Mangler kontakt til Mysql
Fra : Benny G

Dato : 28-07-04 20:48

Hej NG

Jeg er ved at flytte min hjemmeside og dermed også min database i
Mysql. Men nu kan mine php-scripts tilsyneladende ikke få kontakt
til databasen, og det undrer mig. Jeg har stærkt på fornemmelsen,
at fejlen ligger her et sted:

Min udbyder har anført følgende:

Host Name: mydb1.udbyder.dk (234.97.223.74)
Port number: 3306

Jeg går ud fra, at jeg ikke blot skal anvende den normale kode:
$dbhost = "localhost";
og har derfor forsøgt flere mulige. Først og fremmest:
$dbhost = "mydb1.udbyder.dk";

Men det virker stadig ikke. Skal Port Number også indarbejdes i
linien på én eller anden måde? Hvis nogen kan hjælpe med at
genetablere kontakten til db, vil jeg blive meget glad.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Julius Madsen

Dato : 28-07-04 21:06

Benny G wrote:
> [...]
> $dbhost = "localhost";
> og har derfor forsøgt flere mulige. Først og fremmest:

hej..

er jeg helt galt på den hvis jeg siger at din udbyder er surftown.dk?
Jeg har selv webhotel ved dem, og der connecter jeg til min database
sådan her:

$host="mydb1.surftown.dk";
$username="mitdomæne_mitbrugernavn";
$kodeord="minkode";
$database="mitdomæne_databasenavn";

mysql_connect($host,$username,$kodeord);
mysql_select_db($database);

Håber det kunne hjælpe..
Ellers så prøv og vis os hele koden til din tilslutning til databasen!

Mvh. Ju.lius

Fra : Benny G

Dato : 28-07-04 21:27

Julius Madsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> er jeg helt galt på den hvis jeg siger at din udbyder er surftown.dk?

Hehe ... det er ikke let at skjule noget her

Men jeg kan nu stadig ikke få det til at virke.
Lige nu ser mit script således ud:

$dbhost = "mydb1.surftown.dk";
$dbuser = "delvisdomæne_user";
$dbpass = "password"
$database = "delvisdomæne_honningbien";

Jeg bruger altså ikke det fulde domænenavn, som du anfører. Jeg bruger,
hvad surftowns eget system har tildelt mig. Selv om jeg bruger det fulde
domænenavn (med eller uden .dk) er jeg stadig ikke i stand til at skabe
nogen forbindelse.

Fra : Julius Madsen

Dato : 28-07-04 22:47

> [...]
> hvad surftowns eget system har tildelt mig. Selv om jeg bruger det fulde
> domænenavn (med eller uden .dk) er jeg stadig ikke i stand til at skabe

Ja, det er også det du skal bruge, jeg var bare lidt hurtig i vendingen! :)

Kan du vise os koden du bruger til at forbinde til databasen?
Og kommer der nogen fejlmeddelelser? Det ville gøre det lidt nemmere at
gennemskue hvad problemet er hvis du skrev fejlmeddelelserne herinde også.

Mvh. Julius

Fra : Benny G

Dato : 29-07-04 23:49

Hej Julius ...

Vil bare sige tak for hjælpen. Det er lykkedes at få hul igennem. Det viste
sig, at fejlen lå i den relative sti et helt andet sted i scriptet, der ikke
var anført korrekt. Sådan kan et manglende tegn give mange grå hår i flere
timer inden tiøren falder.

Jeg er stadig ikke helt sikker på, hvad jeg præcist gjorde - men ved at
teste alverdens indstillinger fik jeg altså til sidst banket hul igennem til
min database. Og det ser trods alt ud til, at det hele virker, som det skal.
Så det er jo ikke så ringe

Nu har jeg blot en gæstebog tilbage, der fortsat ikke synes, det er en god
ide at flytte server. Men den er trods alt ikke databasestyret, så her skal
fejlen af gode grunde findes et andet sted. Ja, ja - man kommer aldrig til
at kede sig som nybegynder ud i php ...

Benny