Tekst i DB eller fil? Hvad er smartest!
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 30-07-04 13:09

Hej,

Hvad er smartest og giver bedste hastigheder ol.?

1. Have alt tekst i en database som hentes ud når sitet loades?
2. Have alt tekst i en fil som hentes ud når sitet loades?

Jeg har et fler sproget site som jeg skal lave om nu. Men jeg ved ikke
hvad der er smartest at gøre mht. alt teksten. Skal jeg putte det ud i
en database eller en fil pr. sprog?

Nogle som har erfaring med dette?

/T

Fra : Morten

Dato : 30-07-04 19:19

> Hvad er smartest og giver bedste hastigheder ol.?
>
> 1. Have alt tekst i en database som hentes ud når sitet loades?
> 2. Have alt tekst i en fil som hentes ud når sitet loades?

Hej,

Jeg kan ikke svare dig på, om hastigheden er væsentligt anderledes, men det
kan vel højst dreje sig om millisekunder til forskel, såfremt databasen er
optimeret i forhold til hjemmesiden, så jeg ville nok ikke foretage det valg
ud fra det kriterie.

I stedet kan du se på hvad fordelene / ulemperne er.
Ved en fil vil du skulle hente filen hjem via ftp, rette teksten og uploade
den igen. Det skal du gøre med alle de forskellige sprogfiler. Det er
forholdsvist arbejdstungt at opdatere tekster, men det er meget let at
programmere.

Ved en database kan du rette teksten direkte i den applikation, som du
bruger til at tale med databasen med. For MySQL og PHPs vedkommende kunne
dette være PHPMyAdmin. Her kan du online meget let rette i de tekster, som
du skal bruge. Problemet ved denne løsning er, at det umiddelbart er sværere
at programmere.

En idéel løsning vil efter min mening være baseret på en database, da jeg
synes et content management system (som det jo egentligt er), er rart at
arbejde med - og man slipper for at skulle tænke på programmering, når man
skriver teksterne.

Mvh Morten

Fra : Christian Hjort

Dato : 31-07-04 11:12

Thomas Løjmann Jørgensen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
>
> Jeg har et fler sproget site som jeg skal lave om nu. Men jeg ved ikke
> hvad der er smartest at gøre mht. alt teksten. Skal jeg putte det ud i

Hvis det bare er almindelig plan tekst benytter jeg tekst filer, men er
det gæstebøger eller andet hvor der skal submittes data ryger det i en
DB.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne