Fritekst query
Fra : Nederbasse

Dato : 06-08-04 09:21

Hejsa

Hvordan laver man en fritekst søgning i en MySql tabel
En query der siger: Select alt fra min_tabel hvor min_variabel er visalt ?

Lars

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 06-08-04 09:25

Nederbasse wrote:
> Hejsa
>
> Hvordan laver man en fritekst søgning i en MySql tabel
> En query der siger: Select alt fra min_tabel hvor min_variabel er visalt ?

Det hører egentligt til i database gruppen, men:

select * from min_tabel where min_variabel like '%visalt%'

--
ulrik nielsen
excuse of the day : That would be because the software doesn't work.

Fra : Nederbasse

Dato : 06-08-04 09:58

| select * from min_tabel where min_variabel like '%visalt%'
|

| --
| ulrik nielsen

Det var også det jeg regnede med med denne virker ikke hvis der står noget
efter name
$result = mysql_query("SELECT * FROM person, partners WHERE name, email LIKE
'%' '$vis' '%' GROUP BY name");

Lars

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-08-04 10:00

On Fri, 6 Aug 2004 10:58:15 +0200, "Nederbasse"
<laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

>$result = mysql_query("SELECT * FROM person, partners WHERE name, email LIKE
>'%' '$vis' '%' GROUP BY name");

Det er heller ikke en gyldig forespørgsel (WHERE name, email).

Tjek hvordan din PHP-forespørgsel ser ud:
$query = "SELECT * FROM person, partners WHERE name, email LIKE '%'
'$vis' '%' GROUP BY name";
print $query;

... og tjek bagefter MySQL-fejlen:
print mysql_error();

... omend du burde kunne se på din query, hvad der er galt. Det er et
database-issue (dk.edb.database).

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: minsandten (og ikke mindsandten)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-08-04 10:03

On Fri, 06 Aug 2004 10:25:02 +0200, Ulrik Nielsen <un.spam@tiscali.dk>
wrote:

>select * from min_tabel where min_variabel like '%visalt%'

Hvis man har rigtigt, rigtigt store mængder data, mange opslag og
behov for flere søgemuligheder, så kan en egentlig
fulltext-indeksering være mere hensigtsmæssig:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Fulltext_Search.html

Dog, hvis det ikke er tilfældet, så er jeg også en stærk tilhænger af
at ofre en lille smule cpu-tid for at give bedre søgeresultater (fx
ved med LIKE at søge i dele af ord)