OTD: Ændring af fundatsen for dk.edb.sikke~
Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-08-04 20:11

Oprindelig fundats:

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.sikkerhed

Ændringen består i at ændre i denne del af fundatsen for

"Annoncer er uønskede i gruppen. Der henvises til grupperne
dk.marked.kommerciel.edb og dk.marked.privat.edb.

Opslag om nyheder indenfor edb-sikkerhed er dog tilladt. Dette
gælder også opslag om nye versioner af f.eks. krypteringssoft-
ware, certifikater, o.s.v."

Opslag med nyheder indenfor edb-sikkerhed er tilladt, hvis det
skønnes at være interessant for deltagerne i gruppen og sker med
debat for øje. Det er således ikke tilladt at lave opslag alene
for f.eks. at gøre opmærksom på at der er kommet en ny udgave af
f.eks. Zone Alarm eller lignende.

Begrundelse:

Som fundatsen er idag, er den en åben invitation til f.eks.
secunia.dk, eller lignende virksomheder, til at begynde at hælde
deres advisories ud i gruppen og eventuelt overskygge gruppens
normale debat.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 10-08-04 20:57

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> [...]
> secunia.dk, eller lignende virksomheder, til at begynde at hælde
> deres advisories ud i gruppen og eventuelt overskygge gruppens

Jeg er aldeles enig i ideen bag forslaget og begrundelsen. Men i
ordlyden ovenfor fjernes den generelle klausul om at annoncer er
uønskede i gruppen (som jeg læser det), så for at skære det helt ud i
pap:

Dette afsnit bør efter min mening beholdes:

| Annoncer er uønskede i gruppen. Der henvises til grupperne
| dk.marked.kommerciel.edb og dk.marked.privat.edb.

Afsnittet:

| Opslag om nyheder indenfor edb-sikkerhed er dog tilladt. Dette
| gælder også opslag om nye versioner af f.eks. krypteringssoft-
| ware, certifikater, o.s.v.

Bør ændres til:

> [...]
| debat for øje. Det er således ikke tilladt at lave opslag alene
| for f.eks. at gøre opmærksom på at der er kommet en ny udgave af

Men det er vel også hvad du mener, eller hvordan?

--
Niels Callesøe - dk pfy
496620796F752063616E207265616420746869732C00

Fra : Christian Andersen

Dato : 10-08-04 21:05

Niels Callesøe wrote:

> [...]

Jeg kan godt tilslutte mig den ordlyd.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-04 23:50

Niels Callesøe skrev:

>Jeg er aldeles enig i ideen bag forslaget og begrundelsen.

Ditto.

>Men i ordlyden ovenfor fjernes den generelle klausul om at annoncer er
>uønskede i gruppen

Det betyder ikke at de bliver tilladt. Det er en overordnet regel
på usenet at annoncer ikke må postes i debatgrupperne, og den er
ikke skrevet ind i alle fundatser.

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 10-08-04 21:00

> [...]

> secunia.dk, eller lignende virksomheder, til at begynde at hælde
> deres advisories ud i gruppen og eventuelt overskygge gruppens

Hørt! Jeg er helt med på at det ikke har nogen steder henne, når der
kommer nye versioner af forskellige produkter. Grunden er den der
allerede er skrevet, nemlig at gruppen kan komme til at drukne i sådan
beskeder.

Ønsker man disse informationer, bør man tilmelde sig de rigtige
mailinglister/nyhedsbreve.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Gevaldi

Dato : 10-08-04 21:19

Peder Vendelbo Mikkelsen skriblede:

[klippet]

> [...]
> tilladt at lave opslag alene for f.eks. at gøre opmærksom
> på at der er kommet en ny udgave af f.eks. Zone Alarm

Jeg kan ikke se det skulle genere nogen af gruppens brugere
at få oplysning om at der er kommet *nye* versioner af
allerede eksisterende programmer.
Det må jo være i alles interesse at have så høj en sikkerhed
som overhovedet muligt og det er nye program versioner
med til.
(Opdateringer til nuværende versioner er ikke aktuel, da
man i de fleste tilfælde får dem automatisk ved brug af
disse programmer)

> [...]
> begynde at hælde deres advisories ud i gruppen og
> eventuelt overskygge gruppens normale debat.

Ovenstående kan imødegås af følgende ordlyd:

Udbydere af sikkerhedssoftware er mere end velkomne til at
deltage i debatten, men gruppen skal ikke være en
reklamesøjle. Man skal deruden redegøre for eventuelle
tilhørsforhold til et givent firma der udvikler sikkerheds -
software, når man skriver indlæg i gruppen.

Ovenstående er "sakset" fra fundatsen i:
dk.edb.internet.udbydere.webhotel og modificeret så
det passer med dk.edb.sikkerhed.

Til slut vil jeg sige, at det kan ikke hjælpe at være så
enøjet at tro at gruppens faste skribenter er dem der
*alene har de vise sten*, da sikkerhed også er et
problem for "Hr. & Fru Jensen* som jo så også skal
kunne forstå det der foregår i gruppen.

--
/Gevaldi

Fra : Henning Grytter

Dato : 10-08-04 22:07

On Tue, 10 Aug 2004 22:18:59 +0200, "Gevaldi"
<georg_valdi@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Det må jo være i alles interesse at have så høj en sikkerhed
>som overhovedet muligt og det er nye program versioner

Ideen med det anførte har min fulde tilslutning. Hvordan man
ellers ville formulere det overlader jeg til de kyndige.
--
en hilsen fra Henning i Brøndby

http://grytter.net/

Fra : Alex Holst

Dato : 10-08-04 22:42

Gevaldi <georg_valdi@hotmail.com> wrote:
> Jeg kan ikke se det skulle genere nogen af gruppens brugere
> at f? oplysning om at der er kommet *nye* versioner af
> allerede eksisterende programmer.

Du mener ikke, at det er mere passende, at de som benytter f.eks.
Ad-Aware selv melder sig paa announce listerne for det paagaeldende
produkt og derved faar direkte besked om nye versioner?

Jeg er egenligt overrasket over, at den slags software ikke selv checker
efter nye versioner regelmaessigt.

Jeg kunne ikke taenke mig at dk.edb.sikkerhed bliver oversvoemmet med
beskeder hver gang der kommer en ny version af en af de utallige
personlige firewalls, spyware scannere, osv.

> Det m? jo v?re i alles interesse at have s? h?j en sikkerhed
> som overhovedet muligt og det er nye program versioner
> med til.

Hvordan mener du, at Ad-Aware forhoejer et systems sikkerhed?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Niels Callesøe

Dato : 10-08-04 23:28

Alex Holst wrote:

> Jeg er egenligt overrasket over, at den slags software ikke selv
> checker efter nye versioner regelmaessigt.

Det /gør/ Ad-Aware... eller også har det en "check for updates"-knap,
jeg er ikke helt sikker. Det er længe siden jeg har set det i brug,
men jeg mener bestemt det havde noget i den størrelsesorden.

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-08-04 23:30

Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

> [...]
>
> Jeg er egenligt overrasket over, at den slags software ikke selv
> checker efter nye versioner regelmaessigt.

Det gør den også. Når man checker for updates af "reference file",
kommer der en alert om den nye version.

--
Jesper Lund

Fra : Alex Holst

Dato : 11-08-04 08:52

Jesper Lund <jelu@despammed.com> wrote:

> Det g?r den ogs?. N?r man checker for updates af "reference file",
> kommer der en alert om den nye version.

Dvs. at de som har Ad-Aware installeret, men ikke vidste at der var en
ny version ude, bruger ?benbart ikke Ad-Aware (korrekt)?

Interessant.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 11-08-04 22:15

Alex Holst skrev:
> Dvs. at de som har Ad-Aware installeret, men ikke vidste at
> der var en ny version ude, bruger ?benbart ikke Ad-Aware
> (korrekt)?

> Interessant.

