Firewall/Antivirus til Server 2003?
Fra : MadOnion [9000]

Dato : 27-07-04 21:42

Findes der et produkt der kan anbefales til at beskytte min server? Jeg vil
helst have en løsning fra samme producent, ikke Antivirus fra en producent
og Firewall fra en anden. Gerne flere kreative forslag!

Takker

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 27-07-04 21:48

"MadOnion [9000]" <strue@FJERNDETTEemail.dk> writes:

> Findes der et produkt der kan anbefales til at beskytte min server? Jeg vil
> helst have en løsning fra samme producent, ikke Antivirus fra en producent
> og Firewall fra en anden. Gerne flere kreative forslag!

Der er lidt af hvert her:

http://extranet.bahco.com/CONndc.asp?Save_UID=1&wp=&GotoCat=true&cmbLanguage=2

> Takker

Velbekomme.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-07-04 22:29

On Tue, 27 Jul 2004 22:42:03 +0200, "MadOnion [9000]"
<strue@FJERNDETTEemail.dk> wrote:

> Findes der et produkt der kan anbefales til at beskytte min server?

http://sikkerhed-faq.dk/indledning#bedste
http://sikkerhed-faq.dk/personlig-fw-eval
http://sikkerhed-faq.dk/servere

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-07-04 23:00

MadOnion [9000] skrev:

> Findes der et produkt der kan anbefales til at beskytte min
> server?

Hvad tror du en softwarefirewall kan beskytte en server imod?

> ikke Antivirus fra en producent

Hvad skal antivirus-programmet undersøge?

Hvis det f.eks. skal undersøge dokumenter uploadet til Share-
point-steder, findes det mig bekendt kun 2 produkter (og de
producenter laver ikke software-firewalls). Hvis antiviruspro-
duktet skal undersøge emails, findes der en større mængde løs-
ninger.

> og Firewall fra en anden.

Hvis du har behov for en softwarefirewall på en server, så har
du andre mere alvorlige problemer du burde tage dig af først.

> Gerne flere kreative forslag!

Hvad med bare at opsætte serveren ordentligt?

Læs i øvrigt de websider Asbjørn sendte URLs til.

Fra : MadOnion [9000]

Dato : 29-07-04 06:45

Tak for det "pæne svar"

Jeg har vist formuleret mig forkert! Det handler ikke om en egentlig
server - men om at jeg vi ludskifte min Windows XP på min stationære
maskine med en Windows Server 2003, men stadig bruge maskinen som
standard pc, med mail, office, spil på som jeg har på min XP maskine
nu. Derfor har jeg brug for Antivirus, Firewall mm.

Findes der en der virker på Server2003?

Jeg har prøvet en trial af noget der hedder KERIO WinRoute Firewall
med integreret McAfee antivirus. Løsningen lyder umiddelbart god, men
jeg synes programmet er svært at konfigurere. Det lukker for MEGET
almindelig trafik som standard, som man så skal se om man kan få åbnet
for selv. Lidt for besværligt for mig.....

Er der ikke et lignende produkt som "Norton Internet Security 2004"
til en Server? Det kan jeg finde ud af at bruge
Men det må gerne være et der er lidt mindre resource krævende end
IS2004....

På forhånd tak.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 31-07-04 11:34

MadOnion [9000] wrote:

> [...]
> standard pc, med mail, office, spil på som jeg har på min XP maskine
> nu. Derfor har jeg brug for Antivirus, Firewall mm.

Skal du bruge maskinen privat ell. på et firma-net?!

Medmindre du selv er sysadmin, plejer de fleste nogenlunde seriøse
firmaer at have en politik *mod* at brugerne bare selv lige sætter en
server op! Jeg ville ihvertfald rulle alle BOFH-talenterne ud, hvis en
bruger på "mit" net satte nogetsomhelst op, uden at involvere mig!

