønske om at installere på pc1 :-/

Du kan i hvert fald bruge den uden praktiske problemer. Der er
fri adgang til opdateringerne undtagen SP'erne.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-07-04 11:56

Bertel Lund Hansen skrev:

> Du kan i hvert fald bruge den uden praktiske problemer. Der er
> fri adgang til opdateringerne undtagen SP'erne.

Du mener, at jeg kan aktivere den uden problemer?

Men uden SP ved jeg nu ikke rigtig om jeg har lyst til at gå på
nettet...
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-07-04 12:34

Hans Paulin skrev:

>Du mener, at jeg kan aktivere den uden problemer?

Det ved jeg ikke noget om.

>Men uden SP ved jeg nu ikke rigtig om jeg har lyst til at gå på
>nettet...

Brug denne her opskrift:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf

så er du så sikret. Det er afprøvet, og det virker.

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-07-04 13:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det ved jeg ikke noget om.

Nå, okay

> Brug denne her opskrift:
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf
>
> så er du så sikret. Det er afprøvet, og det virker.

Tak!
Hans