Jeg er lidt forundret over at du virker overrasket, men det er
nok bare fordi jeg er træt og ikke er helt med på din sarkasme.
--
Det er fandme ikke sjovt at miste den ene fase til køleanlægget
og se temperaturen stige minut for minut. Man kan godt komme ud

Fra : Gevaldi

Dato : 11-08-04 09:21

Jesper Lund skriblede:

> Det gør den også. Når man checker for updates af
> "reference file", kommer der en alert om den nye version.

Jeg har installeret den "gamle" ver. 6 på
en af mine pc'er og der kommer *ikke*
nogen alert op og fortæller mig der er
udkommet er ny version.

Sidste gang Lavasoft udgav en ny version
kom der heller ikke nogen alert, den eneste
meddelelse der kommer på skærmen er:
Der er ikke nogen opdatering af ref filen.

Det var kun pga. oplysning på usenet at
man blev klar over at der var udkommet
en ny version hvis man ikke abonnerer
på deres newsletter.

--
/Gevaldi

Fra : Anders Lund

Dato : 11-08-04 09:47

Gevaldi wrote:
> Jeg har installeret den "gamle" ver. 6 på
> en af mine pc'er og der kommer *ikke*
> nogen alert op og fortæller mig der er
> udkommet er ny version.

Hvis man trykker update og kigger i det nedeste del af opdaterings
vinduet ("News"), så står det der. Jeg lagde ikke mærke til det, da jeg
har Plus versionen, som automatisk henter ref-filer.

> Sidste gang Lavasoft udgav en ny version
> kom der heller ikke nogen alert, den eneste
> meddelelse der kommer på skærmen er:
> Der er ikke nogen opdatering af ref filen.

Den var jeg også med på. Man troede jo helt at de havde skrottet programmet.

Hvis man er plus (og sikkert også pro) bruger, skulle man gerne modtage
en mail med et link til Ad-aware SE plus(og pro), så man kan opgradere
gratis. Men pga. de mange brugere, så bliver disse mails forsinket.

http://www.lavasoftsupport.com/index.php?showtopic=40629

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-08-04 17:00

Gevaldi wrote:

> Jeg kan ikke se det skulle genere nogen af gruppens brugere
> at få oplysning om at der er kommet *nye* versioner af
> allerede eksisterende programmer.

Hvad formål skulle det tjene? Der er bedre måder at
orientere brugerne om nye versioner af eksisterende
programmer.

Jeg forudser, at hovedparten af den slags annonceringer
vil dreje sig om produkter, jeg ikke bruger. Og jeg
vil tro mange her i gruppen vil have det på samme måde.

Jeg synes ikke den lille procentdel, som bruger et
givent produkt, retfærdiggør en annoncering af en ny
version, som brugerne alligevel burde få kendskab til
ad anden vej.

På den anden side synes jeg det vil være meget mere
interessant at diskutere nye produkter. Om end jeg
frygter, at der vil være en overvægt af snakeoil.

> Det må jo være i alles interesse at have så høj en sikkerhed
> som overhovedet muligt og det er nye program versioner
> med til.

Med mindre vi blot snakker om sikkerhedsopdateringer,
så tvivler jeg på det. Og opdateringer burde brugerne
få kendskab til uden annoncering her i gruppen.

Design #413859655
It's a computer monitor! It is great for hammering in nails!

Fra : Alex Holst

Dato : 10-08-04 22:11

Peder Vendelbo Mikkelsen <pedervm@myrealbox.com> wrote:
> Opslag med nyheder indenfor edb-sikkerhed er tilladt, hvis det
> sk?nnes at v?re interessant for deltagerne i gruppen og sker med
> debat for ?je. Det er s?ledes ikke tilladt at lave opslag alene
> for f.eks. at g?re opm?rksom p? at der er kommet en ny udgave af
> f.eks. Zone Alarm eller lignende.

You read my mind -- maaske erstatte "f.eks. Zone Alarm eller lignende." med
"et tilf?ldigt sikkerhedsprodukt."

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 11-08-04 22:07

Alex Holst skrev:

Du sender nogle sjove tegn med din newsreader/writer.

