Zyxel - Firewall
Fra : Bo

Dato : 28-07-04 16:39

Hej,
Jeg har netop anskaffet trådløst netværk hjemme.
Det er en Zyxel Zyair router jeg har.
Er der nogle som har nogle gode ideer/fif, hvordan en sådan firewall skal
sættes op.
heri.
MVH
Bo

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 29-07-04 18:52

Nu kender jeg kun deres Zywall produkter men det er sikkert ZynOs
baseret det hele.

Firewall'en er sikkert at statefull inspection typen - og lukker således
for alt indgående trafik.

Ang..den trådløse opsætning - tja mac filtrering og WPA burde kunne gøre
det :)

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Kent Friis

Dato : 29-07-04 19:13

Den Thu, 29 Jul 2004 19:52:20 +0200 skrev Uffe S. Callesen:
> [...]
> for alt indgående trafik.
>
> Ang..den trådløse opsætning - tja mac filtrering og WPA burde kunne gøre

"Hvis din sikkerhedsekspert så meget som nævner filtrering på
mac-adresser, så fyr ham lige på stedet"

Mvh
Kent

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-07-04 19:40

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> "Hvis din sikkerhedsekspert så meget som nævner filtrering på
> mac-adresser, så fyr ham lige på stedet"

Herunder Rådet for IT sikkerhed
http://130.228.0.38/fileadmin/public/Filer/pjece.pdf

--
Jesper Lund

Fra : Kent Friis

Dato : 29-07-04 19:46

Den Thu, 29 Jul 2004 20:40:18 +0200 skrev Jesper Lund:

> Herunder Rådet for IT sikkerhed
> http://130.228.0.38/fileadmin/public/Filer/pjece.pdf

Fra samme offentlige system som satsede stort på Piccoline...

Mvh
Kent

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 29-07-04 22:41

Kent Friis skrev:

> Fra samme offentlige system som satsede stort på Piccoline...

Hvis du har noget imod Piccoline og lignende samtidige systemer,
så skriv det dog.
--
Don't underestimate the vikings. They'd have gotten longships
out to the moon if they thought there was something worth kil-

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 29-07-04 20:04

>"Hvis din sikkerhedsekspert så meget som nævner filtrering på
>mac-adresser, så fyr ham lige på stedet"

Jeg tvivler på at ret mange sikkerhedseksperter siger det. Desværre er
der mange der sætter både store og små trådløse netværk op som ikke er
sikkerhedseksperter. Og de bruger mac-filtrering i stor stil og
overbeviser kunderne, der ved endnu mindre end dem selv at det er en
god idé og Sikkert Nok (tm). Velkommen til den virkelige verden.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 29-07-04 22:53

Den Thu, 29 Jul 2004 21:04:07 +0200 skrev Lars Kim Lund:

> [...]
> overbeviser kunderne, der ved endnu mindre end dem selv at det er en
> god idé og Sikkert Nok (tm). Velkommen til den virkelige verden.

Og netop derfor er det en effektiv måde at konstatere at "eksperten"
ikke er så meget ekspert alligevel.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 00:16

> "Hvis din sikkerhedsekspert så meget som nævner filtrering på
> mac-adresser, så fyr ham lige på stedet"

Fordi en mac adresse er så let at spoofe, eller?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-04 02:22

Den Sun, 1 Aug 2004 01:16:25 +0200 skrev <Rune Nicolajsen>:

> Fordi en mac adresse er så let at spoofe, eller?

Ja. For at finde en gyldig mac-adresse på netværket, skal man bruge
cirka en pakke. Hvis ikke lige det er en broadcast, vil den indeholde
to mac-adresser, hvoraf den ene sandsynligvis er routeren og dermed
ubrugelig. Den anden kan bruges.

Så hvis der er bare en lille smule trafik på det trådløse netværk,
tager det kortere tid at omgås, end det tager at sætte kryds i
"enable mac-filtering".

Derfor vil en der reelt ved noget om trådløse netværk ikke spilde tid
på mac-filtrering. Så, hvis "eksperten" nævner det, er det på tide at
finde en der ved noget om emnet.

Mvh
Kent

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-07-04 07:33

On Thu, 29 Jul 2004 19:52:20 +0200, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

> Ang..den trådløse opsætning - tja mac filtrering og WPA burde
> kunne gøre det :)

Hvis man kører WPA er MAC-filtrering ligegyldig og blot en ekstra
administrativ byrde.

-A