Hvis det sidste er tilfældet (altså at du er på et firma-net), vil din
sysadmin kunne hjælpe med opsætning og sikring af serveren.

Hvis du skal køre maskinen privat (ex. udviklingsmaskine), og selv sikre
din maskine, vil jeg til enhver tid anbefale dig at kigge på nogle af
guides'ene i slutningen af min post, istedet for at begynde at kaste
penge efter Symantec, Mcafee, whoever.

*Intet* produkt, kan sikre din maskine ligeså godt, som du selv kan
gøre, ganske gratis gennem lidt læsning, hærdning og brug af sund fornuft!

Hvis der er nogen der påstår noget andet, er de enten sælgere ell.
clue-less...

> Findes der en der virker på Server2003?

Sikkert, men se ovenstående....

> [...]
> almindelig trafik som standard, som man så skal se om man kan få åbnet
> for selv. Lidt for besværligt for mig.....

Så prøv at gå den anden vej og lav en liste over ønsket sikkerhedsniveau
kontra krav til funktionalitet. Udfra den liste, kan du så lave en
base-level security, som kan modificeres efter behov.

> Er der ikke et lignende produkt som "Norton Internet Security 2004"
> til en Server? Det kan jeg finde ud af at bruge
> Men det må gerne være et der er lidt mindre resource krævende end
> IS2004....

Hvis du gerne ville kunne spille, maile, surfe, osv., vil det, uanset
hvad du bestemmer dig for at gøre, i forh. til performance, være dumt at
klemme flere processer ind i et i forvejen godt presset server OS.

Hvis du endelig er meget nervøst anlagt, så installér AV + Personlig
Firewall, og se om du synes du får en sikkerhedsmæssigt forbedring, og
hold den op mod performance tabet ved FW'ens pakkefilter og AV real-time
scanning.

Min erfaring er, at folk efter at se deres dyrt indkøbte maskine gå i
knæ, pga. ovenstående programmers belastning, hurtigt smider AV + PW ud,
og herefter lever lykkeligt resten af deres PC-dage

Nice links:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=14846
http://www.microsoft.com/technet/security/guidance/secmod125.mspx
http://www.microsoft.com/technet/security/prodtech/win2000/win2khg/default.mspx
http://www.systemexperts.com/literature.htm

En tankevækkende, omend lidt gammel artikel, fra en clueful mand:

http://www.securityfocus.com/infocus/1296
http://www.securityfocus.com/infocus/1297

/mvh
michael

Fra : Alex Holst

Dato : 31-07-04 21:31

Michael U. Hove <pots_72@e-mail.dk> wrote:
> En tankev?kkende, omend lidt gammel artikel, fra en clueful mand:
^^^^^^^
Mener du det?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Michael U. Hove

Dato : 31-07-04 22:25

Alex Holst wrote:

> ^^^^^^^
> Mener du det?

Det gør du så ikke, kan jeg regne ud

He he...jeg synes faktisk at de nævnte artikler i SF giver et lidt
"friskere" syn på nogle af sikringsmulighederne i Windows Server OS, end
nogle af de lidt tungere sikkerhedstexter (ex. NSA, NIST, Rainbow, CCE)

Læste dem for lang tid siden, og bookmarkede dem. Synes artiklerne var
godt skrevet og rimelig tilgængelige for ikke-eksperter, derfor mine links.

Når jeg læser dem igen, virker de måske lidt "hurtige" og overfladiske i
sin stofbehandling, men generelt synes jeg man kan se, at manden reelt
har administreret NT/2000 systemer, og det er altid rart med nogle
road-warrior historier, der er praktiske i deres approach, kontra nogle
af de ovennævnte texter, der kan have en noget "akademisk" tilgang til
emnet.

Jeg synes endvidere at kunne læse ud fra original posten, at manden var
mere interesseret i praktiske guides/råd, end "computersikkerhed som
videnskab"- tilgangen.

De medfølgende "MS" + "Systemexperts" links i min post kan så udgøre den
mere "akademiske" portion af den anbefalede læsning.