> You read my mind -- maaske erstatte "f.eks. Zone Alarm eller
> lignende." med "et tilf?ldigt sikkerhedsprodukt."

Njah. I princippet er vi ikke helt uenig, jeg synes dog det er
bedre med et eksempel på et produkt som den brede del af de
potentielle læsere/ skribenter kender til, fremfor en bred be-
tegnelse som helt sikkert vil medføre fortolknings-spørgsmål og
meningsløs ekstra-debat.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-08-04 09:53

> [...]

>secunia.dk, eller lignende virksomheder, til at begynde at hælde
>deres advisories ud i gruppen og eventuelt overskygge gruppens

Det er god skik at vedlægge den redigerede fundats i komplet form.
Hvis ikke de venter på moderators godkendelse skal du huske at sende
til dk.admin.opslag og dk.admin. Desuden burde du nok have sat
follow-up på dit opslag til dk.admin, da OTD hører til der.

FUT.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Gevaldi

Dato : 11-08-04 17:58

> [...]

> begynde at hælde deres advisories ud i gruppen og
> eventuelt overskygge gruppens normale debat.

Efter at have læst de mange indlæg
er jeg efterhånden kommet til den
konklusion at det nok var mere
rimeligt at oprette en ny gruppe i
dk.edb.sikkerhed herakiet.

Den kunne så passende hedde:
dk.edb.sikkerhed.ekspert

Begrundelsen er jo tydelig for enhver,
de selvbestaltede eksperter i den
nuværende gruppe ønsker ikke at alm.
brugere (på et lavere niveau deltager)
med deres ringe indsigt og manglende
viden.

--
/Gevaldi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-08-04 18:12

Gevaldi skrev:

> Begrundelsen er jo tydelig for enhver,
> [...]

Jeg tror nu snarere at gruppen bare helst vil være fri for, at
dk.edb.sikkerhed ender som en opslagstavle for opdateringer til
diverse software. Der er f.eks. allerede kommet en Ad-aware SE
1.02 for ikke at snakke om de bunker af opdateringer til alt
muligt andet sikkerhedssoftware, som folk kan finde på at bruge.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 11-08-04 18:34

Gevaldi wrote:

> Begrundelsen er jo tydelig for enhver,
> [...]

Det eneste du får ud at dit evige, paranoide tuderi over en "ekspert-
sammensværgelse" er at mindske antallet af brugere (eksperter såvel som
lægfolk) der overhovedet gider følge gruppen.

Hvis niveauet modsat fik lov til at holde sig på et relativt seriøst
niveau uden larm, beskyldninger og ligegyldige opslag, så kunne det
være at gruppen tiltrak endnu flere læsere på alle niveauer.

For mig at se er det oplagt hvilken løsning alle vinder ved.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-08-04 19:26

Den Wed, 11 Aug 2004 18:57:44 +0200 skrev Gevaldi:

> Peder Vendelbo Mikkelsen skriblede:

> [...]

Og så kunne spørgerne bruge d.e.s, og dem der kender svarene bruge
d.e.s.e, og så ville det sådan set være spild af tid at have grupperne.

Mvh
Kent

Fra : Alex Holst

Dato : 11-08-04 21:14

Gevaldi <georg_valdi@hotmail.com> wrote:
> [...]

Jeg forstaar stadigt ikke den holdning. Kan du vise eksempler paa den
paastand? Jeg synes netop at nye brugere forsoeges forklaret hvorfor
deres jagt efter en bedre firewall eller anti-virus software ikke
noedvendigvis (sjaeldent) paa nogen maade forbedrer deres sikkerhed.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-08-04 06:37

Gevaldi wrote:

> Begrundelsen er jo tydelig for enhver,
> de selvbestaltede eksperter i den

Der er nogle selvbestaltede eksperter, der siger,
at man blot skal installere en firewall. Og så i
øvrigt bruge antivirus, adaware, mm. til at håndtere
det snavs der alligevel kommer ind på maskinen.

Men jeg tvivler på at en opdeling af gruppen vil
løse det problem.