/mvh
michael

--
These days, using a computer consists mainly of dragging little colored
images around the screen.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 31-07-04 21:34

MadOnion [9000] skrev:

> Tak for det "pæne svar"

Velbekomme.

> [...]
> en Windows Server 2003, men stadig bruge maskinen som standard
> pc, med mail, office, spil på som jeg har på min XP maskine

Det kommer du til at fortryde, da du skal sætte dig ind i temme-
ligt mange ting for at kunne bruge Windows Server 2003 til det
beskrevne formål. Bliv på Windows XP.

> Derfor har jeg brug for Antivirus, Firewall mm.

> Findes der en der virker på Server2003?

Aner det ikke, jeg anvender ikke personlige firewalls.

> Jeg har prøvet en trial af noget der hedder KERIO WinRoute
> Firewall med integreret McAfee antivirus. Løsningen lyder
> umiddelbart god, men jeg synes programmet er svært at konfigu-
> rere.

Hvis du synes at det er svært, så vil du synes at konfigurati-
onen af Windows Server 2003 er meget svær.

Fra : MadOnion [9000]

Dato : 01-08-04 16:26

> Hvis du synes at det er svært, så vil du synes at konfigurati-
> onen af Windows Server 2003 er meget svær.

Jeg synes at en firewall der som STANDARD lukker for mail-trafik + alle
programmer der er installeret på maskinen der ønsker adgang til Internet
ikke kan få det uden en masse omstændig konfigurering er besværlig. Mail
trafik må anses som værende noget der som standard skal tillades, men sådag
opførte KERIO FW sig ikke.

Mit endelige valg er faldet på SYMANTEC enterprise firewall V8 og SYMANTEC
enterprise anti-virus V9 til min maskine.

> Hvis du gerne ville kunne spille, maile, surfe, osv., vil det, uanset
> hvad du bestemmer dig for at gøre, i forh. til performance, være dumt at
> klemme flere processer ind i et i forvejen godt presset server OS.

Jeg mener ikke at jeg får et presset OS ved at skifte til Server2003 fremfor
WinXP. Hardware kravene til Win XP er langt højere end de er til Server
2003. Man kan stoppe en masse service's i Win XP så det kan køre på en
mindre maskine - og det er disse service's der som standard ikke kører i
Server2003. Derfor har jeg et mere "skrabet" OS og dermed får jeg en bedre
hardware udnyttele.

Jeg læste en artikel i det nyeste Alt om Data blad som handlede om at få
mest ud af sin hardware, og ud over en masse indstillinger for drivere, BIOS
indstillinger og andet smart som artiklen kunne berette om ville hjælpe på
ydelsen, så sluttede artiklen med de vise ord: "Og endeligt så vil du få en
bedre hardware udnyttelse hvis du udskifter din Win XP med Windows Server
2003 Standard Edition...."

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-08-04 19:38

On 2004-08-01, MadOnion [9000] <strue@FJERNDETTEemail.dk> wrote:
> Mit endelige valg er faldet på SYMANTEC enterprise firewall V8 og SYMANTEC

Har du tænkt dig at installere den på hosten der skal beskyttes?

Hvis det er tilfældet vil jeg anbefalde dig at læse manualen først.

Hvis du stadig vil forsætte, kan jeg evt. anbefalder deres VPN klient,
som i virkeligheden er en nedstrippet version af firewallen.

> enterprise anti-virus V9 til min maskine.

Angående dit krav om samme leverandør, har du valgt en
firewall fra Raptor Systems, og en virus scanner fra Norton.

:)

> [...]
> Server2003. Derfor har jeg et mere "skrabet" OS og dermed får jeg en bedre

Du misforstår... hvad skal en firewall beskytte imod hvis der ikke er nogen
services der kører?

Der er også fejl i firewalls, selv i Symantecs.

--
Mvh.
Christian E. Lysel